The Influence of Freire's Popular Education at Association of Residents and Friends of Itinga's Neighborhood in Joinville/SC
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i22.51467Keywords:
Popular Education, Paulo Freire, Politics, Popular cultureAbstract
Considering the current national political situation and the growing conservative neoliberal wave, which alienates and threatens the rights of citizens, this work aimed to explore the theme of popular education from the perspective of Paulo Freire, and sought to make the relationship between this theory and practices carried out in the Association of Residents and Friends of the Itinga’s Neighborhood, Amorabi. Therefore, a bibliographic research and a historical review of the association were carried out, as well as interviews and images were collected to illustrate this trajectory. The importance and relevance of Amorabi's projects for the community was also analyzed. It was concluded that the Association, since its foundation, carries out a political action that is very consistent with what Paulo Freire proposed, and that the activities carried out in and by Amorabi have a direct and indirect influence on Freire.
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.
BURLAN, Cristiano. Paulo Freire, Um Homem no Mundo. Ep 2: As 40 horas de Angicos. Serviço Social do Comércio Sesc São Paulo, 2019. Disponível em: https://sesctv.org.br/programas-e-series/paulo-freire/. Acesso em: 01 set 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Pratica Educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Edição especial. [Saraiva de Bolso]. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.
FREIRE, Paulo. Política e Educação. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
GAGLIOTI, Patrícia Stahl. Quando a Arte Sopra - O papel cultural da Amorabi e da Casa Iririú. Secretaria de Cultura e Turismo de Joinville, 2019. Disponível em: youtube.com/watch?v=mmbUD2DBAl4. Acesso em: 14 mar. 2021.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.
GOHN, Maria da Glória. Retrospectiva sobre a educação popular e os movimentos sociais no Brasil. Movimento: Rev. de Educação, Niterói, ano 4, n. 7, p. 10-32, jul./dez, 2017. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/download/32624/18759. Acesso em: 05 maio 2020.
PETRY, Cristóvão. O Teatro em Comunidades Periféricas. Uma trajetória desenvolvida no bairro Itinga (Joinville-SC). Joinville: Areia, 2020.
PRADO, Windson. Moradores do Trentino fazem protesto neste domingo, no 34º Festival de Dança de Joinville. Jornal ND Notícias do Dia, 24 jul 2016. Disponível em: https://ndmais.com.br/danca/moradores-do-trentino-fazem-manifestacao-durante-o-34o-festival-de-danca-de-joinville/. Acesso em: 01 maio 2021.
SEMIS, Laís. Vivi o Estado Novo e passei pela ditadura, mas nunca vi um período tão assustador como este na Educação. Revista Nova Escola, 10 jan 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/15004/vivi-o-estado-novo-e-passei-pela-ditadura-mas-nunca-vi-um-periodo-tao-assustador-como-este-na-educacao. Acesso em: 01 set. 2020.
STRECK, Danilo R.. Entre emancipação e regulação: (des)encontros entre educação popular e movimentos sociais. Revista Brasileira de Educação [online]. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782010000200007&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 07 abr. 2020.
VOOS, Charles Henrique. Quem Manda Nesta Cidade? Poder e rent-seeking urbano em Joinville/SC após o Estatuto da Cidade. Porto Alegre: 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.