Ethnographic image

concepts, meanings and relevance for qualitative research in education

Authors

  • Adriane Matos Araújo Pesquisadora junto à Universidade Federal Fluminense.

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.57787

Keywords:

ethnographic image, metaethnography, image, ethnography, education

Abstract

The objective of this article is to conceptualize and give meaning to the ethnographic image in the interpretations
of the educational and sociocultural reality in qualitative research. The question that guided this investigation
was: “What is the ethnographic image and what are its characteristics?”. The methodology of this work is metaethnography,
which considers the concepts elaborated in primary studies as metaphors and, when studied or translated, are transformed
into analogies that compare the meanings in another look, thus creating a new interpretation. This article is about the
visual power that the ethnographic image has. Well, I understand the ethnographic image as a cultural representation of
the context, that is, it has a global connotation and does not need an explanation when viewing it. In this article I
understood that the analyzed images are ethnographic because they are images that reveal the reality of the classroom
in a cultural way of global understanding. That is, in any social context of approximated cultures, the ethnographic
image can be interpreted, giving this type of image a specificity in the interpretative process and in the production
of knowledge, especially in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriane Matos Araújo, Pesquisadora junto à Universidade Federal Fluminense.

Doutora em Educação pela UERJ.

References

ALVES, W. B. A Escola no Espelho: as representações do aluno. 2012. 153 f. Tese [Doutorado em Educação]. Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2012.

ARAUJO, A. M. Imagem e educação: uma linha histórica e dialógica entre elas. In: Anais do VI Congresso Nacional em Educação. Campina Grande: Realize Editora. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/60742

ARAÚJO, A. M. Imagem etnográfica da sala de aula: metaetnografia das pesquisas do Núcleo de Etnografia em Educação (NetEDU) no período de 1984 a 2016. Tese [Doutorado em Educação]. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.

BECKER, H. S. Outsiders: Études de sociologie de ladéviance. Paris: Métoulié. 1985

BERGSON, H. Matière et Memoire, Paris: P.U.F. 1968.

BOURDIEU, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. Porto Alegre: Zouk, 2015.

CLIFFORD, J. MARCUS, G. Writing culture. Berkeley: University of California Press, 1986.

CROSS, G. L. Blacks in college: Oklahoma’s landmark cases. Norman: Universityof Oklahoma Press, 1975.

ERICKSON, E. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. (ed.), Handbook of research on teaching. New York: Macmillan, 1986. p. 119-161.

ERICKSON, F. Ethnographic microanalysis of interaction. In: LECOMPTE, M. D.; MILLROY, W. L.; PREISSLE, J. (orgs.) The Handbook of Qualitative Research in Education. New York: AcademicPress,Inc, 1992.

ERICKSON, F. O que faz a etnografia da escola “etnográfica”? In: MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de (org.). Etnografia na Educação: Textos de Frederick Erickson. Rio de Janeiro: Netedu. E-book, 2004b. p. 225- 268.

ERICKSON, F. Talk and social theory: Ecologies of speaking and listening in everyday life. Cambridge: Polity Press, 2004.

ERICKSON, F.; SHULTZ, J. When is a context: Some issues and methods in the analysis of social competence. In.: Ethnography and Language. Editora: Ablex, 1981. p. 147-160.

GEERTZ, C. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2009.

GOFFMAN, E. The presentation of self in everyday life. Nova York: Doubleday & Co, 1959.

KENDON, A. Studies in behavior of social interaction. Bloomington: University of Indiana Press. 1977.

LAGE, M. C. W. F. Imagens de uma sala de aula: um estudo etnográfico dos processos sócio-educacionais e metacognitivos numa turma de 8a série do ensino fundamental público do Rio de Janeiro. Dissertação [Mestrado em Educação]. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2004.

MATTOS, C. L. G. de. Descrição Densa. In: MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de (org.). Etnografia na Educação: textos de Frederick Erickson. Rio de Janeiro: Netedu. E-book, 2004.

MATTOS, C. L. G. de. Fracasso Escolar Gênero e Pobreza. Relatório final de Pesquisa. CNPq. UERJ. NETEDU: Rio de Janeiro, 2010.

MATTOS, C. L. G. de. Fracasso Escolar: Imagens de Explicações Populares sobre "Dificuldades Educacionais" entre Jovens de Áreas Rural e Urbana do Estado do Rio de Janeiro UFF/INEP. Relatório final de Pesquisa. CNPq. FAPERJ. INEP. Rio de Janeiro, 1996.

MATTOS, C. L. G. de. Fracasso escolar: uma etnografia. Curitiba: Appris, 2022.

MATTOS, C. L. G. de. Gênero e Pobreza: Práticas, Políticas e Teorias Educacionais – Imagens de escolas. CNPq. FAPERJ. UERJ. NETEDU: Rio de Janeiro, 2012. Relatório de Pesquisa.

MATTOS, C. L. G. de. Imagens da exclusão. Projeto de Pesquisa. Rio de Janeiro: ProPEd, 2005.

MATTOS, C. L. G. de. Imagens Etnográficas da Inclusão Escolar: o Fracasso Escolar na Perspectiva do Aluno. UERJ. Relatório final de Pesquisa. CNPq. FAPERJ: Rio de Janeiro, 2008.

MATTOS, C. L. G. de. Mulheres Encarceradas e seus Filhos(as): vulnerabilidades, desigualdades e disparidades socioeducacionais e suas intersecções de gênero e pobreza - um estudo etnográfico em Brasília, DF e Rio de Janeiro. CNPq. Relatório de Pesquisa. FAPERJ. UERJ. NETEDU: Rio de Janeiro, 2015.

MATTOS, C. L. G. de. Picturing School Failure: A Study of Diversity in Explanations of Educational Difficulties among Rural and Urban youth in Brazil. Tese [Doutorado em Educação]. Graduate School of Education, The University of Pennsylvania, Philadelphia, USA. 1992.

MATTOS, C. L. G. de. TEJA: Tecnologia Educacional para Jovens e Adultos – enfrentando o fracasso escolar. Projeto de Pesquisa: Rio de Janeiro, UERJ/CNPq,1998.

MATTOS, C. L. G. de; CASTRO, P. A. (orgs.) Etnografia e educação: conceitos e usos. Campina Grande: EDUEPB, 2011.

MATTOS, C. L. G. de; CASTRO, P. A. Análises etnográficas das imagens sobre a realidade do aluno no enfrentamento das dificuldades e desigualdades na sala de aula. In: VII Encontro de Pesquisa em Educação da Região Sudeste. 2005.

MATTOS, C. L. G. de; CASTRO, P. A.; ARRUDA, J. J. B. Imagens de exclusão educação: microanálise da interação entre professora e alunos/as. In: I Seminário Brasileiro de Estudos Culturais e Educação. 2004. UERJ/ProPEd.

MATTOS, C. L. G. de; CASTRO, P. A; MACIEL, S. A. Gênero e Pobreza: a situação educacional dos filhos e filhas de mulheres presas e dos filhos e filhas de jovens infratoras no estado do Rio de Janeiro. Relatório final de Pesquisa. CNPq. UERJ. NETEDU: Rio de Janeiro, 2012.

MATTOS, C. L. G. de; CASTRO, P. A; SILVA, J. P.; SANTORO, A. C. S. Etnografia visual: o uso de imagens na pesquisa etnográfica. In: II Seminário Interno de. Imagem, UERJ. Rio de Janeiro, 2006.

MATTOS, C. L. G. de; COELHO, M. I. M. Violência na escola reconstruindo e revisitando trajetórias e imagens de pesquisas produzidas por no Núcleo de Etnografia em Educação entre 1992 e 2007. In: MATTOS, C. L. G. de; CASTRO, P. A. (orgs.). Etnografia e educação: conceitos e usos. Campina Grande: EDUEPB, 2011. p. 195-219.

MATTOS, C. L. G. de; MACIEL, S. A. Metacoginição em sala de aula: um estudo sobre os processos de construção do conhecimento na perspectiva do jovem infrator no Estado do Rio de Janeiro. CRIAM. UERJ. Projeto de Pesquisa. CNPq. FAPERJ: Rio de Janeiro, 2002.

MATTOS, C. L. G. de; PUGGIAN, C. TEJA / META: ações socioeducativas usando computadores. DEGASE. UERJ. Relatório de Pesquisa. CNPq. FAPERJ: Rio de Janeiro, 2002.

MITCHELL, W. J. T. The reconfigured eye: Visual truth in the post-photographic era. Cambridge: MIT Press, 1992.

MOURÃO, L. de M. Um estudo sobre a reflexividade de alunos do Ensino Médio: da culpa da vitima ao sonho da sociedade perfeita. 2006. Dissertação [Mestrado em Educação]. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2006.

NOBLIT, G.; HARE, R. Meta-ethnography synthesizing qualitative studies. Newbury Park, California: A SAGE University Paper, 1988.

NÖTH, Winfried; SANTAELLA, L. Imagem. São Paulo: Iluminuras, 1999.

NOVA, C. Imagem e Educação: Rastreando Possibilidades. In: Educação e tecnologia: trilhando caminhos. v.1. Salvador. Editora da UNEB, 2003. p. 1-17.

OLIVEIRA, C. I. C. et al. Imagem e Educação. v. 1. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2008.

ROGOFF, I. Studying visual culture. In: MIRZOEFF, N. (ed.). The visual culture reader. New York: Routledge, 1998. p. 24–26.

SANTAELLA, L. O que é Semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.

SICARD, M. La fabrique du regard Paris: Odile Jacob, 1998.

SONTAG, S. H. Onphotography. New York: Farrar-Strauss, 1977.

SPINDLER, G. D.; SPINDLER, L. Fifty Years of Anthropologyand Education, 1950–2000. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2000.

TURNER, S. Sociological Explanation as Translation. New York: Cambridge University Press, 1980.

VASCONCELLOS, S. S. Multiplicidades da Avaliação Escolar: um estudo etnográfico sobre a repetência. Tese [Doutorado em Educação]. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2016.

WERTHEIM, M. Uma história do espaço de Dante à Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

Published

2023-09-08

How to Cite

Araújo, A. M. (2023). Ethnographic image: concepts, meanings and relevance for qualitative research in education. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 13(25), 699-723. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.57787