The "Meeting of Knowledge" at the crossroads of extension

a policy with the pedagogy of territories

Authors

  • Lúcia Cavalieri Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense https://orcid.org/0000-0003-2443-4308
  • Flávia Salazar Salgado PPG Educação da UFF
  • Johnny Menezes Alvarez Instituto de Psicologia da Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.57934

Keywords:

meeting of knowledge, pedagogy of the territory, curricularization of extension, pedagogy of the crossroads, Praia Grande da Cajaíba

Abstract

In the context of the debate on the curricularization of extension, brought about by Resolution CNE 07 of 2018, this article intends to think about whether another extension is possible: an extension that brings other matrices of knowledge, knowledge and practices into universities. For the reflection proposed here, on the construction of a university open to other epistemologies, within the scope of Extension, Teaching and Research, we focus on the experience of the fieldwork carried out in the Caiçara Module by the UFF Knowledge Meeting in 2018, the legislation pertinent to the curricularization of the extension and the criticism to the coloniality present in our universities. By understanding the gaps that extension can occupy, we approach the pedagogy of encruzilhadas and the pedagogy of the territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lúcia Cavalieri, Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense

Doutora em Geografia pela Universidade de São Paulo (USP)

Flávia Salazar Salgado, PPG Educação da UFF

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal Fluminense.

Johnny Menezes Alvarez, Instituto de Psicologia da Universidade Federal Fluminense

Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

References

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE 2014-2024). Disponível em: https://pne.mec.gov.br/ Acesso em: 09 mar. 2022

BRASIL. Resolução CNE/CES nº07 de 18 de dezembro de 2018. Disponível em:https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf . Acesso em: 09 mar. 2022.

CARVALHO, José Jorge de. Encontro de Saberes – bases para um diálogo interepistêmico. Brasília: INCTI/ CNPq/ UnB, 2015.

CARVALHO, José Jorge de. O confinamento racial do mundo acadêmico brasileiro. Revista USP. São Paulo, n. 68, 2005-2006.

CARVALHO, José Jorge de; FLÓREZ FLÓREZ, Juliana. Encontro de Saberes: Proyeto para Decolonizar el Conocimiento Universitário Eurocêntrico. Nomadas 41, Universidad Central, Colombia, 2014.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Decolonizar la Universidade: la hybris del punto cero y el diálogo de saberes. In: PALEMO, Zulma et al. Des/Decolonizar la Universidade. Buenos Aires: Ediciones Del Signo, 2015.

CAVALIERI, Lucia. A Comunidade caiçara no processo de reclassificação da Reserva Ecológica da Juatinga. Dissertação [Mestrado em Geografia]. Universidade de São Paulo, 2003.

CAVALIERI, Lucia. Os caiçaras da Juatinga: conflito, cultura e sonhos Monografia [TCC em Geografia]. Universidade de São Paulo, 1999.

CAVALIERI, Lucia; SOUZA, Dafne; ROZENCWAIG Faria; MOREL, Ana. Paula Massadar. Proposições cosmopolíticas para a educação ambiental: contribuições de Nêgo Bispo contra a cosmofobia. In: Anais da ANPED (GT 22) edição on-line, 2021.

FERNANDES, Florestan. Circuito Fechado – Quatro Ensaios sobre o Poder Institucional. São Paulo: Hucitec, 1976.

FORPROEX - FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Plano Nacional de Extensão Universitária. Ilhéus: Editus, 2001. (Extensão Universitária, v.1).

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz &Terra, 2020.

LANDER, Edgardo. Conocimiento para qué? Conocimiento para quién? Reflexiones sobre la Universidade y la geopolítica de los saberes hegemónicos. In: PALEMO, Zulma et al. Des/Decolonizar la Universidade. Buenos Aires: Ediciones Del Signo, 2015.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

RUFINO, Luiz. Vence-demanda: educação e descolonização. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2021

SALGADO, Flávia Salazar. Outros Sujeitos e Lugares de Saber: os mestres dos saberes tradicionais na universidade e no mapa. Dissertação [Mestrado em Cultura e Territorialidades]. Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.

SANTOS, Antônio Bispo. Colonização, Quilombos: Modos e Significações. Brasília: INCTI, 2015.

SANTOS, Antônio Bispo. Metafísica da rede Debate: Cosmopolítica e Cosmofobia. Canal do PPGu - Programa de Pós-graduação em Metafísica da UnB. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lBlhkKzzHmo Acesso em: 10 mai. 2020

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez Editora, 2004.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.

SANTOS, Laura; SALGADO, Flávia Salazar; CAVALIERI, Lúcia. A presença dos mestres da cultura popular na pesquisa e nas escolas da educação básica do campo. In: ANDRADE, F. M. R., OLIVEIRA, F. A. G., DOMINGUES, M. L., HABIB, P. A. B. B., SOUZA LIMA, S. C. (orgs.) Coleção Comemorativa 5 anos da licenciatura interdisciplinar em Educação do Campo da Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro: ed. Ape’Ku, 2022.

SIMAS, Luiz; RUFINO, Luiz. A flecha no tempo. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019

SIMAS, Luiz; RUFINO, Luiz. Encantamento: sobre política de vida. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020

TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo. Universidade popular e encontro de saberes. [capa de Zé Antoninho Maxakali]. Salvador: EDUFBA ; Brasília: INCTI-UNB, 2020.

Published

2023-09-08

How to Cite

Cavalieri, L., Salgado, F. S., & Alvarez, J. M. (2023). The "Meeting of Knowledge" at the crossroads of extension: a policy with the pedagogy of territories. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 13(25), 403-429. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.57934

Issue

Section

25b: Imagens reflexas sobre os Encontros de Saberes no ensino superior