Meetings and mismatches of knowledge
popular cultures+, theater and university
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.57945Keywords:
undergraduate theatre and curriculum, epistemic racism, popular cultures, afro-popular culturesAbstract
This paper discusses the absence and presence of popular cultures in undergraduate theater curricula. Through the analysis of the pedagogical projects and curriculums of undergraduate theater courses of federal universities located in the Northeast of Brazil, it is possible to conclude that there is a predominance of European contents and references and an absence or low insertion of contents from the Afro-Brazilian scenic universes in the undergraduate and graduate theater curriculums of the eleven courses analyzed.
Downloads
References
ABIB, Pedro Rodolpho Jungers; SILVA, Lucas Gesteira Ramos da. Culturas populares na universidade: uma proposta de educação decolonial. Revista História Oral, v. 23, n. 1, p. 139-160, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.51880/ho.v23i1.998
ABREU, Martha. Cultura popular: um conceito e várias histórias. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel (orgs.). Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003. p. 83-102.
ABREU, Martha. Live nos passos da nossa História. Maria Eugenia conversa com Marta Abreu e Matthias Assunção. Tema: Cultura Popular: um conceito e várias histórias. Realização Instituto Brincante. Setembro de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/live/t-IJBM0YLK8?feature=share. Acesso em: 12 dez. 2022.
ABREU, Martha; ASSUNÇÃO, Matthias. Da cultura popular à cultura negra. In: ABREU, Martha;XAVIER, Giovana; MONTEIRO, Lívia; BRASIL, Eric. (orgs.). Cultura negra. vol. 1: festas, carnavais e patrimônios negros. Niterói: Eduff, 2018. p.15-28.
ARROYO, Miguel Gonzales. Currículo: território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.
BENJAMIM, Roberto. Conceito de Folclore. 2022. Disponível em: https://www.unicamp.br/folclore/Material/extra_conceito.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.
CARNEIRO, Edison. Dinâmica do folclore. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2008.
CARVALHO, José Jorge. Epistemômetro: uma metodologia para a descolonização do currículo das universidades brasileiras. Cadernos de Inclusão. Brasília: Instituto de Nacional de Ciência e Tecnologia de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa, 2020.
CARVALHO, José Jorge. Notório Saber para os mestres e mestras dos povos e comunidades tradicionais: uma revolução no mundo acadêmico brasileiro. Revista UFMG, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 54-77, jan./abr. 2021.
CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro (org.). Reconhecimentos: antropologia, folclore e cultura popular. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2012.
CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. Entendendo o Folclore e a Cultura Popular. Rio de Janeiro: Setor de Difusão do Museu de Folclore Édison Carneiro, s/d. Disponível em: http://www.cnfcp.gov.br/pdf/entendendo_o_folclore_e_a_cultura_popular.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.
CHARTIER, Roger. “Cultura popular”: revisitando um conceito historiográfico. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 8, n. 16, p.179-192, 1995.
CHAUÍ, Marilena. Conformismo e Resistência: Aspectos da Cultura Popular no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1986.
FRADE, Cáscia. Universidade e cultura popular. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 7-15, 2006.
GOMES, Nilma Lino. Formação de professoras e professores: racismo e branquitude. Podcast Educação e Relações Étnico-raciais. Fundação Santillana, março de 2023. Disponível em:https://open.spotify.com/episode/2db4AI3fvesh9x005Jw4Th?si=O9FZk-VuRUCprJo3SgTzxA. Acesso em: 10 mar. 2023.
GOMES, Nilma Lino. Revista Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, p. 98-109, jan./abr. 2012.
GROSFOGUEL, Ramón. La descolonización del conocimiento: diálogo Crítico entre la visión descolonial de Frantz Fanon y la sociologia descolonial de Boaventura de Sousa Santos. p. 97-108, 2011. Disponível em: https://www.boaventuradesousasantos.pt/media/Ramon%20Grosfoguel%20CIDOB_2011.PDF
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representações da UNESCO no Brasil, 2003.
LÁZARO, André. Formação de professoras e professores: racismo e branquitude. Podcast Educação e Relações Étnico-raciais. Fundação Santillana, março de 2023. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/2db4AI3fvesh9x005Jw4Th?si=O9FZk-VuRUCprJo3SgTzxA. Acesso em: 12 mar. 2023.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MINC - Ministério da Educação (Brasil). Parecer CNE/CP 003/2004, Resolução Nº 1, de 17 de junho de 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_003.pdf . Acesso em: 11 jan.2023.
MINC - Ministério da Educação (Brasil). Resolução CNE/CES 4/2004. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de março de 2004, Seção 1, p. 24. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ces0404teatro.pdfAcesso em: 13 mar.2023.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectiva, 2016.
RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: Artistas da revolução, do CPC à era da TV. São Paulo: UNESP, 2014.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade do século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortês, 2005.
SANTOS, Maria Taíres dos. Entre Josefas, rezas e rodas: a práxis do cuidado em saúde e o empoderamento da mulher quilombola. (Mestrado em Culturas Populares- PPGCULT). Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, 2022.
SILVA, Jocrédson Teles da. Cultura popular e a Universidade: A Universidade Estadual de Feira de Santana e sua relação com a cultura popular. Trabalho de Conclusão do Curso de Licenciatura em História da Universidade Estadual de Feira de Santana, 2010.
TUGNY, Augustin de. Descolonizar as artes na universidade. In: TUGNY, Rosângela de; GONÇALVES, Gustavo (orgs.). Universidade e Encontro de Saberes. Salvador: EDUFBA; Brasília: Instituto de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa – UNB, 2020. p. 509- 529.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.