Meeting of Knowledges

the spirit of the time and the state of the art of a proposal for social transformation.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.58015

Keywords:

Meeting of Knowledges, Pluriepistemic University;, Revolution

Abstract

 This article offers an update of the state of the art of the Meeting of Knowledges movement – a movement of decolonization and counter colonization, aiming at the epistemic plurality in Brazilian universities, through the inclusion of masters of popular traditional knowledges, coming from indigenous societies, Afro-Braziliancommunities, marrons, agroextractivists, urban groups of different cultures and other traditional peoples to act as teachers and researchers in the universities. On the one hand, we observe the state of the art of the Meeting of Knowledges as a movement of epistemic inclusion and curricular innovation, complementary and integrated with the ethnic-racial inclusive policy through quotas for students, professors, researchers, and university administration. On the other hand, this movement is observed in the context of the spirit of the time of revolutionary process in the light of the theory of revolution of Álvaro Garcia Linera.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Letícia C. R. Vianna, Pesquisadora do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa (INCTI/UnB/ CNPq).

Doutora em Antropologia Social pelo Museu Nacional/UFRJ.

References

ALBERNAZ, Pablo de Castro; CARVALHO, José Jorge de. Encontro de Saberes: Por uma Universidade Antirracista e Pluriepistêmica. Horizontes Antropológicos, ano 28, n. 63, p. 333-358, maio/ago. 2022.

CARTA DA TRANSDISCIPLINARIDADE. Comitê de Redação: Lima de Freitas, Edgar Morin e Basarab Nicolescu. In: Educação e transdisciplinaridade. USP/Unesco. 2000. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127511. Acesso em: 30 mar. 2023.

CARVALHO, José Jorge de. “Espetacularização” e “Canibalização” das Culturas Populares na América Latina. Revista Anthropológicas, ano 14, v. 21, n. 1, p. 39-76, 2010b.

CARVALHO, José Jorge de. El encuentro de saberes en las artes y las epistemologia del cosmos vivo. In: Virus, revueltas y crisis: lecturas de la pandemia COVID-19 desde las epistemologia del cosmos vivo / José Jorge

de Carvalho ... [et al.]; editado por Javier Tobar. Buenos Aires: CLACSO; Popayán: Universidad del Cauca, 2022c. p.101-146

CARVALHO, José Jorge de. Encontro de Saberes e Descolonização: Para uma refundação étnica, racial e epistêmica das universidades brasileiras. In: COSTA, Joaze Bernardino; TORRES, Nelson Maldonado; GROSSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e Pensamento Afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 79-106.

CARVALHO, José Jorge de. Encontro de Saberes, Descolonização Transdisciplinaridade. Três Conferências Introdutórias. In: TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo Gonçalves (orgs.). Universidade Popular e Encontro de Saberes. Brasília: INCT de Inclusão ; Salvador: EDUFBA, 2020a. p.13-56.

CARVALHO, José Jorge de. Encuentro de Saberes y Descolonización. Una Refundación Étnica, Racial y Epistémica de las Universidades Latinoamericanas. In: ORTEGAS, Antonio; TOBAR, Javier (orgs.). Saberes Bioculturales. En Pie de Re-Existencias Bioculturales en el Sur Global, Granada: Editorial Universidad de Granada, 2020c. p. 107-129.

CARVALHO, José Jorge de. Etnomusicoloy and the Meeting of Knowledges in Music: The Inclusion or Masters or Traditional Musics as Lectures in Higher Education Institutions. In: Transforming Ethnomusicology – Political, Social and Ecological Issues (185- 206). Ed. Diamond B. & Castelo Branco S. Vol II. Oxford University Press, 2021.

CARVALHO, José Jorge de. Introducción. De la Epistemología Occidental a las Epistemologías del Cosmos Vivo. In: Virus, revueltas y crisis: lecturas de la pandemia COVID-19 desde las epistemologia del cosmos vivo / José Jorge de Carvalho ... [et al.]; editado por Javier Tobar. - 1a ed. - CiudadAutónoma de Buenos Aires: CLACSO; Popayán: UniversidaddelCauca, 2022b. p. 21 -78)

CARVALHO, José Jorge de. Los Estudios Culturales en America Latina: Interculturalidad, Acciones Afirmativas y Encuentro de Saberes. Tabula Rasa, n. 12, p. 229-252, 2010a.

CARVALHO, José Jorge de. Metamorfoses das Tradições Performáticas Afro-Brasileiras: de Patrimônio Cultural a Indústria de Entretenimento. In: Celebrações e Saberes da Cultura Popular. Rio de Janeiro: Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular/IPHAN, Série Encontros e Estudos, 2004. p. 65-83.

CARVALHO, José Jorge de. Notório Saber para os Mestres e Mestras dos Povos e Comunidades Tradicionais: Uma Revolução no Mundo Acadêmico Brasileiro. 52º Festival de Inverno da UFMG, Belo Horizonte. Ensaios Mundos Possíveis, Belo Horizonte: DAC/UFMG, 2020d. p. 1-18. Disponível em: https://issuu.com/culturaufmg Acesso em: 30 mar. 2023.

CARVALHO, José Jorge de. Notório Saber para os Mestres e Mestras dos Cotas étnico-raciais e cotas epistêmicas: bases para uma antropologia antirracista e descolonizadora. Mana, PPGAS/MN, Rio de Janeiro v. 28, n. 3, 2022a. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1678-49442022v28n3a0402 Acesso em: 30 mar. 2023.

CARVALHO, José Jorge de. O Encontro de Saberes nas Artes e as Epistemologias do Cosmos Vivo. In: TUGNY, Rosângela Pereira; GONÇALVES, Gustavo (orgs.). Universidade Popular e Encontro de Saberes. Brasília: INCT de Inclusão ; Salvador: EDUFBA, 2020b. p. 475-507.

CARVALHO, José Jorge de. The Meeting of Knowledges in the Universities. A movement to decolonise the Eurocentric academic curriculum in Latin America. In: Routledge Companion to Architectural Pedagogies of the Global South, 69-78. New York: Routledge, 2023.

CARVALHO, José Jorge de. Transculturality and the Meeting of Knowledges. In: HEMETEK, Ursula; HINDLER, Daliah; HUBER, Harald; KAUFMANN, Therese; MALMBERG, Isolde; SAGLAM, Hande (orgs.). Transkulturelle Erkundungen. Wissenschaftlich-künstleriche Perspektiven. Viena: BöhlauVerlag, 2019. p. 79-94.

CARVALHO, José Jorge de. Uma Proposta de Estudos Culturais na América Latina: Inclusão Étnica e Racial, Transdisciplinaridade e Encontro de Saberes. In: ALMEIDA, Júlia; PATROCÍNIO, Paulo Roberto Tonani do (orgs.). Estudos Culturais: Legado e Apropriações. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 157-189.

CARVALHO, José Jorge de. Universidades Empobrecidas de Conhecimento. Entrevista concedida por José Jorge de Carvalho à Revista de História da Biblioteca Nacional. Cadernos de Inclusão 3. Brasília. INCTI/UnB/CNPq, 2011. Disponível em: http://www.academia.edu/29536690/Universidades_empobrecidas_de_conhecimento.pdf. Acesso em: 21 abril 2021.

CARVALHO, José Jorge e VIANNA, Letícia. O Encontro de Saberes nas Universidades. Uma Síntese dos Dez Primeiros Anos. In: Encontro de Saberes; Transversalidades e Experiências. Revista Mundaú, UFAL, v. 1, n. 9, 2020.

CARVALHO, José Jorge; COSTA, Samira Lima da. Processos de transmissão: o ensino universitário e o encontro com mestras e mestres dos saberes tradicionais. In: MONTEIRO, Ana Claudia Lima. Processos Psicológicos: Perspectivas Situadas. Niterói: EDUFF, 2020. p. 26-55.

CARVALHO, José Jorge; FLÓREZ, Juliana. Encuentro de Saberes: Proyecto para decolonizar el conocimiento universitário eurocéntrico. Nómadas, v. 41, p. 131-147, 2014.

CARVALHO, José Jorge; FLÓREZ, Juliana. The Meeting of Knowledges: A project for the decolonization of universities in Latin America. Postcolonial Studies. Special Issue: Decoloniality, Knowledges and Aesthetics, v. 17, n. 2, p. 122-139, 2014.

CARVALHO, José Jorge; KIDOIALE, Makota; COSTA, Samira Lima da; CARVALHO, Emílio Nolasco de. Sofrimento psíquico na universidade, psicossociologia e Encontro de Saberes. Sociedade & Estado, v. 35, n. 1, p. 135-152, 2020.

FIGUEIREDO, Ana Flávia; VIANNA, Leticia C. R. O Encontro de Saberes e a Salvaguarda do Patrimônio Imaterial. Cadernos Naui: Núcleo de Dinâmicas Urbanas e Patrimônio Cultural, v. 9, n. 17, p. 90-104, 2020.

Garcia Linera, Álvaro. ¿Qué es una revolución? y otros ensayos reunidos. Buenos Aires: CLACSO ; Prometeo, 2020.

GOULART, Bruno. Notório Saber para os(as) mestres(as): caminhos para o reconhecimento institucional dos saberes tradicionais. In: Encontro de Saberes; Transversalidades e Experiências. Revista Mundaú, v. 2, n. 9, 2021.

KUHN, Thomas. A Estrutura das Revoluções Científicas. São Paulo: Perspectiva, 2013.

LESTEL, Dominique; BRUNOIS, Florence; GAUNET, Florence. Towards etho-ethnology and an ethno-ethology. Social Sciences Information, 45, p. 155-177. 2006

MARX, Karl. (2001). Manuscritos económicos y filosóficos de 1844. Juan Fajardo (coord.). Biblioteca Virtual Espartaco.

MATURANA, Humberto. Transdisciplinaridade e Cognição. Educação e transdisciplinaridade, USP/Unesco, p. 9-26, 2000

MORIN, E. A Religação dos Saberes – o desafio para o século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand, 2001.

MORIN, E. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand, 1998.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

NICOLESCU, Basarab. Um novo tipo de conhecimento – transdiciplinaridade. Educação e transdisciplinaridade, USP/Unesco, p. 9-26, 2000.

SEMINÁRIO NACIONAL DE POLÍTICAS PÚBLICAS PARA AS CULTURAS POPULARES. São Paulo: Instituto Pólis ; Brasília: Ministério da Cultura, 2006.

VIANNA, Letícia C. R. O projeto Encontro de Saberes: Educação Patrimonial e inclusão epistêmica. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 202-207, 2020.

Published

2023-09-07

How to Cite

Vianna, L. C. R. (2023). Meeting of Knowledges: the spirit of the time and the state of the art of a proposal for social transformation . PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 13(25), 267-301. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.58015

Issue

Section

25b: Imagens reflexas sobre os Encontros de Saberes no ensino superior