Reflective images on the Meetings of Knowledge in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.59374

Keywords:

meeting of knowledge, higher education, universities, traditional knowledge

Abstract

The text contextualizes and presents the articles and interviews that make up the dossier "Reflective images on the encounters of knowledge in higher education". We tried to articulate the rich experiences reported in the articles with some more general categories of analysis, such as "encruzilhada", "oralitura", "confluência", "escrevivência" among others. We intend, therefore, to contribute to the reflection and problematization of this relevant movement of approximation between universities and other higher education institutions with masters and masters of popular and traditional knowledge and practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Bitter, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Antropologia pelo IFCS-UFRJ

Wagner Neves Diniz Chaves, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutor em Antropologia Social pelo Museu Nacional (UFRJ).

References

ANJOS, José Carlos Gomes dos. Território da Linha Cruzada: a Cosmopolítica Afro- -Brasileira. Porto Alegre: UFRGS. 2006.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. Colonização, Quilombos: Modos e Significados Brasília: INCTI. 2015.

CLASTRES, Pierre. “Entre silêncio e diálogo”. In: Lévi-Strauss - L’Arc Documentos. São Paulo: Ed. Documentos, pp. 87-90. 1968.

DORNELES, Dandara. “Palavras germinantes: entrevista com Nego Bispo”. Identidade, v.26, n.1-2, pp. 14-26. 2021.

EVARISTO, Conceição. “Literatura negra: uma poética de nossa afro-brasilidade”. Scripta, Belo Horizonte, v. 13, n. 25, p. 17-31, 2o sem. 2009.

FALS BORDA, Orlando. Una sociología sentipensante para América Latina / Orlando Fals Borda ; antología y presentación, Víctor Manuel Moncayo. — México, D. F. : Siglo XXI Editores ; Buenos Aires : CLACSO, 2015.

GOLDMAN, Marcio. “‘Nada é igual’: variações sobre a relação afroindígena”. Mana - Estudos de Antropologia Social 27(2), pp. 1-39. 2021.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013

KRENAK, Ailton. “O eterno retorno do encontro”. In: Novaes, Adauto (org.). A Outra Margem do Ocidente, São Paulo: Companhia das Letras, pp 23-32. 1999.

MARTINS, Leda. “Performances da oralitura: corpo, lugar da memória”. Letras, (26), pp. 63–81. 2003.

SANTOS, Margarete Nascimento dos. “Entre o oral e o escrito: a criação de uma oralitura”. BABEL: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, n.01, dezembro de 2011.

TUGNY, Rosângela Pereira de; GONÇALVES, Gustavo. Universidade popular e encontro de saberes. Salvador : EDUFBA; Brasília : Instituto de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa. 2020.

Published

2023-09-07

How to Cite

Bitter, D., & Chaves, W. N. D. (2023). Reflective images on the Meetings of Knowledge in higher education. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 13(25), 251-266. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v13i25.59374

Issue

Section

25b: Imagens reflexas sobre os Encontros de Saberes no ensino superior