The quantified gaze

heritage education through visits to the Gama d’Eça Museum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v14i27.63156

Keywords:

Heritage Education, Memory, Heritage

Abstract

This essay aims to discuss issues related to Heritage Education through the movements established by the experimentation of the museum’s space. Therefore, the writings are based on quantitative data, tabulated in graphs; these are results obtained from questionnaires applied in 2023 at the Gama d'Eça Museum, in the municipality of Santa Maria (RS). Anchored in recente bibliography, the study not only focuses on the account of the experience but also on the potential of Heritage Education as a producer of knowledge. The work is part of a larger research at the doctoral level, linked to the Graduate Program in History of the Federal University of Santa Maria, within the research line of Memory and Heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Souto Dias Neto, UFSM

Doutorando em História na Universidade Federal de Santa Maria / UFSM

André Luis Ramos Soares, UFSM

Prof titular Dep. História, coordenador do LASCA, Coordenador da Cátedra UNESCO unitwin em Fronteiras e Migrações - UFSM

References

ALFONSO, José Antonio Pineda; LISTÁN, Mario, Ferreras; CORREDERA, Maria Auxiliadora Rebollo. La educación patrimonial como vehículo para la formación de cidadanos críticos. In: TOSO, Cláudia Eliane Ilgenfritz; CALLAI, Helena Copetti; OLIVEIRA, Tarcisio Dorn de. (Orgs.) A cidade e as múltiplas interações com o patrimônio, identidade e pertencimento. Curitiba: CRV, 2020.

ALMEIDA, Ana Maria da Mata. Olhares, percepções e patrimônio cultural: a educação escolar e o Parque Nacional Serra da Capivara – Piauí. Tese (Doutorado em História) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2019.

BORIN, Marta Rosa. Educação Patrimonial em espaços não formais de aprendizagem. Estudios Históricos, Uruguay, v. 11, n. 22, p. 1-13, dez. 2019. Disponível em: https://estudioshistoricos.org/22/eh22d17.pdf. Acesso em: 5 abr. 2024.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2021.

CHAGAS, Mario. A imaginação museal: museu, memória e poder em Gustavo Barroso, Gilberto Freyre e Darcy Ribeiro. Rio de Janeiro: Museu: memória e cidadania, 2009.

CHAGAS, Mario. Educação, museu e patrimônio: tensão, devoração e adjetivação. In: TOLENTINO, Átila Bezerra (Org.). Educação patrimonial: educação, memórias e identidades. João Pessoa: Iphan, 2013.

CHAGAS, Mario. Museu, memórias e movimentos sociais. Cadernos de Sociomuseologia, Lisboa, v. 1, n. 41, p. 5-16, 2011. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/cadernosociomuseologia/article/view/2654. Acesso em: 29 ago. 2024.

CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. São Paulo Estação Liberdade: Ed. UNESP, 2017.

DIAS, Guilherme. O patrimônio histórico sob a ótica dos grupos étnicos no Rio Grande do Sul: (1980-2000). Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.

FLORÊNCIO, Sônia Rampim; CLEROT, Pedro; BEZERRA, Juliana; RAMASSOTE, Rodrigo. Educação Patrimonial: histórico, conceitos e processos. Brasília: Iphan, 2014. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/EduPat_EducacaoPatrimonial_m.pdf. Acesso em: 29 mai. 2024.

GIL, Carmem Zeli de Vargas; POSSAMAI, Zita Rosane. Educação patrimonial: percursos, concepções e apropriações. Mouseion, Canoas, v. 1, n. 19, p. 13-26, dez. 2014. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/download/1874/1232/0. Acesso em: 5 abr. 2024.

GONÇALVES, Reginaldo José Gonçalves. O patrimônio como categoria de pensamento. In: ABREU, Regina; CHAGAS, Mario. (Orgs.). Memória e Patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

GONDAR, Jô. Cinco proposições sobre memória social. Morpheus: estudos interdisciplinares em memória social, Rio de Janeiro, v. 9, n. 15, p. 19-40, ed. especial, 2016.

HORTA, Maria Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia básico da educação patrimonial. Brasília: Iphan, 1999. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/temp/guia_educacao_patrimonial.pdf.pdf. Acesso em: 29 mai. 2024.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda.; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

OLIVEIRA, Fabiana de; SOARES, André Luís Ramos. Valorização do patrimônio como tem transversal: utilizando a educação patrimonial como forma de sensibilização do público escolar. Ágora, Santa Cruz do Sul, v. 15, n. 1, p. 115-125, jan./jun. 2009. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/agora/article/view/1787. Acesso em: 5 abr. 2024.

PACHECO, Ricardo de Aguiar. Ensino de História e Patrimônio Cultural: um percurso docente. Jundiaí: Paco, 2017.

POSSAMAI, Zita Rosane. Patrimônio e identidade: qual o lugar da história? In: SILVA, Adriana Fraga da;et al. Ensino de história no cone sul: patrimônio cultural, territórios e fronteiras. Porto Alegre: Evangraf/UNIPAMPA Jaguarão, 2013.

POULOT, Dominique. Museu e museologia. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

SCIFONI, Simone. Educação Patrimonial: reflexões sobre o tema. In: TOLENTINO, Átila Bezerra (Org.). Educação Patrimonial: reflexões e prática. João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012.

SILVA, Cássia Rodrigues da; ÁLVARES, Lucia Capanema; CHAGAS, Mario. Os museus e a cidade: contribuições para uma sustentabilidade integrada: o caso da Região Metropolitana do Rio de Janeiro. Niterói: UFF, 2021.

SOARES, André Luís Ramos. Dr. Jeckyl and Mister Hide ou que educação patrimonial queremos nos museus? Cadernos do CEOM, Chapecó, v. 22, n. 31, 283-295, jun. 2010. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/rcc/article/download/547/369/0. Acesso em: 5 abr. 2024.

SOARES, André Luís Ramos. Educação patrimonial na Universidade Federal de Santa Maria: o núcleo de estudos do patrimônio e memória e sua inserção na comunidade. Anais X Cidade Revelada, Itajaí: 2007, p. 1-13. Disponível em: http://jararaca.ufsm.br/websites/nep/download/Textos%20Nep/NEP.pdf. Acesso em: 5 abr. 2024.

SOARES, André Luís Ramos; ALBARELLO, Tales Henrique; CARDÔZO, Lisliane; SOUZA, Cristiéle Santo de. A educação patrimonial como um instrumento de preservação e democratização da memória e do patrimônio nos museus. Cadernos do CEOM, Chapecó, v. 20 n. 26, p. 109-135. Jul. 2014. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/rcc/article/view/2021. Acesso em: 5 abr. 2024.

SOARES, André Luís Ramos; MINUZZI, João Davi Oliveira; MACIEL, Renata Baldin. Memória e história local como patrimônio. Mouseion, Canoas, n. 10, p. 130-134, jul.-dez. 2011. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/245. Acesso em: 5 abr. 2024.

VARINE, Hugues de. As raízes do futuro: o patrimônio a serviço do desenvolvimento local. Porto Alegre: Medianiz, 2013.

Published

2024-10-08

How to Cite

Dias Neto, F. S., & Soares, A. L. R. (2024). The quantified gaze: heritage education through visits to the Gama d’Eça Museum. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 14(27), 140-156. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v14i27.63156

Issue

Section

Dossiê 27: Educação Patrimonial na América Latina: temas, metodologías e enfoque