Eleições municipais: estratégias da candidata Margarida Salomão à Prefeitura de Juiz de Fora

Authors

  • Carla Montuori Fernandes Universidade Paulista
  • Luiz Ademir de Oliveira Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Paulo Roberto Figueira Leal Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Arthur Raposo Gomes Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.22409/rep.v13i25.51654

Abstract

The article analyzes the media strategies of candidate Margarida Salomão (PT), who ran for the Mayor of Juiz de Fora in 2020, who after running four consecutive elections (2008, 2012, 2016 and 2020) emerged victorious, defeating Wilson Rezato of PSB . Of the 11 candidates, 5 were women, marking an increase in female representation. The article discusses the media and politics interface, the spectacularization process and the gender and politics dimension. Finally, it brings the debate about advertising and the specifics of the HGPE and the changes in the Electoral Law in 2015 that reduced the time of the programs. The study presents a content analysis, based on Bardin (2011) and Panke (2016), of 30 HGPE programs on candidate Margarida's TV in order to identify the most triggered themes, the construction of her image and the recurrence of female identity. It is observed that, even with little time at HGPE, the candidate explored political issues well, but there was a silence about the Covid-19 pandemic.

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Author Biographies

  • Carla Montuori Fernandes, Universidade Paulista
    é docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Mídia da Universidade Paulista (UNIP). Doutora em Ciências Sociais, com ênfase em Comunicação Política pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).
  • Luiz Ademir de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Mestre e Doutor em Ciência Política pelo IUPERJ, professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) da UFJF e do Curso de Comunicação Social - Jornalismo da UFSJ.

  • Paulo Roberto Figueira Leal, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Professor Titular da Universidade Federal de Juiz de Fora, lecionando na graduação, no mestrado e no doutorado em Comunicação da Facom-UFJF. Graduado em Jornalismo pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1991), com mestrado em Ciência Política (Ciência Política e Sociologia) pelo Iuperj (1997) e doutorado em Ciência Política (Ciência Política e Sociologia) pelo Iuperj (2003).

  • Arthur Raposo Gomes, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Mestrando em Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora (PPGCOM UFJF), na área de concentração "Comunicação e Sociedade" e na linha de pesquisa "Mídias e Processos Sociais". Formado em Jornalismo pela Universidade Federal de São João del-Rei e em Publicidade e Propaganda pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora.

Published

2022-11-30

Issue

Section

Artigos