A PESQUISA COMO MEIO DE FORMAÇÃO PERMANENTE

Inclusão da Pessoa com Deficiência e Ação Pedagógica

Authors

  • Ana Lídia Felippe Guimaraes SME/RJ
  • Maria Judith Sucupira da C. Lins Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.viEspecial.48346

Keywords:

Educação Física, Ética, Inclusão Escolar, Ação pedagógica

Abstract

It was presented part of a research made by the Graduate Program in Education - FE /UFRJ in a unit of a Municipal Public School in Rio de Janeiro city. The subject of the research for this study is a Physical Education teacher. The aim is to identify the relevance of the empirical research in the training and pedagogical action in the process of the person with disability’s inclusion. The object of study is the theme Ethics in the school inclusion.  In the methodology, it was chosen action research by using Escuta Sensível (1985) with content analysis from the point of view of Bardin (1977). In the results, a crucial point was the transformation of the teacher’s pedagogical action and the recognition of Ethical transversality facing the inclusion process of students with disabilities.

 

 

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Author Biography

Maria Judith Sucupira da C. Lins, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

- Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação - UFRJ

Coordenadora de Pesquisa do Grupo de Pesquisa em Ética na Educação

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Published

2021-07-20

How to Cite

Guimaraes, A. L. F., & Sucupira da C. Lins, M. J. . (2021). A PESQUISA COMO MEIO DE FORMAÇÃO PERMANENTE: Inclusão da Pessoa com Deficiência e Ação Pedagógica. RevistAleph, (Especial). https://doi.org/10.22409/revistaleph.viEspecial.48346