A PERMANÊNCIA DO DESEJO E A VIVÊNCIA DO GOZO DA EXCELÊNCIA ESCOLAR

THE PERMANENCE OF DESIRE AND THE EXPERIENCE OF ENJOYMENT OF SCHOOL EXCELLENCE

Authors

  • Luciana dos Santos Vieira Barcelos Universidade Federal Fluminense / UFF
  • Marília Etienne Arreguy Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.v2i42.63201

Keywords:

Excelência escolar, Supereu, Desejo

Abstract

THE PERMANENCE OF DESIRE AND THE EXPERIENCE OF ENJOYMENT OF SCHOOL EXCELLENCE

We seek to treat of the question of desire for school excellence and of duality among the interdicts to which the student submits to the achieving this ideal and the enjoyment that comes with the fulfillment of this desire. The relationships between law and desire are based in the notions of superego as an instance that emerges with the dissolution of the Oedipal complex. Furthermore, the unanimity of this complex in the girl’s case is problematized, which leads us to think the feminine as a becoming. The class conflict stands out in the experience of school excellence’s enjoyment, due to the social split in the field of desire itself. However, the permanence of desire in its most singular manifestation, even in the face of the demands of a collective, it can instigate the subject to question norms and seek biases for change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana dos Santos Vieira Barcelos, Universidade Federal Fluminense / UFF

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Psicopedagoga pelo Instituto Pró-Saber. Pedagoga, formada pela PUC-Rio.

References

ALMEIDA, A.M.M. (2012). Feminilidade: caminho de subjetivação. Estudos de Psicanálise, (38), 29-44. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010034372012000200004&ln g=pt&nrm=iso. Acesso em: 13 de agosto de 2023.

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural: feminismos plurais. São Paulo: Editora Jandaíra, 2019.

ARREGUY, M. & Montes, F. F.. Ferenczi e a educação: desconstruindo a violência desmentida. Estilos da Clínica. [online]. 2019, vol.24, n.2, pp.246-261. ISSN 1415-7128. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i2p246-261.

ANDRÉ, S. (1987). O que quer uma mulher? Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

BION, W. R. (1975). Experiências com grupos. 2ª ed. Rio de Janeiro: Imago; São Paulo: EDUSP.

DUNKER, Christian. Paixão da ignorância: a escuta entre psicanálise e educação. São Paulo: Contracorrente, 2020. (Coleção Educação e Psicanálise, vol. 1).

DOURADO, Luiz Fernandes e OLIVEIRA, João Ferreira de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Caderno Cedes, Campinas, vol. 29, n. 78, p. 201-215, ago. 2009. Disponível em: [https://doi.org/10.1590/S0101-32622009000200004]. Acesso em: 18/03/2024.

ENRIQUEZ, E. (1990). Da horda ao Estado: psicanálise do vínculo social. Rio de Janeiro: Zahar Editora.

FREUD, S. (1996). Duas histórias clínicas (O “pequeno Hans” e o “homem dos ratos”). In: Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. V. X. Rio de Janeiro: Imago. (Obra original publicada em 1909).

FREUD, S. (1996). Totem e tabu e outros trabalhos. In: Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. V. XIII. Rio de Janeiro: Imago. (Obra original publicada em 1913).

FREUD, S. (1996). Sobre o narcisismo: uma introdução. In: Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. V.XIV. Rio de Janeiro: Imago. (Obra original publicada em 1914).

_________. (1996). Psicologia de grupo e análise do eu. In: Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. V. XVIII. Rio de Janeiro: Imago. (Obra original publicada em 1921).

_________. (1996). O ego e o id, e outros trabalhos. In: Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. V. XIX. Rio de Janeiro: Imago. (Obra original publicada em 1923-1925).

_________. (1996). A dissolução do complexo de Édipo. In: Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. V. XIX. Rio de Janeiro: Imago. (Obra original publicada em 1924).

_________. (1996). Algumas consequências psíquicas da distinção anatômica entre os sexos. In: Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. V. XIX. Rio de Janeiro: Imago. (Obra original publicada em 1925).

_________. (1996). O mal estar na civilização. In: Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. V. XXI. Rio de Janeiro: Imago. (Obra original publicada em 1930).

_________. (1996). Feminilidade. In: Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. V. XXII. Rio de Janeiro: Imago. (Obra original publicada em 1932).

GREEN, André. (1988). Narcisismo de vida, narcisismo de morte. São Paulo: Editora escuta.

LACAN, Jacques. (1966). Escritos. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

_________. (1975). O Seminário: livro 1 - os escritos técnicos de Freud, 1953-1954. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2ª ed., 2009.

LAPLANCHE, Jean. Vocabulário de Psicanálise. Laplanche e Pontalis. 4ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 2016.

LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Editora Ática, 1997.

NASIO, Juan David. (1989). Lições sobre os 7 conceitos cruciais da psicanálise. 2ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

PATTO, M. H. S. (1990). A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4ª ed. São Paulo: Intermeios, 2015.

PRECIADO, B. P. Eu sou o monstro que vos fala: relatório para uma academia de psicanalistas. Tradução: Sara Wagner Pimenta Gonçalves Junior. Paris: Bernard Grasset, 2019. Disponível em: https://sarawagneryork.medium.com/eu-sou-o-monstro-que-vos-fala-94dd10a366ef. Acesso em: 20/04/2024.

SILVA, Tomás Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SOLER, C. (2003). O que Lacan dizia das mulheres. Rio de Janeiro: Zahar.

TORRES, Leonor L.; PALHARES, José A.; AFONSO, Almerindo J. Marketing accountability e excelência na escola pública portuguesa: A construção da imagem social da escola através da performatividade académica. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Porto, v. 26, n. 134, p. 1-28, out. 2018. Dossiê especial, Políticas de administração e gestão em países da Lusofonia: Perspectivas críticas sobre a nova gestão pública e a pós-burocracia em educação. Disponível em: Marketing_accountability_e_excelencia_na_escola_pu.pdf. Acesso em: 08/08/2023.

Published

2024-11-26

How to Cite

dos Santos Vieira Barcelos, L., & Etienne Arreguy, M. (2024). A PERMANÊNCIA DO DESEJO E A VIVÊNCIA DO GOZO DA EXCELÊNCIA ESCOLAR: THE PERMANENCE OF DESIRE AND THE EXPERIENCE OF ENJOYMENT OF SCHOOL EXCELLENCE. RevistAleph, 2(42). https://doi.org/10.22409/revistaleph.v2i42.63201

Issue

Section

Pulsações e Questões Contemporâneas