Psychosocial interventions in the adoption process

Authors

  • Aline Fontenelle de Lima Montenegro Universidade de Fortaleza, Fortaleza, CE
  • Lisieux D'Jesus Luzia de Araújo Rocha Faculdade Católica de Fortaleza, Fortaleza, CE
  • Francisco Antônio Francileudo Faculdade Católica de Fortaleza, Fortaleza, CE

DOI:

https://doi.org/10.15175/1984-2503-20179106

Keywords:

Adoption, interprofessional team, legal psychology, juvenile court, legal system

Abstract

The following article aims to clarify the nuances of adoption processes, pointing to several alternatives in light of difficulties encountered with the legal system by interprofessional teams, whose role it is to provide resources for legal rulings, assisting the families involved in this process. Qualitative in nature, the research is characterized by a report and analysis on professional practice in legal psychology, enriched by the perspective of pedagogy and social services, which combine to form the interprofessional team in the juvenile court for the district of Caucaia in the Brazilian state of Ceará. Activities have been developed by means of the project entitled ‘Conceiving of the Idea of Adoption: From the Protection of the Womb to the Protection of the Psychosocial Sphere”, which primarily aims to guarantee infants a family able to safeguard their rights, regardless of whether such families are biological or substitute. The research emphasizes the important need for experts at listening to and welcoming the Other in light of his/her decision to write his/her personal and family history.

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Author Biographies

Aline Fontenelle de Lima Montenegro, Universidade de Fortaleza, Fortaleza, CE

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (1993). Atualmente é psicóloga clínica - Prisma, clínica e consultoria.. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Clínica e Educacional.

Lisieux D'Jesus Luzia de Araújo Rocha, Faculdade Católica de Fortaleza, Fortaleza, CE

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Mestre em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) - (bolsista FUNCAP: 2008-2009). Graduada em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) - (bolsista CNPQ: 2004-2006). Professora da Graduação e Pós-Graduação da Faculdade Católica de Fortaleza (FCF) - (Fortaleza-CE/Brasil). Membro do Laboratório OTIUM (Laboratório de Estudos sobre Ócio, Trabalho e Tempo Livre), filiado ao Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UNIFOR (Universidade de Fortaleza-CE/Brasil), do Grupo de Pesquisa OTIUM/Estudos Multidisciplinares sobre Ócio e Tempo Livre e do Grupo de Trabalho (GT) Ócio, Tempo e Trabalho da ANPEPP (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia).

Francisco Antônio Francileudo, Faculdade Católica de Fortaleza, Fortaleza, CE

Doutor e Mestre em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Especialista em Neuropsicologia pelo Centro Universitário Christus. Graduação em Filosofia e Teologia. Licenciatura em Ciências da Religião. Professor da graduação e pós-graduação da Faculdade Católica de Fortaleza (FCF). Membro dos Grupos de Pesquisa SOFRIMENTO PSÍQUICO: SUJEITO, SOCIEDADE E CULTURA, do Grupo de Pesquisa OTIUM/Estudos Multidisciplinares sobre Ócio e Tempo Livre e do Laboratório OTIUM (Laboratório de Estudos sobre Ócio, Trabalho e Tempo Livre) vinculados ao Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UNIFOR (Universidade de Fortaleza-CE/Brasil). Pesquisador do Grupo UM OLHAR INTERDISCIPLINAR SOBRE A SUBJETIVIDADE HUMANA, filiado a Universidade Estadual do Ceará (UECE). Membro da ANPEPP (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia), por meio do GT (Grupo de Trabalho): Ócio, Tempo Livre e Trabalho. Atua nas áreas de Psicologia e Fenomenologia, Subjetividades, Logoterapia e Análise Existencial, Antropologia Filosófica e Ética.

Published

2017-01-27

How to Cite

Montenegro, A. F. de L., Rocha, L. D. L. de A., & Francileudo, F. A. (2017). Psychosocial interventions in the adoption process. Passages: International Review of Political History and Legal Culture, 9(1), 97-118. https://doi.org/10.15175/1984-2503-20179106