The Instituto do Ceará and the writing of the history of the Abolition of Slavery

Authors

  • Camila de Sousa Freire Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Ana Paula Barcelos Ribeiro da Silva History/Humanities Studies Department,/Rio de Janeiro State University https://orcid.org/0000-0002-9625-1757

DOI:

https://doi.org/10.15175/1984-2503-201810306

Keywords:

Writing of history, regional identity, Instituto do Ceará, Ceará intellectuals

Abstract

The following work aims to analyze the shaping of the Brazilian state of Ceará’s intellectuals from the end of the nineteenth century to the early decades of the twentieth century, as well as the group’s sociability and activity networks, mainly in terms of the writing of history and the building of a regional identity for the state. Among other hubs of sociability, we highlight the men’s activities at the Instituto do Ceará (created in 1897) and the publication of their ideas in the Institute Journal. We emphasize several aspects of the debate on the state’s regional identity, such as drought and the supposedly special character of the locals, as well as the Abolitionist Movement, to have culminated in the release of the province’s slaves in 1884. Ceará’s pioneering position in the abolition of slavery was consolidated by the Institute, becoming a major milestone in a process to have shaped its identity by associating memory and history in its gaze toward the past.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila de Sousa Freire, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Graduada em História pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ. Atuou como estagiária no Arquivo Nacional, atuando no projeto de Organização de Fundos do Judiciário (CODES), de 17/09/2012 até 31/08/2014; e bolsista de Iniciação Científica da UERJ/FAPERJ sob orientação da professora doutora Ana Paula Barcelos Ribeiro da Silva no projeto "Escrita da História, unidade e integração nacional nas primeiras décadas republicanas: diálogos entre Guilherme Studart e Max Fleiuss (1889-1931)" no período de 01/11/2014 a 31/10/2015. Atualmente aluna do Programa de Pós Graduação em História Social pela UERJ/FFP, com a pesquisa "O movimento abolicionista cearense e a formação da identidade regional no Ceará", sob orientação da professora Doutora Ana Paula Barcelos Ribeiro da Silva.

Ana Paula Barcelos Ribeiro da Silva, History/Humanities Studies Department,/Rio de Janeiro State University

Possui graduação em História (2004), mestrado (2007) e doutorado (2011) em História Social pela Universidade Federal Fluminense. Assistente Editorial de Passagens - Revista Internacional de História Política e Cultura Jurídica. Coordenadora do Laboratório Cidade e Poder/UFF. Professora Adjunta de História do Brasil e do Programa de Pós-Graduação em História Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FFP. Tem experiência na área de História, com ênfase em História do Brasil e em Teoria e Metodologia da História, atuando principalmente nos seguintes temas: pobreza urbana, repressão e controle social, discurso jurídico, cidadania e direitos, poder e ideias jurídicas, intelectuais e pensamento político e social, escrita da história e circulação cultural e de ideias. 

Published

2018-10-15

How to Cite

Freire, C. de S., & da Silva, A. P. B. R. (2018). The Instituto do Ceará and the writing of the history of the Abolition of Slavery. Passages: International Review of Political History and Legal Culture, 10(3), 440-463. https://doi.org/10.15175/1984-2503-201810306