Towards a stylistics of capital punishment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15175/1984-2503-202315301

Keywords:

death penalty, forms of capital punishment, baroque gallows, quartering, wheel

Abstract

By harnessing theories from the history of art, this article seeks to distinguish between classical forms of capital punishment originating from Ancient Rome and baroque forms. What follows is an attempt to locate explanations for the following questions: is it possible to propose a stylistic approach to capital punishment? Was there a degree of classicism in the way criminal justice systems executed the condemned? Would such classicism have been followed by a kind of capital punishment baroque? The notes that follow will undoubtedly fail to provide definitive answers to these questions, instead merely sparking debate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nilo Batista, Faculty of Law/ Federal University of Rio de Janeiro/ Rio de Janeiro State University

Graduado em Direito pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1966). Mestre em Direito Penal pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1978). Livre-docente em Direito Penal pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1988). Doutor em Direito pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2009). Professor Titular de Direito Penal que foi da Universidade Federal do Rio de Janeiro e da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutor Honoris Causa da Universidade Nacional de General San Martín - Argentina (2013).

References

AELIUS LAMPRIDIUS. The Life of Severus Alexander, trad. D. Magie, esp. §§ XXXV e XXXVI. 1924. Disponível em: https://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Historia_Augusta/Severus_Alexander/2*.html. Acesso em: 13 set. 2023.

BATISTA, Nilo. Capítulos de Política Criminal. Rio de Janeiro: Revan, 2022.

HOLANDA, Sérgio Buarque de (Org.). História Geral da Civilização Brasileira. Rio de Janeiro: Difel, 1977. 10 v.

CARPEAUX, Otto Maria. História da Literatura Ocidental. São Paulo: Leya, 2012. 4 v.

CORRAL, José Luis. História de la Pena de Muerte. Madrid: Aguilar, 2005.

DELARUE, Jacques. Le Métier de Bourreau. Paris: Fayard, 1979.

FOUCAULT, Michel. Surveiller et Punir. Paris: Gallimard, 1975.

HAUSER, Arnold. História Social da Literatura e da Arte. São Paulo: Mestre Jou, 1972. 2 v.

HUNGRIA, Nelson. A pena de morte no Brasil. In: Pena de Morte. Coimbra: Ed. Graf. Coimbra, 1967. v. 2, p. 173-185.

LAS SIETE Partidas. Salamanca: A. de Portonariis, 1555. 3 v.

LAURENT, Hippolyte. Les Chatiments Corporels. Lion: Phily, 1912.

MACHADO, Lourival Gomes. Teorias do Barroco. In. ______. Barroco Mineiro. São Paulo: Perspectiva, 1969. p. 29-71.

MOMMSEN, Théodor. Le Droit Pénal Romain. Traduction de J. Duquesne. Paris: A. Fontemoing, 1907. 3 v.

NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da Moral. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

PERES, Damião; CERDEIRA, Eleutério (Org.). História de Portugal. Barcelos: Portucalense, 1939. 8 v.

ROSSA, Kurt. La Pena de Muerte. Barcelona: Nova Terra, 1966.

SPIERENBURG, Pieter. The Spectacle of Suffering. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

SUEIRO, Daniel. La Pena de Muerte. Madri: Alianza, 1974.

TITO LÍVIO. História de Roma. Tradução de P. Matos Peixoto. São Paulo: Paumae, 1989. 6 v.

TOMÁS Y VALIENTE, Francisco. Pena de muerte: una historia de horror y ineficácia. In. CENTRO DE ESTUDIOS CONSTITUCIONALES (Ed.). Obras Completas. Madrid: C. E. Pol. y Constitucionales, 1997. v. VI, p. 5.381-5.386.

VISCONDE DE PORTO SEGURO. História Geral do Brasil. 3. ed. São Paulo: Melhoramentos, [18--?]. 5 v.

WÖLFFLIN, Heinrich. Conceitos Fundamentais da História da Arte. Sâo Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2023-10-04

How to Cite

Batista, N. (2023). Towards a stylistics of capital punishment. Passages: International Review of Political History and Legal Culture, 15(3), 363-372. https://doi.org/10.15175/1984-2503-202315301