BLACK INSURGENCES AND INSUBORDINATIONS IN HIGHER EDUCATION

RACIAL QUOTAS AND CURRICULUM TENSIONING AT UNIVERSITIES

Authors

Abstract

This text demonstrates that affirmative actions, such as racial quotas, not only constitute a fundamental instrument for the democratization of access to higher education, but also enable black bodies to challenge the production of university knowledge. For this, we divided the text into two parts: The first contextualizes the anti-racist struggle in Brazil, indicating that racial quotas only materialized from the struggle and mobilization of black movements throughout history; in the second, we discuss how racial quotas have allowed insubordinations and insurgencies to the white epistemic power perpetrated in the academic curriculum and research of undergraduate and graduate courses in Brazil. We conclude by pointing out the need for renewal and expansion of Law No. 12,711/2012, known as the quota law, so that black bodies can take possession of the university space and feel belonging, emerging as questioners of the logics of whiteness and becoming thinker, creator, theorist and communicator of non-Eurocentered epistemologies.

Author Biographies

Fernanda da Silva Lima, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Doutora e Mestre em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bacharel em Dreito pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Professora Permanente no Programa de Pós-Graduação em Direito da Unesc (Mestrado em Direito). Professora na disciplina de Direitos Humanos na UNESC. Coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Gênero e Raça (NEGRA/UNESC). Vice líder do Núcleo de Estudos em Direitos Humanos e Cidadania (NUPEC/UNESC). Intgrante da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros (ABPN)

Delton Aparecido Felipe, Universidade Estadual de Maringá-Paraná

Pós-Doutor em História e Doutor em Educação.  Professor do Departamento de História e do Programa de Pós Graduação em Ensino de História da Universidade Estadual de Maringá-Paraná (UEM-PR). Diretor da Associação Brasileira de Pesquiadores/as Negros/as (ABPN) e Pesquisador do Núcleo de Estudos Interdisciplinares Afro-Brasileiros da Universidade Estadual de Maringá. Conselheiro do Conselho de Direitos Humanos do Paraná (COPED) e Pesquisador Visitante da Escola de Direito da Fundação Getúlio Vargas - São Paulo.

Published

2021-12-03