A EDUCAÇÃO FÍSICA VINCULADA AO PROJETO SER E PERTENCER:

CONTRIBUIÇÕES PARA O PROCESSO DE TRANSFORMAÇÃO DE UMA ESCOLA MUNICIPAL NO RIO DE JANEIRO

Authors

Abstract

This article brings an experience report describing the strategies used to enhance the Physical Education discipline and how the classes and projects in this area contributed to the transformation process that a school in the city of Rio de Janeiro went through. These activities were marked by the encouragement of collective work, interdisciplinarity, the role of students, the valorization and resignification of the school space and its community, even in the midst of a scenario of advancing conservatism and attacks on public education. The activities developed were totally linked to the school's pedagogical project (Projeto Ser e Pertencer), which was built collectively, whose main objectives are to strengthen the identities of community members and the school unit itself, in addition to awakening the feeling of belonging. At the same time that the Physical Education discipline was being reframed, the school was experiencing a process of intense transformation through collective actions involving all disciplines and segments of the school community. The results show the school discipline most valued before the whole community and a renovated school. We conclude that with participatory management, a collectively constructed pedagogical project and well-structured planning, it is possible to achieve effective positive transformations in a school unit and in the development of the learning process, thus contributing to the improvement of public education.

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Author Biographies

José Carlos Vieira Junior, Secretaria de Educação Municipal do Rio de Janeiro

Professor de Educação Física com ampla experiência e formação. Concluiu o Curso de Licenciatura em Educação Física na Universidade Federal Fluminense no ano de 2011. Teve acréscimo a sua formação com as conclusões do Programa de Residência Docente no Colégio Pedro II (Pós Graduação) e do Curso de Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão da Universidade Federal Fluminense. Atualmente leciona nos municípios do Rio de Janeiro e Magé.

Ruth Maria Mariani Braz, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Ciências e Biotecnologia pela Universidade Federal Fluminense. Especialização Lato Sensu em Educação Física Especial na Área de Deficiência Mental (Universidade Castelo Branco). Tenho a graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro . Sou professor docente I - Secretária de Educação do Estado do Rio de Janeiro, atualmente leciono no Mestrado Profissional de Diversidade e Inclusão como professor permanente. Atuei como coordenadora executiva do projeto Internacional Spread The Sign no Brasil. Desenvolvo pesquisas ligados à didática, Educação Inclusiva, tecnologia assistiva, confecção de materiais adaptados com o intuito de auxiliar os alunos com deficiências nas classes regulares de ensino, filosofia esta que defendo e é adotada atualmente nas instituições na qual trabalho. Coordeno o projeto Galileu Galilei, Tenho experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Inclusiva, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de docentes, políticas publicas, diversidade, sensibilização, adaptação de materiais, tecnologias e brincar.

Published

2021-07-02