SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND BNCC: THE HUMAN TRAINING PROJECT AND THE IMPLICATIONS FOR TEACHER TRAINING WITHIN THE FRAMEWORK OF CONSERVATIVE ADVANCEMENT

O PROJETO DE FORMAÇÃO HUMANA E AS IMPLICAÇÕES NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO ÂMBITO DO AVANÇO CONSERVADOR

Authors

Abstract

The political and ideological tensions present at the BNCC are analyzed, as well as its human development project and its relations with the current teacher education policies in PE in Brazil. A documentary descriptive analysis is carried out, comparing it with the Marxist-based literature. Regarding human formation, it is concluded that the formation recommended by BNCC and BNC-Formation coincides with the most alienated and fetishized forms of social relations, guided by the limits of capitalism in structural crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maristela da Silva Souza, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Ciência do Movimento Humano pela universidade Federal de Santa Maria; Professora Titular do Departamento de Desportos Individuais do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria; Coordenadora/Pesquisadora da Linha de Estudos Epistemológicos e Didáticos em Educação Física do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria (LEEDEF/CEFD/UFSM);

 

Gislei José Scapin, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciado e Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria; Especialista em Educação Física Escolar pela Universidade Federal de Santa Maria; Professor de Educação Física da rede Municipal de Panambi-RS; Membro/Pesquisador da Linha de Estudos Epistemológicos e Didáticos em Educação Física do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria (CEFD/UFSM);

Gabriel Vielmo Gomes, Universidade Federal de Santa Maria

Bacharel em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria; Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria; Especialista em Educação Física Escolar pela Universidade Federal de Santa Maria; Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação Física, na Área de Concentração: Aspectos Socioculturais e Pedagógicos da Educação Física; Membro/Pesquisador da Linha de Estudos Epistemológicos e Didáticos em Educação Física do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria (LEEDEF/CEFD/UFSM);

Published

2021-07-02