EDUCAÇÃO E PANDEMIA: COM A PALAVRA PROFESSORES DA REDE ESTADUAL DO MARANHÃO

Authors

  • Marcia Gonçalves UFMA
  • Cristiane Silva Gonçalves Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Mariana Guelero do Valle Universidade Federal do Maranhão - UFMA

DOI:

https://doi.org/10.22409/enfil.v11i17.57405

Abstract

Several institutions and segments such as education had to adapt to the new situation with the arrival of Covid-19. Thus, the objective of the research sought to analyze the challenges of remote teaching in the context of the pandemic in schools in the state of Maranhão from the perspective of high school teachers. The approach was qualitative, a questionnaire was used as a data collection instrument, via Google Forms, which revealed that remote teaching was an emergency alternative that did not work effectively in some schools in Maranhão due to lack of technological resources and internet, nor all students had access to a network and mobile devices compatible with the demand in their homes. The platforms most used by teachers and students were: Google Meet, WhatsApp, Google Classroom and few students were able to follow remote classes. Teachers and the entire school community will need to seek new strategies and methodologies to alleviate the curricular losses caused during this period, facing new challenges and practices to be applied in face-to-face teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Gonçalves, UFMA

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica (PPGEEB) pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Pós-Graduada em Metodologias de Ensino da Biologia pela Universidade Gama Filho (UGF) e em Formação Continuada Mídias na Educação pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professora do Ensino Médio do Estado do Maranhão, na cidade de São Luís. É integrante do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Biologia (GPECBio) da UFMA.

 

Cristiane Silva Gonçalves, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Mestranda do Programa de pós-graduação em Gestão de Ensino na Educação Básica (PPGEEB)pela Universidade Federal do Maranhão. Especialista em Neuropsicopedagogia pela Universidade Cândido Mendes e em Ensino de Ciências séries finais do Ensino Fundamental pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).Graduada em Licenciatura Biologia pelo Instituto Federal do Maranhão (IFMA) e em Licenciatura Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

Mariana Guelero do Valle, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Doutora e mestra em educação. Professora do Departamento de Biologia da Universidade Federal do Maranhão/UFMA. Docente do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática PPECEM/UFMA e do Programa de Gestão de Ensino da Educação Básica PPGEEB/UFMA. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Biologia/GPECBio.

Published

2023-07-06