Potentials of Using Anaglyphic Images in Basic Education

the morphoclimatic and phytogeographic domains of Brazil in 3D

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61614

Keywords:

Three-Dimensional Images, Morphoclimatic and Phytogeographic Domains, Geography Teaching

Abstract

The understanding that technology makes learning engaging for students is not the only justification for using it in teaching. In the field of Geography, the use of technologies in teaching has played a relevant role in the construction of geographic knowledge. In this context, anaglyph images emerge as promising tools, capable of providing visual and sensorial experience, enriching the teaching-learning process. This work presents an activity that uses anaglyph images to teach morphoclimatic and phytogeographical domains, proposed by Aziz Ab’Saber, in basic education. Methodologically, it is characterized by being a practice report with a qualitative and descriptive approach. Furthermore, the work discusses the potential of using three-dimensional images in teaching geography. At least three benefits were identified in using these images: the use of accessible technology; the three-dimensional visualization of the landscape; and the encouragement of observation. It is noticeable that the three-dimensional visualization provided by 3D images enriches the spatial understanding of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Pizzuti Savian, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Geógrafa pela Universidade de Santa Maria (UFSM), mestranda em Geografia na UFSM.

Gabrieli Taís Drews Robeck, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Licencianda em Geografia pela UFSM.

Vitor Colleto dos Santos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Geógrafo Licenciado pela UFSM, mestrando no Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Bruna Maltauro Tomazoni, Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS)

Licenciada em Geografia pela UFSM, professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS).

Sandra Ana Bolfe, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Geografia pela Universidade de São Paulo (USP), professora do Departamento de Geociências da UFSM.

Natália Lampert Batista, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Geografia pela UFSM, professora do Departamento de Geociências da UFSM.

References

AB’SABER, A. N. Os domínios de natureza no Brasil: potencialidades paisagísticas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

BEUTING, L. A.; MANTOVANI, J. L.; BATISTA, N. L. A utilização de imagem anáglifo para caracterização de bacia hidrográfica do local de vivência: abordagem com alunos do 6º ano das escolas Alberto Pretti e Paquetá, Brusque, Santa Catarina. Revista Metodologias e Aprendizado, v. 6, p. 24-35, 2023. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/metapre/article/view/3229/2881. Acesso em: 15 jan. 2024.

BEVILAQUA, R. Novos Estudos do Letramento e Multiletramentos: Divergências e Confluências. RevLet – Revista Virtual de Letras, v. 05, nº 1, jan./jul., 2013. Disponível em: http://www.revlet.com.br/artigos/175.pdf. Acesso em: 17 jan. 2024.

BEZZI, M. L. Região: uma revisão historiográfica. Da gênese aos novos paradigmas. Santa Maria, RS: UFSM, 2004.

BRIZZI, R. R.; SOUZA, A. P.; SANTOS, P. S.; KELLY, S. C.; COSTA, A. J. S. T. O uso de mapas anáglifos e suas potencialidades ao ensino de geomorfologia. SINAGEO - Simpósio Nacional de Geomorfologia - Paisagem e geodiversidade: a valorização do patrimônio geomorfológico brasileiro, 12°, 24-30 mai. 2018, Crato/CE. Anais[...]. UGB - União da Geomorfologia Brasileira, 2018. Disponível em: https://www.sinageo.org.br/2018/trabalhos/4/4-453-391.html. Acesso em: 17 jan. 2024.

CABRAL, G. C.; LEMOS, L. M. Imagem e Geografia: a produção fotográfica como instrumento pedagógico na educação geográfica. In: ROSA, A. H.; SILVA, D. N. Debates Sobre a Formação de Professores: Práticas Pedagógicas, Saberes, Experiências e Tendências. 1ª ed. Editora Científica Digital, 2022. p. 11-126.

COPATTI, C. Pensamento pedagógico-geográfico e o ensino de Geografia. Revista Signos Geográficos, 2, 1–21, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/signos/article/view/65204. Acesso em: 15 jan. 2024.

COSTA, J. L. P. O; VELOSO FILHO, F. A; AQUINO, C. M. S; CASTRO, A. A. J. F.; SILVA, W. A. L. A divisão natural das paisagens vegetais do Brasil nos sistemas nacionais de classificação fitogeográfica (1824-2006). Publicações Avulsas em Conservação de Ecossistemas, v. 30, p. 1-43, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HAESBAERT, R. Regionalizações brasileiras: antigos legados e novos desafios. Confins, 44, 2020. Disponível em: http://journals.openedition.org/confins/26401. Acesso em: 16 jan. 2024.

MAMEDE, C. G. Imagem Anaglifo: uma definição sob o ponto de vista da biofísica. 2014. 115 p. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Ciências Geodésicas e Tecnologias da Geoinformação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014.

RIZZATTI, M. Cartografia Escolar, Inteligências Múltiplas e Neurociências no Ensino Fundamental: a mediação (geo)tecnológica e multimodal no ensino de Geografia. 2022. 510 p. Tese (Programa de Pós-graduação em Geografia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2022.

RIZZATTI, M.; BATISTA, N. L. Cartas topográficas, maquetes digitais e imagens anáglifo: Contribuições ao estudo do relevo com softwares livres. Metodologias e Aprendizado, 4, 41–44, 2021. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/metapre/article/view/1727. Acesso em: 17 jan. 2024.

SANTOS, V. C. dos. O pensamento complexo sob a ótica dos multiletramentos: práticas dos Raja Gabaglia no ensino de Geografia. 2023. 120 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Geografia Licenciatura) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2023.

SANTOS, M.; SILVEIRA, M. L. Brasil, território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record, 2001.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Ementa e cronograma da GCC 1088 – Vivências Pedagógicas III. 2019. Disponível em: https://portal.ufsm.br/documentos/publico/documento.html?id=12267192. Acesso em: 16 jan. 2024.

Published

2024-11-19

How to Cite

SAVIAN, C. P.; ROBECK, G. T. D.; SANTOS, V. C. DOS; TOMAZONI, B. M.; BOLFE, S. A.; BATISTA, N. L. Potentials of Using Anaglyphic Images in Basic Education: the morphoclimatic and phytogeographic domains of Brazil in 3D. Essays of Geography, v. 10, n. 23, p. e102320, 19 Nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)