The Paths That Lead Us...

to be a Geography teacher and/or to teach Geography classes?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61941

Keywords:

Teacher training, Geography teaching, PIBID, (Auto)biographical narative

Abstract

This article consists of a narrative text, permeating different aspects of reflections on teaching experiences based on a master’s research developed in the Postgraduate Program in Geography at the Federal University of Rio Grande do Sul (POSGEA/UFRGS) and participation in the Institutional Teacher Initiation Scholarship Program (PIBID). It aims to understand the relationship between being a teacher, the construction of teaching identity, and “teaching” Geography classes, reflecting on the paths that constitute us as teachers, since teacher training and teaching take place in the interweaving between different spaces and relationships throughout our life history and our formative journey. We seek, through the (auto)biographical method and the device of (auto)biographical narratives, the lenses to rethink teacher training, (re)signifying teaching experiences as a fundamental ingredient in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Lacerda Macalos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS),

Professora de Geografia da Educação Básica na Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Sul (SEDUC/RS). Doutoranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (POSGEA/UFRGS).

Nestor André Kaercher, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professor titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (FACED/UFRGS). Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFRGS.

References

BARBOSA, M. V. O PIBID e as Culturas Formativas no Âmbito dos Cursos de Licenciaturas. In: BARBOSA, M. V.; DANTAS, F. B. A. (Orgs.) Reflexões Sobre a Formação Inicial de Professores no PIBID. Campinas: Mercado das Letras. 2014. p. 13-24.

BRASIL, Decreto N° 7.219/2010, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm. Acesso em: 20 de jun. de 2024.

CAPORALE, G. PIBID – Espaço de formação docente: uma análise das relações entre a escola básica e a universidade. 122 f Dissertação. (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

COSTELLA, R. Z.; Os saberes e os itinerários que (trans)formam os profissionais em educação: somos um conjunto de muitos. In: COSTELLA, R. Z. (Org.); Um pouco de cada um na construção professoral de muitos: narrativas, itinerários, ressignificações. Porto Alegre: Edipucrs, 2021. p. 189-218.

COSTELLA, R. Z.; HOFSTAETTER, A.; STURM, I. N.; UBERTI, L. Possibilidades e desafios no trabalho interdisciplinar do Pibid-UFRGS. In: COSTELLA, R. Z.; HOFSTAETTER, A.; STURM, I. N.; UBERTI, L. (Orgs.) Percursos da prática em sala de aula. São Leopoldo, Oikos, 2016. p. 118-128.

DOMINICÉ, P. O que a vida lhes ensinou. In: NÓVOA, A; FINGER, M. (Orgs.) O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus. 2010. p. 190-222.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

KAERCHER, N. A. Se a Geografia escolar é um pastel de vento o gato come a Geografia Crítica. Porto Alegre: Evangraf, 2014.

MACALOS, C. L. A professora que queriam que eu fosse e a professora que escolhi ser: o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na trajetória formativa de professores/as de Geografia. 155 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.

MACALOS, C. L.; COSTELLA, R. Z.; KAERCHER, N. A. Com a palavra, a professora: portas dobradiças, narrativas e silenciamentos. Goiânia: Editora C&A Alfa, 2024.

MARTINS, E. R. Geografia e Ontologia: o fundamento geográfico do ser. GEOUSP – Espaço e Tempo, São Paulo, n° 21, p. 33 - 51, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/74047. Acesso em: fev. 2024.

MENEZES, V. S. “Ainda somos os mesmos e vivemos como nossos…” professores?: das narrativas (auto)biográficas docentes à ressignificação de (Geo)grafias. 377 f Tese. (Doutorado em Geografia). Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.

NÓVOA, A. (Coord.) Os professores e sua formação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1997.

PESSOA, F. Ficções do interlúdio I: poemas completos de Alberto Caeiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

SELMI, G. da F. R. O Programa de Bolsas de Iniciação à Docência na UFGS e sua contribuição na formação inicial de professores. 125 f. Dissertação. (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

TARDIFF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Editora Vozes, 2014a. 17ª edição.

WOITOWICZ, E. A Formação e o Trabalho do professor de Geografia para os Egressos do PIBID no Estado do Paraná (2010-2017). 198 f. Tese. (Doutorado em Geografia). Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Francisco Beltrão, 2021.

Published

2024-11-22

How to Cite

MACALOS, C. L.; KAERCHER, N. A. The Paths That Lead Us...: to be a Geography teacher and/or to teach Geography classes?. Essays of Geography, v. 10, n. 23, p. e102321, 22 Nov. 2024.