The Paths That Lead Us...
to be a Geography teacher and/or to teach Geography classes?
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.61941Keywords:
Teacher training, Geography teaching, PIBID, (Auto)biographical narativeAbstract
This article consists of a narrative text, permeating different aspects of reflections on teaching experiences based on a master’s research developed in the Postgraduate Program in Geography at the Federal University of Rio Grande do Sul (POSGEA/UFRGS) and participation in the Institutional Teacher Initiation Scholarship Program (PIBID). It aims to understand the relationship between being a teacher, the construction of teaching identity, and “teaching” Geography classes, reflecting on the paths that constitute us as teachers, since teacher training and teaching take place in the interweaving between different spaces and relationships throughout our life history and our formative journey. We seek, through the (auto)biographical method and the device of (auto)biographical narratives, the lenses to rethink teacher training, (re)signifying teaching experiences as a fundamental ingredient in this process.
Downloads
References
BARBOSA, M. V. O PIBID e as Culturas Formativas no Âmbito dos Cursos de Licenciaturas. In: BARBOSA, M. V.; DANTAS, F. B. A. (Orgs.) Reflexões Sobre a Formação Inicial de Professores no PIBID. Campinas: Mercado das Letras. 2014. p. 13-24.
BRASIL, Decreto N° 7.219/2010, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm. Acesso em: 20 de jun. de 2024.
CAPORALE, G. PIBID – Espaço de formação docente: uma análise das relações entre a escola básica e a universidade. 122 f Dissertação. (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
COSTELLA, R. Z.; Os saberes e os itinerários que (trans)formam os profissionais em educação: somos um conjunto de muitos. In: COSTELLA, R. Z. (Org.); Um pouco de cada um na construção professoral de muitos: narrativas, itinerários, ressignificações. Porto Alegre: Edipucrs, 2021. p. 189-218.
COSTELLA, R. Z.; HOFSTAETTER, A.; STURM, I. N.; UBERTI, L. Possibilidades e desafios no trabalho interdisciplinar do Pibid-UFRGS. In: COSTELLA, R. Z.; HOFSTAETTER, A.; STURM, I. N.; UBERTI, L. (Orgs.) Percursos da prática em sala de aula. São Leopoldo, Oikos, 2016. p. 118-128.
DOMINICÉ, P. O que a vida lhes ensinou. In: NÓVOA, A; FINGER, M. (Orgs.) O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus. 2010. p. 190-222.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
KAERCHER, N. A. Se a Geografia escolar é um pastel de vento o gato come a Geografia Crítica. Porto Alegre: Evangraf, 2014.
MACALOS, C. L. A professora que queriam que eu fosse e a professora que escolhi ser: o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na trajetória formativa de professores/as de Geografia. 155 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
MACALOS, C. L.; COSTELLA, R. Z.; KAERCHER, N. A. Com a palavra, a professora: portas dobradiças, narrativas e silenciamentos. Goiânia: Editora C&A Alfa, 2024.
MARTINS, E. R. Geografia e Ontologia: o fundamento geográfico do ser. GEOUSP – Espaço e Tempo, São Paulo, n° 21, p. 33 - 51, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/74047. Acesso em: fev. 2024.
MENEZES, V. S. “Ainda somos os mesmos e vivemos como nossos…” professores?: das narrativas (auto)biográficas docentes à ressignificação de (Geo)grafias. 377 f Tese. (Doutorado em Geografia). Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
NÓVOA, A. (Coord.) Os professores e sua formação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1997.
PESSOA, F. Ficções do interlúdio I: poemas completos de Alberto Caeiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
SELMI, G. da F. R. O Programa de Bolsas de Iniciação à Docência na UFGS e sua contribuição na formação inicial de professores. 125 f. Dissertação. (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
TARDIFF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Editora Vozes, 2014a. 17ª edição.
WOITOWICZ, E. A Formação e o Trabalho do professor de Geografia para os Egressos do PIBID no Estado do Paraná (2010-2017). 198 f. Tese. (Doutorado em Geografia). Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Francisco Beltrão, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.