Can Continuing Education be Done Remotely
learning and teaching Geography on Google Earth and ArcGIS Storymaps
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v10i23.62009Keywords:
Geography teaching, Teacher development, Remote teaching, Pedagogical workshop, GeotechnologiesAbstract
Remote teaching, driven by the COVID-19 pandemic, stood out in the educational debate in 2020, intensifying the dynamics of teaching and learning through digital devices. Thus, this article aims to present the pedagogical workshop as an alternative for teacher training, especially in geography, which can be developed in different realities (in-person or remote) and any period (of crisis or not), using digital platforms. To achieve this objective, the pedagogical workshop was used as a methodological instrument, since its use provides an opportunity for the creation, collection, and analysis of narratives from participating teachers. Thus, meetings were held on Saturdays with teachers who signed up for the activities. The results indicated that these geotechnology platforms are powerful tools for learning and teaching Geography in remote teaching. The activities also highlighted the importance of addressing existing gaps in training and in school structural conditions, which became even more noticeable in the emergency context.
Downloads
References
AGUIAR, F. C.; FRIGÉRIO, R. Caminhos percorridos: as oficinas pedagógicas como possibilidade metodológica de pesquisa. Revista Litteris, n. 28, p. 1-13. 2022.
ALVES, H.; BERNARDES, A.; FRIGÉRIO, R. C. Mapas mentais e StoryMaps: aprendizagens de Geografias vividas. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 12, n. 22, p. 05-26, 2022. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/1113. Acesso em: 12 set. 2024.
ALARCÃO, I. Formação continuada como instrumento de profissionalização docente. In: VEIGA, I. P. A. (Org.). Caminhos da profissionalização do magistério. Campinas: Papirus, 1998. p. 99-122.
ALMEIDA, R. D. de; PASSINI, E. Y. O espaço geográfico: ensino e representação. 12 ed. São Paulo: Contexto, 2002.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 fev. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF., 26 jun. 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 10 fev. 2021.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 12 set. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer nº 19/2020, de 7 de julho de 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2020-pdf/167131-pcp019-20/file. Acesso em: 20 fev. de 2021.
CAVALCANTI, L. de S. Geografia, Escola e Construção de Conhecimentos. 5 ed. São Paulo: Papirus Editora, 2013.
CAVALCANTI, L. de S. O lugar como espacialidade na formação do professor de Geografia: breves considerações sobre práticas curriculares. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 1, n. 2, p. 1-18, 2011. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/39. Acesso em: 21 set. 2024.
CRUZ, D. A. M. de O. Usos e Possibilidades do Google Earth no ensino de geografia. E-book. São Carlos: Secretária de Educação à Distância/UFSCar, 2020.
DUARTE, R. G. A linguagem cartográfica como suporte ao desenvolvimento do pensamento espacial dos alunos na educação básica. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 187-206, 2017. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/493. Acesso em: 12 set. 2024.
FITZ, P. R. Novas tecnologias e os caminhos da Ciência Geográfica. Diálogo Tecnologia, v. 6, p. 35-48, 2005.
FRIGÉRIO, R. C. Oficinas Pedagógicas de Geografia: Costurando narrativas de experiência da vida docente. 2018. 213 p. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1063933. Acesso em: 12 set. 2024.
FRIGÉRIO, R. C.; AGUIAR, F. C. Google Meet, Webcam, Ação: As oficinas pedagógicas como possibilidade metodológica na formação de professores de Geografia durante a pandemia de Covid-19. In: SACRAMENTO, A. C. R.; GOMES, H. S. (Orgs.). Práticas pedagógicas dos professores/as de Geografia no período pandêmico. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2022. 232 p.
IMBERNÓN, Francisco. Formação Continuada de Professores. Tradução Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.
KENSKI, V. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 2 ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.
LUIGI, R.; MOTA, E.; FRIGÉRIO, R. Geografia e o Ensino Remoto em Meio à Pandemia: desafios, resoluções e adversidades. In: LACERDA, T. E. de; TEDESCO, A. L. (Org.). Educação em tempos de Covid-19: desafios e possibilidades. 1 ed. Curitiba: Bagai, 2020. p. 187-202.
PISSINATI, M. C.; ARCHELA, R. S. Fundamentos da alfabetização cartográfica no ensino de geografia. Geografia (Londrina), Londrina, v. 16, n. 1, p. 169-195, 2007. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/6579. Acesso em: 12 set. 2024.
PORTUGAL, J. F. Memoriais, diários e portfólios: narrativas autobiográficas e formação docente. In: PORTUGAL, J. F.; CHAIGAR, V. A. M. (Orgs). Educação Geográfica: memórias, histórias de vida e narrativas docentes. 1 ed. Salvador-Bahia: Editora da Universidade Federal da Bahia - EDUFBA, 2015, p. 43-72.
SANTOS, E. dos; LIMA, I. S.; SOUSA, N. J. de. “Da noite para o dia” o ensino remoto:(re) invenções de professores durante a pandemia. Revista brasileira de pesquisa (auto) biográfica, Salvador, v. 5, n. 16, p. 1632-1648, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9178/7325. Acesso em: 12 set. 2024.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2002.
SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os Professores e a sua Formação. 3 ed. Lisboa, Publicações Dom Quixote, 1997. p. 77-91.
SOUSA, I. A formação continuada de professores de Geografia em geotecnologias aplicadas à Cartografia: experiência de Pesquisa-Ação Pedagógica (PAPe) no Ensino Fundamental II. 2018. 393 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/de50da56-132d-44c0-ad05-10262ef29512. Acesso em: 12 set. 2024.
SOUSA, I.; JORDÃO, B. Geotecnologias como recursos didáticos em apoio ao ensino de cartografia nas aulas de geografia do Ensino Básico. Revista Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 16, n. 53, p. 150-163, 2015. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/27157. Acesso em: 12 set. 2024.
SOUZA, E. C. de. História de vida e práticas de formação: escrita de si e cotidiano escolar. In: SOUZA, E. C. de; MIGNOT, A. C. V. Histórias de vida e formação de professores. Brasília: Programa Salto para o futuro, 2007. p. 3-14.
STRAFORINI, R. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. Estudos avançados, São Paulo, v. 32, p. 175-195, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/152621. Acesso em: 12 set. 2024.
VALLADARES, M. T. R. Narrativas como passaportes em zonas de fronteiras: Estágio Curricular em Geografia. In: PORTUGAL, J. F.; CHAIGAR, V. A. M. (Orgs). Educação geográfica: memórias, histórias de vida e narrativas docentes. Salvador-Bahia: EDUFBA, 2015. p. 73-96.
VALLADARES, M. T. R. O espaço da prática de ensino: um lugar para parceria de aprendizagens na formação inicial e continuada. Geografares, Vitória, n. 4, p. 97-110, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/1086/802. Acesso em: 12 set. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.