Use of Cartoon as a Generator Context of Activities for Science Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i1.a38366

Keywords:

cartoon, environmental education, water

Abstract

Cartoons are the children’s preference within the television grid. The school needs to be aware of the languages of the computerized and technological society in which it is inserted, seeking to establish with the students approaches that present points of contact with this world of images. The integration of audiovisual resources into the classroom can organize teaching activities and develop the student’s critical reading competence of the world. In this work, we present a series of activities related to Environmental Education, in particular the theme of water quality, developed from the context generated by the fourth episode of the second season of the cartoon The Simpsons (1990), which was watched by a class of the 6th year of Elementary School. Activities of summary production, discussions in small and large groups, textual research, reading of informative texts and two investigative activities on potability and pH of water were carried out. Throughout the course, students felt motivated to engage in the proposed actions. The methodology carried out allowed students to reflect on the impacts of man on the environment, providing means for them to formulate their own opinions and arguments, also helping their development in the moral and intellectual spheres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabricio Luís Lovato, Universidade Federal de Santa Maria

Professor Substituto do Departamento de Metodologia de Ensino da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutor em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM). Mestre em Ciências Biológicas: Bioquímica Toxicológica (UFSM). Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas (UFSM).

Lenira Maria Nunes Sepel, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria (1982), mestre em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1990), doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria (2012). Professora adjunta da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Departamento de Ecologia e Evolução, atuando no ensino de Genética Geral, Genética Humana, Biologia Molecular e Evolução, junto aos cursos de Ciências Biológicas, Medicina e Odontologia.

References

ALVES, M. A. Filmes na Escola: Uma abordagem sobre o uso de audiovisuais (vídeo, cinema e programas de TV) nas aulas de Sociologia do Ensino Médio. 2001. 154 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

ARROIO, A.; GIORDAN, M. O Vídeo Educativo: Aspectos da Organização do Ensino. Química Nova na Escola, v. 24, p. 8-11, 2006.

BAKER, M. Argumentative interactions and the social construction of knowledge. In: MIRZA, N. M., PERRET-CLERMONT, A. N. (Orgs). Argumentation and Education: Theoretical Foundations and Practices. New York: Springer, 2009. p. 127-144.

BETTI, M. Mídias: aliadas ou inimigas da educação física escolar? Motriz, v. 7, n. 2, p. 125-129, 2001.

BORNHEIM, G. A temática ambiental na sociedade contemporânea. Revista Educação: teoria e prática, Rio Claro, v. 9, n. 16/17, p. 1-9, 2001.

BOSELLI, S. M. C. Desenho Animado Infantil: Um caminho da Educação a Distância. 2002. 74 p. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção, Área de Concentração Mídia e Conhecimento), Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

CAMPOS, L. M. L.; FELICIO, A. K. C.; BORTOLOTTO, T. M. A produção de jogos didáticos para o ensino de Ciências e Biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos Núcleos de Ensino, p. 35-48, 2003.

CHAMPANGNATTE, D. M. O.; NUNES, L. C. A inserção das mídias audiovisuais no contexto escolar. Educação em Revista, v. 27, n. 3, p. 15-38, 2011.

CHEVALLARD, Y. La Transposición Didáctica: del saber sabio al saber enseñado. La Pensée Sauvage, Argentina, 1998.

CITELLI, A. (Org.). Outras linguagens na escola: publicidade, cinema e TV, rádio, jogos, informática. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

CORCORAN, E.; NELLEMANN, C.; BAKER, E.; BOS, R.; OSBORN, D.; SAVELLI, H. (Eds). Sick Water? The central role of wastewater management in sustainable development. A Rapid Response Assessment. United Nations Environment Programme, UN-HABITAT, GRID-Arendal. 2010. Disponível em: . Último acesso em: 29 mar. 2018.

CORTELLA, M. S. A escola e o conhecimento: Fundamentos epistemológicos e políticos. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

COSTA A. Desenvolver a capacidade de argumentação dos estudantes: um objectivo pedagógico fundamental. Revista Iberoamericana de Educación, v. 46, n. 5, p. 1-8, 2008.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: Fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2007.

EXAME. TV é o dispositivo mais usado entre crianças e adolescentes. 2012. Disponível em: . Último acesso em: 10 abr. 2018.

FERRÉS, J. Televisão e Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. 180 p.

GEPEQ (Grupo de Pesquisa em Educação Química, Laboratório aberto, Instituto de Química - USP, B7 - superior, São Paulo - SP). Estudando o Equilíbrio Ácido ⇌ Base. Química Nova na Escola, n. 1., p. 32-33, 1995.

GOMES, M. P.; MACHADO, M. T. C.; MANHÃES, A. C. T. S.; SANTOS, T. S.; SOARES R. A. R. Desenho animado: recurso pedagógico no processo ensino-aprendizagem de educação ambiental. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 5, n. 2, p. 90-101, 2012.

GOUVEIA-MATOS, J. A. M. Mudanças nas cores dos extratos de flores e do repolho roxo. Química Nova na Escola, n. 10, p. 6-10, 1999.

GUIMARÃES, C. C.; GONÇALVES, E. S. Uma reflexão sobre o papel da internet na prática da Pesquisa Escolar. In: IX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – IX ENPEC, 2013. Águas de Lindóia, SP. Atas... ABRAPEC, 2013. p. 1-8.

HALPERN, P. Os Simpsons e a Ciência: o que eles podem nos ensinar sobre física, robótica, vida e universo. 1. ed. São Paulo: Novo Conceito, 2008.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, v. 113, p. 189-205, 2003.

JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P.; ERDURAN, S. Argumentation in Science Education: an Overview. In: ERDURAN, S.; JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. (Ed.). Argumentation in science education: perspectives from classroom-based research. Dordrecht: Springer, 2008. p. 3-27.

LEÃO, M. B. C. Multiambientes de aprendizaje en entornos semipresenciales. Pixel-Bit Médios y Educación, v. 23, p. 65-68, 2004.

MELO, W. C.; HOSOUME, Y. O jornal em sala de aula: uma proposta de utilização. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 15., 2003. Anais... Curitiba, PR: Ed. Paraná, 2007. p. 154.

MESQUITA, N. A. S.; SOARES, M. H. F. B. Visões de ciência em desenhos animados: uma alternativa para o debate sobre a construção do conhecimento científico em sala de aula. Ciência e Educação, v. 14, n. 3, p. 417-429, 2008.

MORÁN, J. M. Internet no Ensino. Comunicação e Educação, v. 14, p. 17-26, 1999.

MORÁN, J. M. O Vídeo na Sala de Aula. Comunicação e Educação, v. 2, p. 27-35, 1995.

NICOLETTI, E. R. Explorando o tema água através de diferentes abordagens metodológicas no Ensino Fundamental. 2013. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.

OROZCO-GÓMEZ, G. Professores e meios de comunicação: desafios, estereótipos e pesquisas. Comunicação & Educação, n. 10, p. 57-68, 1997.

PIMENTA, S. M.; BOAVENTURA, G. R.; PEÑA, A. P.; RIBEIRO, T. G. Estudo da qualidade da água por meio de bioindicadores bentônicos em córregos da área rural e urbana. Revista Ambiente & Água, v. 11, n. 1, p. 198-210, 2015.

RAZERA, J. C. C.; NARDI, R. Ética No Ensino de Ciências: Responsabilidades e Compromissos com a Evolução Moral da Criança nas Discussões de Assuntos Controvertidos. Investigações em Ensino de Ciências, v. 11, n. 1, p. 53-66, 2006.

ROCHA, M. B. Contribuições dos textos de divulgação científica para o ensino de Ciências na perspectiva dos professores. Acta Scientiae, v. 14, n. 1, p. 132-150, 2012.

ROSA, P. R. S. O uso dos recursos audiovisuais e o ensino de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 17, n. 1, p. 33-49, 2000.

SALGADO, R. G.; PEREIRA, R. M. R.; JOBIN e SOUZA, S. Da recepção à produção de mídia: as crianças, a cultura e a educação. Revista Alceu, v. 7, n. 13, p. 165-181, 2006.

SALINAS, J. Interactividad y diseño de vídeos didácticos. Comunicación presentada al Interactive Video in Schools Seminar. Irlanda del Norte: Universidad de las Islas Baleares. 1988.

SILVA, H. C. et al. Cautela ao usar imagens em aulas de ciências. Ciência & Educação, v. 12, n. 2, p. 219-233, 2006.

SLAVIN, R. E. Using Student Team Learning. Baltimore: Johns Hopkins University, 1994.

Published

2021-08-30

How to Cite

Lovato, F. L., & Sepel, L. M. N. (2021). Use of Cartoon as a Generator Context of Activities for Science Teaching . Teaching, Health and Environment, 14(1), 01-27. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i1.a38366

Issue

Section

Articles