Spies: digital educational game for cardiorespiratory physiotherapy and intensive therapy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i2.a40366

Keywords:

video games, physical therapy specialty, teaching, information technology

Abstract

Educational games in the health area are considered auxiliary tools in the teaching-learning process with good acceptance by students, because they are dynamic, in addition to being an innovative alternative to present clinical situations, discuss ways of solving them, consolidate concepts, build knowledge, develop skills and train techniques. Therefore, the objective of this work was to describe a digital educational game, the Spies game, as a tool to help the teaching-learning process in cardiorespiratory physiotherapy and intensive care. The present study, of a descriptive nature, is configured in the presentation of a digital educational game, the Spies game, which was adapted and developed for the Web. The Spies game is a simple game, with easy rules, being therefore, quick to learn to play. It lasts a minimum of fifteen minutes and a maximum of forty minutes. It is a team game and to play it, each team must have two computers with Internet access. Spies is a game that can be adapted to any discipline in any area and promotes logical thinking and creativity by making word associations, also stimulating verbal communication and the ability to work in groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana de Assis Girardi, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Possui graduação em Fisioterapia pelo Centro Universitário de Barra Mansa (2006), Pós-graduação Lato Sensu em Fisioterapia Cardiorespiratória e Pneumo-Funcional pela Universidade Católica de Petrópolis (2010) e Mestrado Profissional em Ensino em Ciências da Saúde e Meio Ambiente do Centro Universitário de Volta Redonda - UniFOA (2016) com o trabalho intitulado: Ensino da Ventilação Mecânica através de um Simulador. Em 2017 atuou como professora da Faculdade Metropolitana de Blumenau (FAMEBLU) no curso de fisioterapia. Atuou como fisioterapeuta pela UNIFISIO no Hospital Vita Volta Redonda. Tem experiência na área de Fisioterapia, com ênfase em Fisioterapia Respiratória, atuando principalmente em hospital, nos setores de Clínica Médica, Clínica Cirúrgica, Unidade de Terapia Intensiva e Unidade Coronariana. Atualmente doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências Médicas da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). 

Daniel Girardi, Universidade Federal de Santa Catarina, Blumenau, SC

Possui graduação em Física Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Catarina(2004), mestrado em Física pela Universidade Federal de Santa Catarina(2006), doutorado em Mecânica Estatística e Transição de fases pela Universidade Federal de Santa Catarina(2010) e pós-doutorado pelo Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia - Sistemas Complexos(2011). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina, Revisor de periódico da Revista Brasileira de Ensino de Física e Revisor de periódico da PHYSICA A-STATISTICAL MECHANICS AND ITS APPLICATIONS. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física da Matéria Condensada. Atuando principalmente nos seguintes temas:Algoritmo de Niedermayer, Expoente Crítico, Sequências aperiódicas.

References

DEGUIRMENDJIAN, Samira; MIRANDA, Fernanda; ZEM-MASCARENHAS, Silvia Helena. Serious game desenvolvidos na saúde: revisão integrativa da literatura. Journal of Health Informatics, v. 8, n. 3, p. 110-116, 2016. Disponível em: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/410/0. Acesso em: 4 jan. 2020.

DRUMMOND, David; HADCHOUEL, Alice; TESNIÈRE, Antonie. Serious games for health: three steps forwards. Advances in Simulation, v. 2, n. 3, p. 1-8, 2017. https://doi.org/10.1186/s41077-017-0036-3

GENTRY, Sarah Victoria et al. Serious gaming and gamification education in health professions: systematic review. Journal of Medical Internet Research, v. 21, n. 3, p. 1-20, 2019. https://doi.org/10.2196/12994

GORBANEV, Iouri et al. A systematic review of serious games in medical education: quality of evidence and pedagogical strategy. Medical Education Online, v. 23, n. 1, p. 1-9, Dec. 2018. https://doi.org/10.1080/10872981.2018.1438718

HAORAN, Gong; BAZAKIDI, Eleni; ZARY, Nabil. Serious games in health professions education: review of trends and learning efficacy. Yearbook of Medical Informatics, v. 28, n. 1, p. 240-248, apr. 2019. https://doi.org/10.1055/s-0039-1677904

IJAZ, Aneeqa et al. Serious games for healthcare professional training: a systematic review. European Journal of Biomedical Informatics, v. 15, n. 1, p. 14-30, 2019. Disponível em: https://www.ejbi.org/abstract/serious-games-for-healthcare-professional-training-a-systematic-review-5136.html. Acesso em: 4 jan. 2020.

LIN, Alice; CHEN, Michael; CHENG, Fuhua. Game for health professional education. International Journal of Information and Education Technology, v. 6, n. 12, p. 972-975, Dec. 2016. Disponível em: http://www.ijiet.org/vol6/827-S2015-325.pdf. Acesso em: 4 jan. 2020.

NUNES, Rute; FERREIRA, Marcos Vinicius; GALIETA, Tatiana. Jogo “repensando a cidade”: integração de temas socioambientais sob a perspectiva do enfoque cts. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 11, n. 1, 9 jul. 2018. https://doi.org/10.22409/resa2018.v11i1.a21281

OLIVEIRA, Aletheia Machado de. Jogos digitais e aprendizagem: um estudo pela perspectiva da teoria histórico-cultural. Revista Brasileira de Ensino e Tecnologia, v. 13, n. 3, p. 186-201, 2020. https://doi.org/10.3895/rbect.v13n3.10420

OLSZEWSKI, Aleksandra; WOLBRINK, Traci. Serious gaming in medical education: a proposed structured framework for game development. Simulation in Healthcare, v. 12, n. 4, p. 240-253, Aug. 2017. https://doi.org/10.1097/SIH.0000000000000212

SANTOS, Georgianna; OLIVEIRA, Maria de Fátima. Jogo como recurso didático para o ensino de nutrição: na trilha dos nutrientes. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 11, n. 3, p. 1-27, dez. 2018. https://doi.org/10.22409/resa2018.v11i3.a21508

SOUZA, Paulo Victor; MORAIS, Letícia; GIRARDI, Daniel. Spies: an educational game. Physics Education, v. 53, n. 4, p. 1-4, 2018. https://doi.org/10.1088/1361-6552/aac202

WANG, Ryan et al. A systematic review of serious games in training health care professionals. Simulation in Healthcare, v. 11, n. 1, p. 41-51, 2016. https://doi.org/10.1097/SIH.0000000000000118

Published

2022-02-27

How to Cite

Girardi, T. de A., & Girardi, D. (2022). Spies: digital educational game for cardiorespiratory physiotherapy and intensive therapy. Ensino, Saude E Ambiente, 14(2), 729-738. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i2.a40366

Issue

Section

Artigos