Environmental Perception of the Students of the Piquiri River/RN
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i1.a42398Keywords:
Piquiri River;, environmental education;, education of young people and adults;, educationAbstract
The present inquiry looks to value, the environmental perception of the pupils of the EJA, of the school of municipal Elza Bezerril Brook, on the river Piquiri Rio Grande do Norte. The inquiry was developed in this school, with the groups A and B, in the total of 50 pupils, with age group between 15 to 39 years, and it took as an object of study the river Piquiri, which has a 20 km extension. The inquiry was carried out in a 800 meters area. The work was divided in three moments: In classroom and in field. In the first moment a questionnaire was applied, to value the environmental perception of the pupils, in this moment there was done the exhibition of the objectives of the inquiry, information on the free deliberation of each one in answering the questions, specific Educations on the form of responding to the questionnaire. In the second moment the pupils went to the river Piquiri and did a photographic lifting, just as filming of the environmental impacts that the river is suffering in the last years, presented for group in the form of videos, presentations in date show and texts.In the third moment the same questionnaire was applied for the group after the intervention by part of the pupil, to value the knowledges of the pupils regarding the environmental problems of the river Piquiri
Downloads
References
ARROYO, Miguel. A Educação de Jovens e Adultos em Tempos de Exclusão. In: UNESCO. Construção Coletiva: Contribuição á Educação de Jovens e Adultos: Brasília: Unesco, MEC, RAAAB, 2015. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=655-vol3const-pdf&Itemid=30192 Acesso em 25 mar. 2020.
BRASIL, Presidência da República. Novo Código Florestal Brasileiro: Lei Nº 12.651 de Maio de 2012: Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20112014/2012/lei/l12651.htm . Acesso em 20 de Maio de 2018.
BRASIL. LEI Nº 9.433, DE 8 DE JANEIRO DE 1997. Dispõe sobre a forma de usos dos recursos hídricos e sobre ações que possam afetar a quantidade e qualidade da água. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9433.htm Acesso em: 15. mar. 2018.
CHAER, Galdino; DINIZ, Rafael Rosa Pereira; RIBEIRO, Elisa Antônia. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Disponível em:http://www.uniaraxa.edu.br/ojs/index.php/evidencia/article/view/201/187 Acesso em: 27 de junho de 2018.
GOOGLE EARTH. A 3D interface to the planet Apresenta o programa interativo do Google Earth. Disponível em < http://earth.google.com/> . Acesso: em 28 de abril de 2018.
IDEMA. Plano de manejo – área de proteção ambiental PIQUIRI-UNA. Módulo 3 – Análise da Unidade de Conservação. P.27,2012. Disponível em https://documentacao.socioambiental.org/ato_normativo/UC/4153_20200204_171502.pdf Acesso: em 28 de abril de 2022
MALAFAIA, Guilherme RODRIGUES, Aline Sueli. de Lima. Percepção ambiental de jovens e adultos de uma escola municipal de ensino fundamental. Revista Brasileira de Biociências. V.7, n. 3, 2009. Disponível em: file:///C:/Users/pc/Downloads/1178-6235-1-PB.pdf Acesso em: 29.junho. 2018.
MOCELLIN, Giani Motin. Conscientização da importância da mata ciliar no ensino fundamental na região rural do município de Colombo-PR. Trabalho de Conclusão de Curso. UTFPR. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4793/1/MD_ENSCIE_IV_2014_43.pdf Acesso em: 15. mar. 2018.
MARINHO, Luana Leocádia. Práticas sustentáveis em Alimento e Bebidas uma Análise com Base em Sete Hotéis da Zona Sul do Rio de Janeiro. Trabalho de Conclusão de Curso. UFF. Disponível em https://app.uff.br/riuff/bitstream/1/1705/1/TCC%20Luana%20Leocadia.pdf. Acesso em:27 de junho de 2018.
OLIVEIRA, Benone. Otávio de Souza; GRAÇA, Vilmara Rocha; SILVA, Douglas Marcelo Pinheiro da; PAES, Luciano Ferreira Percepção ambiental de alunos da educação de jovens e adultos sobre o gerenciamento de resíduos sólidos urbanos em HUMAITÁ (AM). Revista Brasileira de Educação Ambiental. https://doi.org/10.34024/revbea.2016.v11.2130
OLIVEIRA, Iara Aparecida dos Santos; YAFUSHI, Cristiana Aparecida Portero; PIMENTA JÚNIOR, Ival Leite. O reuso da água proporciona competitividade ao setor industrial. Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista. https://doi.org/10.17271/19800827722011115
SILVA, Leide Jane Costa da. Estudo da Percepção Ambiental dos Alunos do Ensino Médio no Colégio Estadual Manoel de Jesus em Simões Filho BA Trabalho de Conclusão de Curso. UTFPR. Disponível em: http://docplayer.com.br/37909919-Estudo-da-percepcao-ambiental-dos-alunos-do-ensino-medio-no-colegio-estadual-manoel-de-jesus-em-simoes-filho-ba.html Acesso em: 19 de junho de 2019.
SIRVINSKAS, Luís Paulo. Manual de direito ambiental. 9 ed. rev., atual. E ampl. – São Paulo: Saraiva, 2011.
SANTOS, Fabiano Pereira. dos. Meio ambiente e poluição. Jus Navigandi, Teresina, ano 9, n. 201, 23 jan. 2004. Disponível em: http://jus.com.br/artigos/4753 . Acesso em: 26 fevereiro2018.
VIVEIRO, Alessandra. Aparecida.; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. S. Atividades de campo no ensino das ciências e na educação ambiental: refletindo sobre as potencialidades desta estratégia na prática escolar. Ciência em Tela, v.2 n. 1, 2009. Disponível em http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0109viveiro.pdf Acesso em: 26 fevereiro2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino, Saude e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.