Teacher training processes in health promotion at school
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a46532Keywords:
teacher training, HE at school, formative groupsAbstract
The article focuses on the process of teacher education in health education (HE), intending to recognize the contributions of the training groups' development on HE for the constitution of training strategies aimed at promoting school health. It goes through the case study (YIN, 2001) of two training groups, with teachers in initial and continuing training. The speeches recorded in audio from the student's and teachers' meetings were considered, as well as the recordings from questionnaire responses applied to the investigated group. The analysis of the empirical material collected followed the principles of the Textual Discursive Analysis - ATD (MORAES et al., 2014), in which the selected texts were fragmented and then gathered according to the units of meaning evidenced, featuring 12 formative episodes in health. The results allow us to understand that, in the proposal of the investigated training groups, there is a trend shared by the majority of undergraduates and professors participating in the research. The results reached in the analyzes showed that the graduates perceive fewer training incentives to study on the subject of HE in school than concerning the group of teachers. This study reveals a different perception of HE theme in school, in the processes of initial and continuing education, which directly implies the professional development of the teacher related to ES. Shared work, the exchange of ideas, and critical reflection of problems, in the collective, make it possible to broaden professional understandings and generate changes in the way of perceiving HE in the school's curriculum and practice.
Downloads
References
AMADOR, Judenilson Teixeira. Concepções e modelos da formação continuada de professores: um estudo teórico. Revista Humanidades e Inovação, v.6, n. 2 - 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/862. Acesso em: 03 mar. 2020.
ARANHA, Maria Lucia de Arruda. História da Educação e da pedagogia: geral e Brasil. 3ed. São Paulo: Moderna, 2006.
AZEVEDO, Rosa Oliveira Marins; GHEDIN, Evandro; SILVA-FORSBERG, Maria Clara; GONZAGA, Amarildo Menezes. Formação inicial de professores da educação básica no Brasil: trajetória e perspectivas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 12, n. 37, p. 997-1026, set./dez. 2012. http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.7214
CANDAU, Vera. Pluralismo Cultural, Cotidiano Escolar e Formação de Professores. In: CANDAU, Vera. (org). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectivas em Diálogo: revista de educação e sociedade, Naviraí, v. 1, n. 1, p. 34-42, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/15. Acesso em 03 abr. 2020.
FLORES, Maria Assunção. Contributos para (re)pensar a formação de professores. In CNE (Ed.), Lei de Bases do Sistema Educativo: Balanço e prospetiva - Volume II (pp. 773–810). Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2017. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/47042/1/texto%20Flores%20CNE.pdf Acesso em: 10 ago. 2020.
GADOTTI, Moacyr. História das ideias pedagógicas. 8. ed. São Paulo: Ática, 2002.
IMBERNÓN, Francisco; SHIGUNOV NETO, Aleaxandre; SILVA, André Coelho da. Reflexões sobre o conhecimento na formação de professores em comunidade de prática. Revista Iberoamericana de Educación, 82(1), 2020. 161–172. https://doi.org/10.35362/rie8213663
JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho; JACOBUCCI, Giuliano Buzá; MEGID NETO, Jorge Experiências de formação de professores em centros e museus de ciências no Brasil. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciências, Vigo, v. 8, n. 1, p. 118-136, 2009. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen8/ART7_Vol8_N1.pdf Acesso em: 03 mar. 2020.
MANACORDA, Mario Alighiero. A. História da educação: da antiguidade aos novos dias. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
MARIN, Alda Junqueira. Educação continuada: introdução a uma análise de termos e concepções. Cadernos Cedes: Campinas, 1995. Disponível em: https://www.cedes.unicamp.br/publicacoes/edicao/305. Acesso em: 03 mar. 2020.
MORAES, Roque. e GALIAZZI, Maria do Carmo. 2014. Análise Textual Discursiva. Ijuí : UNIJUÍ, 2014. 2 ed. rev.
NETTO, Raul Sardinha ; AZEVEDO, Maria. Antonia Ramos. Concepções e modelos de formação de professores: reflexões e potencialidades. B. Téc. Senac, Rio de Janeiro, v. 44, n. 2, maio/ago. 2018. https://doi.org/10.26849/bts.v44i2.530
NUNES, Ana Ignez belém Lima; NUNES, João Batista Carvalho. Papel dos formadores, modelos e estratégias formativos no desenvolvimento docente. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB. Campo Grande, MS, n. 36, p. 91-108, jul./dez. 2013.
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i37.755
RAMOS, Rafael. Formación permanente del profesorado: entre la cantidad e la calidad. In: GÓMEZ, Pérez.; RUIZ, Barquin.; RASCO, Angulo (orgs). Desarrollo profesional del docente: política, investigación y práctica. Madri: Ediciones Akal, 1999. p. 208-255.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores associados, 2007. (Coleção Memória da educação).
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação v. 14 n. 40 jan./abr. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em 03 mar. 2020.
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores no brasil: dilemas e perspectivas. Poíesis Pedagógica - V.9, N.1 jan/jun.2011. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/15667. Acesso em: 01 fev. 2020.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos; trad. Daniel Grassi - 2.ed. -Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ensino, Saude e Ambiente
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.