Teacher training processes in health promotion at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a46532

Keywords:

teacher training, HE at school, formative groups

Abstract

The article focuses on the process of teacher education in health education (HE), intending to recognize the contributions of the training groups' development on HE for the constitution of training strategies aimed at promoting school health. It goes through the case study (YIN, 2001) of two training groups, with teachers in initial and continuing training. The speeches recorded in audio from the student's and teachers' meetings were considered, as well as the recordings from questionnaire responses applied to the investigated group. The analysis of the empirical material collected followed the principles of the Textual Discursive Analysis - ATD (MORAES et al., 2014), in which the selected texts were fragmented and then gathered according to the units of meaning evidenced, featuring 12 formative episodes in health. The results allow us to understand that, in the proposal of the investigated training groups, there is a trend shared by the majority of undergraduates and professors participating in the research. The results reached in the analyzes showed that the graduates perceive fewer training incentives to study on the subject of HE in school than concerning the group of teachers. This study reveals a different perception of HE theme in school, in the processes of initial and continuing education, which directly implies the professional development of the teacher related to ES. Shared work, the exchange of ideas, and critical reflection of problems, in the collective, make it possible to broaden professional understandings and generate changes in the way of perceiving HE in the school's curriculum and practice.

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Author Biographies

Tatiane Cristina Possel Greter Schwingel, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS

Professora Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS (2014) e Pedagogia pelo Centro Universitário UNINTER (2018). Atua como Bióloga CRBio 110270/03D (desde 2016), Especialista em Gestão Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pelo Centro Universitário UNINTER (2018), Especialista em Orientação Educacional pela Faculdade de Educação e Tecnologia da Região Missioneira - FETREMIS (2015). Mestra e Doutora em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI (2017 e 2020, respectivamente). Tem interesse e é pesquisadora nas seguintes áreas do conhecimento: Educação em Saúde, Formação de Professores, Educação Especial, Educação Ambiental, Estudos de Currículo, Processos de Aprendizagem. Atualmente atua como Professora da Educação Básica nos municípios de Três Passos e Esperança do Sul.

Maria Cristina Pansera de Araújo, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1978), mestrado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1981) e doutorado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997). Atualmente é professor titular da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Sócia fundadora da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEBIO). Coordenadora do Grupo Interdepartamental de Pesquisa sobre Educação em Ciências (GIPEC-UNIJUI). Editora gerente da Revista Contexto & Educação. Faz parte da REDLAECIN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, currículo, formação de professores, ensino de ciências e de biologia, educação ambiental, em saúde e em biodiversidade.

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YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos; trad. Daniel Grassi - 2.ed. -Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2023-06-06

How to Cite

Schwingel, T. C. P. G., & Araújo, M. C. P. de. (2023). Teacher training processes in health promotion at school. Ensino, Saude E Ambiente, 15(3), 604-625. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a46532

Issue

Section

Artigos