Environmental health education: extension practices in traditional communities around the Acaú-Goiana Extractive Reserve

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a49509

Keywords:

environmental education, environment health, traditional peoples, protected areas, university extension

Abstract

Environmental education is an essential practice for health promotion in traditional territories that have historically had difficulties in accessing quality education and health services and rights, and are also affected by various socio-environmental impacts resulting from the capitalist mode of production. This article aimed to describe the environmental education actions focused on health carried out in traditional communities that border the Acaú-Goiana Extractive Reserve (PE/PB), through a participatory socio-environmental diagnosis with local health professionals and the discussion of the problems of the territory with elementary school students. It was found that communities face several complex problems such as water rationing, lack of a sanitary sewage system, insufficient solid waste collection services, among other problems, which directly affect the production and reproduction of the social life of the populations in these territories. The environmental education actions proved to be a relevant strategy for enabling the participatory understanding of the environmental problems of the territories through an interdisciplinary perspective together with students and health professionals.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paulo Gomes de Oliveira, Instituto Federal de Pernambuco, Recife, PE

Graduado em Tecnologia em Gestão Ambiental

Anselmo César Vasconcelos Bezerra, Instituto Federal de Pernambuco, Recife, PE

Doutor em Geografia

References

ALMEIDA, Ana; KAN, Lin. Saúde Ambiental de Marisqueiras e Pescadores em São Francisco do Conde/Bahia. Investigação Qualitativa em Ciências Sociais, v. 3, 2016. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/927 Acesso em: 30 abr. 2023.

ARAÚJO, Isabelle Maria Mendes. Vulnerabilização em saúde ambiental: o caso da instalação do complexo automotivo no território de Goiana, Pernambuco, Brasil. 2018. Tese (Doutorado em Saúde Coletiva) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/26524 Acesso em: 30 abr. 2023.

ARAUJO, Maria Inêz Oliveira; DOMINGOS, Patrícia. Perspectiva teórico-metodológica da Educação Ambiental na escola. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 13, n. 1, p. 182-195, 2018. https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol13.n1.p182-195

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos?. Interfaces - Comunicação, Saúde, Educação, v. 2, p. 139-154, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/BBqnRMcdxXyvNSY3YfztH9J/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 30 abr. 2023.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação?. Brasiliense, São Paulo, 2017.

BRASIL. Lei nº 6.938, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências, Brasilia, DF, 1981. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm Acesso em: 30 abr. 2023.

BRASIL. Decreto 6.040, de 07 de fevereiro de 2007. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6040.htm Acesso em: 30 abr. 2023.

BRASIL. Projeto de Lei 1144/2003. Institui a Política Nacional de Saneamento Ambiental, define diretrizes para a prestação dos serviços públicos de água e esgoto, e dá outras providências. Brasília: 2003. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=117570 Acesso em: 30 abr. 2023.

BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano-compaixão pela terra. Editora Vozes Limitada, 2017.

CARNEIRO, Fernando Ferreira. A questão ambiental e a saúde. Tempus–Actas de Saúde Coletiva, v. 8, n. 1, p. ág. 79-83, 2014 https://doi.org/10.18569/tempus.v8i1.1456

CASTRO, Mary Garcia; ABRAMOVAY, Miriam. Guia do diagnóstico participativo. Brasília: Flacso [guia na Internet]. 2015. Acesso em: 02 Dez. 2020. Disponível em: http://www.mprj.mp.br/documents/112957/10381358/guia_do_diagnostico_participativo_flacso_brasil.pdf Acesso em: 30 abr. 2022.

DIEGUES, Antônio Carlos. Os saberes tradicionais e a biodiversidade no Brasil. São Paulo: MMA/COBIO/NUPAUB/USP, 2000.

FIRMINO-JÚNIOR, Luiz Gonzaga. “No peito ou compressor”: trabalho e mudança social entre pescadores de lagosta na costa da Paraíba. 2010. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7809 Acesso em: 30 abr. 2022

INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO (ICMBIO). Resex Acaú-Goiana. Disponível em: https://www.icmbio.gov.br/portal/unidadesdeconservacao/biomas-brasileiros/marinho/unidades-de-conservacao-marinho/2280-resex-acau-goiana.

Acesso em: 15 jun. 2020.

LIMA, Maira Egito Alves de. Gestão participativa na Reserva Extrativista Acaú-Goiana: o papel da comunidade de Acaú – PB. 2016. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/17429 Acesso em: 30 abr. 2022

LOPES, Vanessa Martins. Etnogeomorfologia costeira e estuarina em comunidades de pescadores artesanais no litoral de Goiana, Pernambuco. 2017. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/26763 Acesso em: 30 abr. 2022

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Contribuições teórico-metodológicas para a educação ambiental com povos tradicionais. Rio de Janeiro: Ensino, Saúde e Ambiente, 2020. https://doi.org/10.22409/resa2020.v0i0.a40188

MELO, André Carneiro; BARZANO, Marco Antonio Leandro. Re-existências e Esperanças: Perspectivas decoloniais para se pensar uma Educação Ambiental Quilombola. Ensino, Saúde e ambiente. 2020. https://doi.org/10.22409/resa2020.v0i0.a40221

DE SOUZA MINAYO, Maria Cecília.Enfoque ecossistêmico de saúde e qualidade de vida. In: MINAYO, M. C. S.; MIRANDA, A. C. (org.) Saúde e Ambiente Sustentável: estreitando nós. Rio de Janeiro: Editora FioCruz, 2002.

MOURA, Gilson Ferreira de. A pesca do camarão marinho (Decapoda, Penaeidade) e seus aspectos sócio-ecológicos no litoral de Pitimbú, Paraíba, Brasil. 2005. Tese (Doutorado em Oceanografia) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/8573 Acesso em: 30 abr. 2022

NASCIMENTO, Josias Queiroz do. Gestão do abastecimento das águas fornecidas à população urbana do municipio de Pitimbu-PB. Monografia (Graduação em Tecnologia em Gestão Ambiental) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, João Pessoa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ifpb.edu.br/jspui/bitstream/177683/665/2/TCC%20-%20%20Josias%20Queiroz%20do%20Nascimento.pdf Acesso em: 30 abr. 2022

OLIVEIRA, João Paulo Gomes De.; BEZERRA, Anselmo César Vasconcelos. Diagnóstico e ação: dialogando sobre sustentabilidade na comunidade quilombola de São Lourenço, Goiana (PE). Revista Caravana – dialogos entre Extensão e Sociedade, v. 5, n. 1, p. 64-75, 2020. Disponível em: https://caravana.ifpe.edu.br/index.php/caravana/article/view/391 Acesso em: 30 abr. 2022

OLIVEIRA, João Paulo Gomes De.; BEZERRA, Anselmo César Vasconcelos. A reprodução da pesca artesanal no território da comunidade quilombola de São Lourenço, Goiana (PE) e sua relação com a saúde. Revista Pegada – A geografia do trabalho, v. 22, n. 3., 2021. https://doi.org/10.33026/peg.v22i3.9050

OLIVEIRA, Valéria Costa Aldeci. De marisqueiras a operárias: experiências de trabalho e gênero nos territórios pesqueiros de Goiana/PE. 2017. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11833?locale=pt_BR Acesso em: 30 abr. 2022

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (OPAS). Regulamento Sanitário Internacional. Washington: Publicação Científica, N° 157, 1998. Disponível em https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/34399/CSP29-INF-6-p.pdf?sequence=4 Acesso em: 30 abr. 2022

PENA, Paulo Gilvane Lopes; GOMEZ, Carlos Minayo. Saúde dos pescadores artesanais e desafios para a Vigilância em Saúde do Trabalhador. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, p. 4689-4698, 2014. https://doi.org/10.1590/1413-812320141912.13162014

RAMIRES, Milena; BARRELLA, WALTER; ESTEVES, Andréia Martucci. Caracterização da pesca artesanal e o conhecimento pesqueiro local no Vale do Ribeira e Litoral Sul de São Paulo. Revista Ceciliana, v. 4, n. 1, p. 37-43, 2012. Disponível em:https://sites.unisanta.br/revistaceciliana/edicao_07/1-2012-37-43.pdf Acesso em: 30 abr. 2022

SILVA, Joaklebio Alves; RAMOS, Marcelo Alves. Conhecimentos tradicionais eo ensino de ciências na educação escolar quilombola: um estudo etnobiológico. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 3, p. 121-146, 2019. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p121

SILVA, Maria Osmarina. Saindo da invisibilidade: a política nacional de povos e comunidades tradicionais. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2007. Disponível em: file:///C:/Users/X/Downloads/grmb,+In.Soc-2008-95.pdf Acesso em: 30 abr. 2022

TAMBELLINI, Anamaria Testa; CÂMARA, Volney de Magalhães. A temática saúde e ambiente no processo de desenvolvimento do campo da saúde coletiva: aspectos históricos, conceituais e metodológicos. Ciência & Saúde Coletiva, v. 3, n. 2, p. 47-59, 1998. https://doi.org/10.1590/S1413-81231998000200005

VIEIRA, Fabio Pessoa; SOUZA, Lucas Barbosa. A educação ambiental com as comunidades tradicionais. Notandum, n. 47, v. 21, p. 153-173, 2018. https://doi.org/10.4025/notandum.47.10

Published

2023-05-08

How to Cite

Oliveira, J. P. G. de, & Bezerra, A. C. V. (2023). Environmental health education: extension practices in traditional communities around the Acaú-Goiana Extractive Reserve. Ensino, Saude E Ambiente, 15(3), 463-479. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a49509

Issue

Section

Artigos