A Freirean Pedagogy in the context of EJA:

the strength of an unprecedented-viable thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50612

Keywords:

freirean pedagogy, EJA, social emancipation

Abstract

We reflect in this work the strength of Freirean pedagogy in the context of education of young people, adults and elderly in EJA. The study carried out recognized, in the report of four teachers of this modality of teaching, unprecedented-viable that show the strength of this political-pedagogical thought. Linked to the principles of human democracy, liberation and emancipation, assumed and defended by educator Paulo Freire, the reflection allowed us to recognize and enhance meanings that collaborate with the expansion of the network of knowledges-doings-powers of EJA teachers and with the strengthening of struggles undertaken daily by researchers, political agents and educators. They militate and defend this type of education, as a public right, duty of the State and action necessary for the social emancipation of women and men, young people, adults and the elderly who did not have access to literacy and to early schooling during childhood.

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Author Biography

Francisco Canindé da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN

Doutor em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialista em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade de Brasília (UnB) e Licenciado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professor Adjunto IV do Programa de Pós-Graduação em Educação (POSEDUC - Mestrado em Educação), Campus Central; no Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) e no Curso de Pedagogia - Campus Avançado de Assú/RN, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professor-supervisor pedagógico na Rede Municipal de Ensino em Açu/RN, desde o ano de 1991. Temas de interesse de pesquisa são: Currículo, Formação de professores, Práticas pedagógicas, Cotidianos, História e Memória, Alfabetização e Letramentos na EJA.

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Published

2021-12-14

How to Cite

Silva, F. C. da. (2021). A Freirean Pedagogy in the context of EJA:: the strength of an unprecedented-viable thought. Ensino, Saude E Ambiente, 14(esp.), 201-213. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a50612