A Freirean Pedagogy in the context of EJA:

the strength of an unprecedented-viable thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50612

Keywords:

freirean pedagogy, EJA, social emancipation

Abstract

We reflect in this work the strength of Freirean pedagogy in the context of education of young people, adults and elderly in EJA. The study carried out recognized, in the report of four teachers of this modality of teaching, unprecedented-viable that show the strength of this political-pedagogical thought. Linked to the principles of human democracy, liberation and emancipation, assumed and defended by educator Paulo Freire, the reflection allowed us to recognize and enhance meanings that collaborate with the expansion of the network of knowledges-doings-powers of EJA teachers and with the strengthening of struggles undertaken daily by researchers, political agents and educators. They militate and defend this type of education, as a public right, duty of the State and action necessary for the social emancipation of women and men, young people, adults and the elderly who did not have access to literacy and to early schooling during childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Canindé da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN

Doutor em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialista em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade de Brasília (UnB) e Licenciado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professor Adjunto IV do Programa de Pós-Graduação em Educação (POSEDUC - Mestrado em Educação), Campus Central; no Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) e no Curso de Pedagogia - Campus Avançado de Assú/RN, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professor-supervisor pedagógico na Rede Municipal de Ensino em Açu/RN, desde o ano de 1991. Temas de interesse de pesquisa são: Currículo, Formação de professores, Práticas pedagógicas, Cotidianos, História e Memória, Alfabetização e Letramentos na EJA.

References

BLOCH, Ernest. O princípio esperança. Trad. Nélio Schneider. Rio de Janeiro: EdUERJ, Contraponto, 2005.

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Trad. Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Trad. Aurélio Guerra Neto e Cecília Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2009.

FREIRE, Paulo. Educação: o sonho possível. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org.). O educador: vida e morte. 12. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’água, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo; FREIRE, Ana Maria Araújo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. 30. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros ensaios. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

MATURANA, Humberto; PAZ DAVILA, Ximena. Ética e desenvolvimento sustentável: caminhos para a construção de uma nova sociedade. Psicologia & Sociedade, 16 (2), 102-110; set/dez.2004.

MELLO, Thiago de. Faz escuro mas eu canto. 15. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Trad. Alain François [et al.]. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2021-12-14

How to Cite

Silva, F. C. da. (2021). A Freirean Pedagogy in the context of EJA:: the strength of an unprecedented-viable thought. Teaching, Health and Environment, 14(esp.), 201-213. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a50612