Evaluation of the transformation of environmental perception on environmental impacts using the ecological footprint

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2023.v16.a50752

Keywords:

environmental perception, ecological footprint, environmental impact

Abstract

The environmental theme has been discussed at different levels of education, often decontextualized from the reality in which students live and end up becoming inefficient. This article aims to assess the change in environmental perception after the Ecological Footprint activity was carried out by undergraduate students in the Natural Sciences Course of a university in southern Brazil. The same questionnaire was applied before and after the intervention, consisting of questions that aim to assess the impact perceived by students in relation to daily lifestyle and consumption activities. The collected data were analyzed through content analysis and statistical analysis. Word cloud was used to facilitate the feedback of the results to the participants. For the discursive questions, there was an increase in the answers and we obtained new codes. Regarding objective questions, there was an increasing trend observed in all questions in the post-intervention period. These results indicate that the ecological footprint constitutes a pedagogical tool with an environmental approach capable of modifying the environmental perception of the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lilian Janine de Barros Beckmann, Universidade Federal do Pampa

Possui graduação em Direito pela Universidade de Cruz Alta (2001). Fez especialização em Gestão Pública pelo Centro Universitário Franciscano-UNIFRA (2008). Atuou como pregoeira no setor de compras da UFSM até 2015.Atualmente é técnico Administrativo da Universidade Federal do Pampa -UNIPAMPA. Mestre em Educação em Ciências: Química da vida e saúde pela Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana/RS.

Carlos Maximiliano Dutra, Universidade Federal do Pampa -UNIPAMPA

Possui graduação em Fisica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) e doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001). Realizou pós-doutorado em Astronomia de 2001 a 2003 no Instituto Astronômico e Geofísico da USP. Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), onde ministra disciplinas na área de Matemática, Estatistica e Astronomia. É professor orientador do Programa de Pós-Graduação de Educação Em Ciências: Quimica da VIda e Sáude onde desenvolve pesquisa e orientações na área de Ensino de Astronomia, Ensino de Física, Educação Ambiental e Contextualização do Ensino de Ciências em Educação Matemática.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo; tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011. 3' reimp. da l' edição de 2011.

BENITES, Larissa Cerignoni; NASCIMENTO, Juarez Vieira; MILLSTETD, Michel; FARIAS, Geicemar Oliveira. Análise de conteúdo na investigação pedagógica em educação física: estudo sobre estágio curricular supervisionado. Movimento (ESEFID/UFRGS), Porto Alegre, p. 35-50, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.53390.

BECKER, Elsbeth Léa Spode; ROSSATO, Jussane. & ELLWANGER, Anderson. A preservação da água em um objeto de aprendizagem: saberes e possibilidades de ensino. Ensino em Re-Vista, v. 26, n° 2, p. 296-319, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ER-v26n2a2019-1. .

BECKMANN, Lilian Janine de Barros & DUTRA, Carlos Maximiliano. Construindo um instrumento de avaliação da percepção ambiental associada aos impactos ambientais das ações cotidianas. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n° 6, 2021. Disponível em: https://10.33448/rsd-v10i6.15542 .

BERTÉ, Elizabete Artus. Indicadores socioambientais: a pegada ecológica como ferramenta para educação ambiental na escola. 2019. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2019. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12978. Acesso em 06/11/2020.

BORGES, Marcus Jorge.; BRITTO, Lays & NUNES, Debora. Indicadores de sustentabilidade: pegada ecológica urbana. Revista Colóquio – Revista do Desenvolvimento Regional – Faccat, v. 15, n° 1, 2018. Disponível em: http://seer.faccat.br/index.php/coloquio/article/view/772/582. Acesso em 06 nov. 2020

CARVALHO, Higor Dantas Gonçalves; LIRA, Juliana Maria Chianca; LESSA, Arthur Leite; SANTOS, Vivian Fernandes; DEDA, Arthur Valido. Atividade lúdico-educativa para ensino de neurociência aos escolares da rede pública. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 3, p. 6458-6466. 2020. https://doi.org/10.34119/bjhrv3n3-194.

CARVALHO, Cristiano Ramos de & BOMFIM, Alexandre Maia do. Conflito socioambiental como mote à educação ambiental crítica. Revista Ensino, Saúde e Ambiente, v. 13, n° 3, 2020. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/46402. Acesso em 06 nov. 2020.

CERQUEIRA, Fernanda Gama; SOUZA, Andrea Cruz da Silva dos Santos; THOMPSON, Bruna Bighi; MICHALICHEN, Gabriel; BRITO, Girlaine Glenda Simplicio; PEREIRA, Marcus Ovídio de Freitas; KRECZKIUSKI, Camila. Educação Ambiental - Percepções e reflexões pautadas no projeto “Plante Essa Ideia”. Research, Society and Development, v. 9, n° 9, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7710 .

COLLINS, Andrea; GALLI, Alessandro; HIPWOOD, Tara and MURTHY, Adeline. Living within a One Planet reality: the contribution of personal Footprint calculators. ENVIRONMENTAL RESEARCH LETTERS, v.15, n°2, 2020. https://doi.org/10.1088/1748-9326/ab5f96

COLLINS, Andrea; GALLI, Alessandro; PATRIZI, Nicoleta & PULSELLI, Federico Maria. Learning and teaching sustainability: The contribution of Ecological Footprint calculators. Journal of cleaner production, n° 174, 2018. (1000 a 1010). https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.11.024.

DAMIANI, Magda Floriana. Sobre pesquisas do tipo intervenção. XVI Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino, ENDIPE - 23 a 26 de julho de 2012, FE/UNICAMP, Campinas/SP. Disponível em: http://endipe.pro.br/ebooks-2012/2345b.pdf. Acesso em 11 dez. 2020.

FONSECA, Ironoce da & OLIVEIRA, Silmara Sartoreto de. A pegada ecológica como instrumento metodológico na Relação meio ambiente e ensino de ciências. Cadernos PDE, v. I, 2013. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uel_cien_artigo_ironice_da_fonseca_mazeto.pdf. Acesso em: 18 nov. 2020.

FERREIRA, Adrian Thainan dos Santos.; RODRIGUES, Elen Cristina Valente & LIMA, Eldianne Moreira. Educação ambiental e alimentar a curto prazo através do ensino de ciências. Revista Ensino, Saúde e Ambiente, v. 11, n° 3, 2018. https://doi.org/10.22409/resa2018.v11i3.a21595.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.

Global Footprint Network. Nosso passado e nosso futuro. Disponível em: https://www.footprintnetwork.org/about-us/our-history/. Acesso em 01 mar. 2021.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência Ecológica: O impacto do que consumimos e as mudanças que melhorar o planeta. 264p. Editora Elsiever. Rio de Janeiro, 2009.

LAMIN-GUEDES, Valdir. Pegada ecológica: consumo de recursos naturais e meio ambiente. Revista Educação Ambiental em Ação, v. 10, n° 38, 2012. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=1168. Acesso em 25 out. 2020.

LAMIN-GUEDES, Valdir. Pegada ecológica como recurso didático em atividades de educação ambiental on-line. Revista Educação Unisinos, v. 19, n° 2, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.4013/edu.2015.192.6840 .

LEITE, Rodrigo; ALMEIDA, Gilanildo Freires de; SOUSA, Arthur Nobrega de; ARAÚJO, Arilson de Oliveira.; PEREIRA, Daniel Silas Oliveira.; CARDOSO, Emanoel Ferreira.; MENDES, Hiaponyra da Silva & CORDATO, Luania Silva Santos. The ecological footprint as a comparative instrument of the levels of environmental sustainability in public and private schools in the Municipality of Pombal, Paraíba, Brazil. Research, Society and Development, v. 9, n° 9, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7268 .

MARCONI, Marina de Andrade. & LAKATOS, Eva Maria. Metodologia Científica. 6ª edição. São Paulo, Editora Atlas, 2011.

MARQUES, Ronualdo & XAVIER, Claudia Regina. Alfabetização científica no ensino de ciências: numa sequência didática sobre a pegada ecológica do lixo. REnCiMa – Revista de ensino de ciências e matemática, Edição Especial, v. 11, n° 2, p. 84-106, 2020. https://doi.org/10.26843/rencima.v11i2.2504.

MARQUES, Ronualdo & XAVIER, Claudia Regina. Análise das inferências na construção do senso crítico numa sequência didática na Educação Ambiental. Revista Cocar, Edição Especial, n°5, 2019. Disponível em: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/index/. Acesso em: 10 fev. 2021.

MATIAS, Grazielly Bandeira. & BOTERO, Jorge Ivan Sanches. Jogo de tabuleiro sobre a pegada ecológica como ferramenta de educação ambiental. Anais VII CONEDU - Edição Online. Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68780. Acesso em: 05 abr.2021.

MATUŠTÍK, Jan & KOCÍ, Vladimir. What is a footprint? A conceptual analysis of environmental footprint indicators. Journal of cleaner production. v. 285, 2021. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124833.

MEYER, Melissa Lopes. Educação Ambiental a partir da identidade ecológica: um estudo de caso. 2018. 101 fls. Dissertação (Mestrado Ensino de Ciências e Matemática). Faculdade de Educação. Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, 2018.

MOLINA, Marcia Cristina Gomes. Desenvolvimento sustentável: do conceito de desenvolvimento aos indicadores de sustentabilidade. Revista Metropolitana de Governança Corporativa, São Paulo, v. 4, n° 1, p. 75-93, Jan./Jun. 2019. Disponível em: https://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/RMGC/article/view/1889 Acesso em: 05 abr.2021.

MUCELIN, Carlos Alberto; BELLINI, Marta. Lixo e impactos ambientais perceptíveis no ecossistema urbano. Sociedade & Natureza, v. 20, n° 1, 2008. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/sociedadenatureza/article/view/9355. Acesso em 28 abr, 2021.

NASCIMENTO, Thiago; ABREU, Emanoele Lima & FONSECA, Alberto. Decentralization of environmental licensing and impact assessment in Brazil: literature and regulatory reviews. Revista Ambiente & Sociedade, v. 23, 2020. https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc20180266r2vu2020l1ao.

OLIVEIRA, Isaac Pereira & BRASIL, Davi Socorro. Barros. Psicologia ambiental e problemas ambientais: uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Psicologia e Educação, v. 22, n° 1, p. 108-122, 2020. https://doi.org/10.30715/doxa.v22i1.13735.

OVERSHOOTDAY. Metade da biocapacidade da Terra é usada para nos alimentar. Disponível em: https://www.overshootday.org/solutions/food/. Acesso em 24 mar. 2021.

PATTERSON, Murray, MCDONALD, Garry, & HARDY, Derrylea. Is there more in common than we think? Convergence of ecological footprinting, emergy analysis, life cycle assessment and other methods of environmental accounting. Ecological Modelling, v. 362, p.19–36, 2017. https://doi.org/10.1016/j.ecolmodel.2017.07.022.

PEREIRA, Lucas Gonçalves. Síntese dos métodos de pegada ecológica e análise emergética para diagnóstico da sustentabilidade de países. 2008. 183p. Tese, Faculdade de Engenharia de Alimentos. Universidade Estadual de Campinas -UNICAMP. Campinas- SP. 2008.

PEREIRA, Sandro de Oliveira. Percepção Ambiental, Comportamento e Consumo sustentável de jovens universitários. 2016. 123 p. Dissertação (Mestrado em Economia Doméstica). Universidade Federal de Viçosa/MG. 2016.

PINTO, Luiza Frigo.; BACCIN, Bruna Ambros; PESSANO, Edward Frederico Castro. O bioma pampa nos anos iniciais: uma investigação com professores e nos livros didáticos do PNLD. Revista Exitus, v. 10, n° 1, 2020. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1479 .

PINTO, Luiza Frigo; BACCIN, Bruna Ambros; CASTRO, Luis Roberval Bortoluzzi; PESSANO, Edward Frederico Castro. Percepções de estudantes dos anos iniciais do Ensino Fundamental sobre o Bioma Pampa. Revista Ensino, Saúde e Ambiente, v. 13 n°13, pp. 31-56, 2020. https://doi.org/10.22409/resa2020.v13i1.a27546 .

SCHMITZ, Gabriela Luiza. Desenvolvimento de atitudes pró-ambientais em atividades do projeto de educação ambiental em escola da cidade de Santa Maria, 2019. Dissertação 92 fls. Programa de Pós-graduação em Educação em ciências: química da vida e saúde. Universidade Federal de Santa Maria/RS. 2019.

SILVA, Cristine Santos; BACKES, Nemora Francine; SOUZA, Denise Santos; PROCHNOW, Tania. Estratégia didática para abordagem do tema sustentabilidade a partir da análise da pegada ecológica. Revista da SBEnBio, N° 9, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/319261959. Acesso em: 11 dez. 2020.

SOUSA, Marcus Vinicius Lopes Cruz.; ALMEIDA, Ana Paula Silva; LEAL, Luiza Bangoim; GUIMARÃES, Carla Regina Garcia; NERES, Liberta Lamarta Favoritto Garcia. As dificuldades para alcançar a sustentabilidade sob o enfoque do conceito de Pegada Ecológica. Engineering Sciences, v.5, n°1, p.24-33, 2017. http://doi.org/10.6008/SPC2318-3055.2017.001.0003.

RAUPP, Daniele Trajano; PROCHNOW Tania Renata & DEL PINO, Jose Claudio. História e contextualização no ensino de estereoquímica: uma proposta de abordagem para o ensino médio. Revista Contexto & Educação, v. 35, n° 112, p. 432-455, 9 set. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.432-455

ROYER, Marcia Regina & PETIK, Valeria Cristina Ferrari. Pegada ecológica: que marcas os estudantes de biologia de uma universidade pública brasileira deixarão no planeta? Bio-grafía, Edición Extraordinaria, p. 672-682, 2019. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/10965. Acesso em 28 agost.2020.

WACKERNAGEL, Mathis; LIN, David; EVANS, Mikel; HANSCOM, Laurel; RAVEN, Peter. Defying the Footprint Oracle: Implications of Country Resource Trends. Sustainability, n° 11, 2019. https://doi.org/10.3390/su11072164 .

WACKERNAGEL, Mathis; REES, Willian. (1996). Our ecological footprint: reducing human impact on the earth. Gabriola Island, New Society Publishers, 167 p. 1996.

Published

2023-10-29

How to Cite

Beckmann, L. J. de B., & Dutra, C. M. (2023). Evaluation of the transformation of environmental perception on environmental impacts using the ecological footprint . Teaching, Health and Environment, 16, Publicado em 29/10/2023. https://doi.org/10.22409/resa2023.v16.a50752

Issue

Section

Articles