Environment and Everyday Life as a dialogic and cultural action educational project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50780

Keywords:

environment and everyday life, podcast, dialogic action, Paulo Freire, teaching units

Abstract

Podcast consumption is growing as the result of their easy access as well as the possibility of their use as an aid in the learning process. Considering this increase in consumption, we were interested in creating a proposal that would allow us to contribute to an authentic environmental and humanizing educational experience in Freirean terms. This article presents a project based on Freirean communicative-educational situations using the ambiente y Cotidianidad (Environment and Everyday Life) podcast program in educational spaces. The guiding question of this article is: how can the podcast contribute to a more authentic and humanizing environmental education? Based on Paulo Freire’s work, we establish communicative-educational situations according to themes such as the human being as a being of relationships in the world of nature and culture, dialogic education, critical awareness, education as a practice of freedom. Among the pedagogical units established, we seek to use the cultural background, the human being as a creator and recreator in reality and its understanding, recreating the image of the consumer subject through the image of the citizen, the hope of transforming our predatory habits through hopelessness, knowledge overcome as ignorance, diversity and love, among others. We conclude that it is possible to consider the podcast as a dialogic project, as it is configured as a language that brings people together, connecting their worlds, as well as considering some Freirian categories such as humanization, dialogue, criticality and creativity; it allows us to infer that it is feasible to contribute to increasing connections and partnerships between informal and formal spaces in emancipatory and liberating educational processes.

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Author Biographies

Maria Angelica Mejia Caceres, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Doutora em Educação em Ciências e Saúde, Magister em Educação, Especialista em Gestão Social.

Bruno Andrade Pinto Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Doutor em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (NUTES/UFRJ) com estágio doutoral sanduíche na Universidade de Aveiro (Ua/PT). Mestre em Tecnologia Educacional nas Ciências da Saúde (NUTES/ UFRJ). Licenciado em Química (UFRJ) e em Física (UNIS). Técnico em Química. Professor Associado da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/Macaé). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde (NUTES/UFRJ). Professor do Mestrado Profissional em Ensino de Química (PEQUI/UFRJ). Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Linguagens no Ensino de Ciências (LINEC-UFRJ/Macaé). Pesquisador do Grupo de Estudos em Educação Ambiental desde el Sur (GEASUR/UNIRIO). Pesquisador da Rede Internacional de Estudos Decoloniais na Educação Científica e Tecnológica (RIEDECT). Pesquisas no campo da Educação e Divulgação em Ciências, com ênfase nas temáticas de formação de professores, decolonialidade, direitos humanos, interculturalidade, educação ambiental, mídias, espaços escolares, não escolares e virtuais de educação.

Monica Lopes Folena Araújo, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, PE

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1992), mestrado em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2008), doutorado em Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2012) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2018). Professora da Universidade Federal Rural de Pernambuco onde atua no Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, no Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências (mestrado e doutorado) e no Doutorado em Ensino (Rede Nordeste de Ensino). Coordena o Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências. o Grupo de Pesquisa em Formação e Prática Pedagógica de Professores de Ciências e Biologia (FORBIO) e a Cátedra Paulo Freire - Educação para a Sustentabilidade da UFRPE. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, educação ambiental, meio ambiente, ensino de biologia, ensino de ciências e formação de professores.

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Published

2021-12-14

How to Cite

Mejia Caceres, M. A., Monteiro, B. A. P., & Araújo, M. L. F. (2021). Environment and Everyday Life as a dialogic and cultural action educational project. Ensino, Saude E Ambiente, 14(esp.), 685-708. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a50780