Freirean dialogicity

a counterpoint in intercultural teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51087

Keywords:

decoloniality, teacher education, science education, interculturality, east timor

Abstract

The aim of this article is to point out some contributions of Paulo Freire, based on research carried out with Timor-Leste and Brazil, as well as some advances in the field of Science Education, considering a relationship with decoloniality with an emphasis on dialogue with the local realities in intercultural teacher education, as well as in the opening of trenches in the fight against the conditions of oppression resulting from the marks of coloniality in both countries. From the scenario in question, the Freirean readings, and their consequences in Science Education, were essential for understanding the welfare nature of many of the pedagogical practices proposed in Timorese soil, mainly due to the influences of cooperating countries, which range from the Asians, Europeans, Americans and even those of the South-South axis, such as Brazil. Thus, it was possible to perceive that the context of formation of cooperation was configured as an environment in which (intercultural) tension became essential, through processes of resistance, analyzed here in the Freirean dialectic between denunciation and announcement. As an implication, we conclude that looking at cooperation based on Freire is potentially relevant, for a more relational advance, in which subjects share ideas, anxieties, doubts, knowledge, in line with the dialogical bias of doing and planning teachers.

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Author Biographies

Suzani Cassiani, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

É professora titular da Universidade Federal de Santa Catarina, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Discursos da Ciência e da Tecnologia na Educação. É licenciada em Ciências Biológicas com Especialização, Mestrado, Doutorado em Educação pela UNICAMP (2000) e Pós-Doutorado em Ciências Sociais (Estágio Sênior, 2015) na Universidade de Coimbra-Portugal. É membro do Comitê de Assessoramento do CNPq, na área de Educação. Na UFSC, atuou na gestão na Pró-Reitoria de Graduação e do PPGECT. Coordenou projetos nacionais em rede (Observatório da Educação, Prodocência e Procad) e projetos internacionais especialmente com o Timor-Leste(Programa de Qualificação Docente e Ensino de Língua Portuguesa da CAPES, Pró Mobilidade Internacional, Projeto Internacionalização da UFSC), pela CAPES e CNPq. É coordenadora do Acordo de Cooperação entre a UFSC e Universidade Nacional de Timor Lorosae. Sua área de investigação envolve estudos discursivos relacionados à formação de professores, efeitos de colonialidade e pedagogias decoloniais É editora assistente da Revista Portuguesa de Educação em Ciências. É pesquisadora bolsista produtividade em pesquisa do CNPq, desde 2012.

Patrícia Barbosa Pereira, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR

É professora da Universidade Federal do Paraná, vinculada ao Departamento de Teoria e Prática de Ensino - Setor de Educação, no qual atua nos cursos graduação em Ciências Biológicas e em Pedagogia. Nesta instituição é também credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática. Possui graduação em Ciências Biológicas (Bacharelado e Licenciatura), mestrado e doutorado em Educação Científica e Tecnológica, pela Universidade Federal de Santa Catarina. Coordena o Laboratório de Estudos em Discurso, Decolonialidade e Interculturalidade na Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências e seu ensino/pesquisa, prioritariamente nos seguintes temas: Ensino de Ciências e Linguagem, Estudos Decoloniais e Interculturalidade no Ensino de Ciências/Biologia.

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Published

2021-12-14

How to Cite

Cassiani, S., & Pereira, P. B. (2021). Freirean dialogicity: a counterpoint in intercultural teacher education . Teaching, Health and Environment, 14(esp.), 301-331. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a51087