Paulo Freire and the foundations for a Revolutionary Popular Education
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51375Keywords:
popular education., Paulo Freire., brazilian revolution.Abstract
This article is the result of a series of practices and studies linked to a list of longitudinal researches, which involve educational processes experienced with students from the popular classes, and show the presence and influence of Paulo Freire's propositions in Popular Education movements. The objective is to problematize, from the dialogue with two educational practices developed within one of the largest slums in Latin America and in an Extension Course held at the Fluminense Federal University, the theoretical foundations of Paulo Freire, based on the two great names that participated in the Brazilian Revolution and the Awareness category: Álvaro Vieira Pinto and Guerreiro Ramos. In the year we celebrate the centenary of the Brazilian Education’s patron, Paulo Freire’s work is recognized here, showing how the strength of his propositions reverberate in the institutional pedagogical conceptions and practices of those forged in the experiences of popular classes, when they become teachers and academic researchers.
Downloads
References
FANON, F. Os condenados da terra. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação; uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.
______. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
______. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
______. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
______. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d'Água, 1998.
______. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
______. Cartas a Guiné Bissau: registros de uma experiência em processo. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
______. Direitos Humanos e Educação Libertadora: gestão democrática da Educação pública na cidade de São Paulo. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
______; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
MACHADO DA SILVA, L. A. Sociabilidade violenta: por uma interpretação da criminalidade contemporânea no Brasil. In: RIBEIRO, L. C. Q. (org): Entre a coesão e a fragmentação, a cooperação e o conflito. SP, Perseu Abramo/RJ: Fase, 2004.
MANSO, B. P. A república das milícias. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
MARINI, R. M. Dialética da dependência. Petrópolis, RJ: Vozes; Buenos Aires: CLACSO, 2000.
PINTO, A. V. Sete lições sobre educação de adultos. – 10ª ed. – São Paulo: Cortez, 2001.
______ . Consciência e realidade nacional: volume 1: a consciência ingênua. – 1ª ed. – Rio de Janeiro: Contraponto, 2020.
______ . Consciência e realidade nacional: volume 2: a consciência crítica. – 1ª ed. – Rio de Janeiro: Contraponto, 2020.
RAMOS, G. Mito e verdade da revolução brasileira. Florianópolis: Editora Insular – IELA, 2016.
SANTOS, R. E. Racialidade e novas formas de ação social: o pré-vestibular para negros e carentes. In: SANTOS, R. E. e LOBATO, F. (orgs). Ações Afirmativas: políticas contra as desigualdades raciais. Rio de Janeiro: DP&A, 2003b.
SEGALA, L. O riscado do balão japonês: trabalho comunitário na Rocinha (1977 - 1982). Tese (Doutorado em Antropologia Social) - PPGAS/Museu Nacional. Niterói: UFRJ, 1991.
SILVA, R. T. Escola-Favela e Favela-Escola: "esse menino não tem jeito!" Petrópolis RJ: De Petrus et Alii: 2012.
SILVA, R. T. Educação Popular na Favela - Uma pesquisa no/do/com o cotidiano do Pré-Vestibular Comunitário da Rocinha- Dissertação de Mestrado - PROPEd – UERJ. Rio de Janeiro, 2007.
SILVA, R. T. da. Pesquisa-Pesquisador/a Visceral - emergência e genealogia das categorias. RevistAleph, 34, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22409/revistaleph.v0i34.40424
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino, Saude e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.