Paulo Freire and the foundations for a Revolutionary Popular Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51375

Keywords:

popular education., Paulo Freire., brazilian revolution.

Abstract

This article is the result of a series of practices and studies linked to a list of longitudinal researches, which involve educational processes experienced with students from the popular classes, and show the presence and influence of Paulo Freire's propositions in Popular Education movements. The objective is to problematize, from the dialogue with two educational practices developed within one of the largest slums in Latin America and in an Extension Course held at the Fluminense Federal University, the theoretical foundations of Paulo Freire, based on the two great names that participated in the Brazilian Revolution and the Awareness category: Álvaro Vieira Pinto and Guerreiro Ramos. In the year we celebrate the centenary of the Brazilian Education’s patron, Paulo Freire’s work is recognized here, showing how the strength of his propositions reverberate in the institutional pedagogical conceptions and practices of those forged in the experiences of popular classes, when they become teachers and academic researchers.

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Author Biography

Rodrigo Torquato da Silva, Universidade Federal Fluminense, Angra dos Reis, RJ

Professor Associado da Universidade Federal Fluminense e Advogado. Líder do Grupo de Pesquisa ALFAVELA. Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Quatro Especializações: Direito e Processo Penal (Universidade Cândido Mendes); Direito Público (UCAM); Psicopedagogia - Clínica e Institucional (Universidade Gama Filho); e Orientação Educacional e Pedagógica (UCAM). Graduações em Direito (Universidade Cândido Mendes) e Pedagogia (Universidade Gama Filho). Tem experiência na Área de Educação, com ênfase na Alfabetização dos/das estudantes das Classes Populares e Cotidiano Escolar. Na Área do Direito, o interesse pelos estudos e pesquisas do Campo da Criminologia Crítica e do Direito Público, atuando principalmente nos seguintes temas: violências cotidianas na relação favela-escola e o Direito de Aprender nas Escolas Públicas.

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Published

2021-12-14

How to Cite

Silva, R. T. da. (2021). Paulo Freire and the foundations for a Revolutionary Popular Education. Teaching, Health and Environment, 14(esp.), 269-287. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a51375