Action- Reflection-Action
Promotion of Educators' Health in the School Context
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51910Keywords:
education. , health., communication.Abstract
School should be a health-friendly environment. Thus, it is essential to invest in building healthy environments. It is possible for human beings to act consciously on their reality. The figure of the educator must be considered in the development of health actions at school. This consists of human praxis resulting from the process of particular action-reflection on the world. The involvement with reality must present itself as a knowable object by a critical conscience through the process of awareness. The educator, as an influencing agent, promotes health in the school context, therefore, from a process of action-reflection of their own conduct, they should transform their actions into actions that promote health, and thus, build an environment favorable for learning. This study aims to present data from a workshop that consists of a health-promoting intervention for teachers held in a public school in the district of Xerém, municipality of Duque de Caxias, Baixada Fluminense/RJ, through a pedagogical workshop based on theoretical assumptions of Paulo Freire. After validation of the intervention, the action-reflection-action workshop was held in a remote room, consisting of four experiments and with the participation of eleven teachers. During the experiments, the educators shared their experiences and reflected on their actions in the teaching-learning process. It is necessary to encourage reflection, critical thinking about the impact of individual and collective actions in the school or educational environment, in order to promote health in this context
Downloads
References
ALMEIDA, R. L ; PLACCO, V. M. N. S. As relações interpessoais na formação dos professores. Edições Loyola, 2002.
BRASIL. Ministério Da Saúde.Organização Pan-Americana Da Saúde. Escolas promotoras de saúde: Experiências no Brasil. Brasília, DF, 2007.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. As Cartas da Promoção da Saúde. Brasília, DF, 2002.
BYDLOWSKI, C. R ; LEFÈVRE, A. N. M. C ; BICUDO, I. M. T. P .Promoção da saúde e a formação cidadã: a percepção do professor sobre cidadania. Ciência & Saúde Coletiva, v.16, n.(3):1, p.771-1780, 2011
COUTO, N. A. et al. O ambiente escolar e as ações de promoção da saúde. Cinergis, Santa Cruz do Sul, 17(4 Supl.1):378-383, out./dez. 2016.
FREIRE, P. Conscientização .São Paulo: Moraes, 1980.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
GUBERFAIN, J. C. Voz em Cena. Rio de Janeiro: Revinter, 2005
GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. Campinas: Papirus, 2004.
LOPES, I. E ;NOGUEIRA, J. A. D; ROCHA, D. G. Eixos de ação do Programa Saúde na Escola e Promoção da Saúde: revisão integrativa. Saúde e Debate. V. 42, N. 118, P. 773-789, 2018.
MATTOSO, L. M. L; OLIVEIRA, A. M. B. O Efeito Da Música Na Saúde Humana: Base em Evidências Científicas. Revista Eletrônica da Fainor, Vitória da Conquista, v.10, n.2, p. 76-98, jun./ago. 2017.
MORAES, C. R; VARELA, S. Motivação do Aluno Durante o Processo de EnsinoAprendizagem. Revista Eletrônica de Educação. Ano I, No. 01, ago. / dez. 2007
RODRIGUES, A. L.V; MEDEIROS, A. M, T ; Leticia, C. Impressões auditivas da voz do professor na percepção de alunos, professores e leigos.. Audiol., Commun Res., São Paulo, v. 23, 1857, 2018 .
OLIVEIRA, T. F. et al. Qualidade de vida no trabalho: um estudo comparativo entre professores de escola pública e privada. Psicol Argum. 2016 abr./jun., 34v(85), 104-119.
PEREIRA, V. C; LACERDA, M. S. B. Vocação Docente De Licenciandos Do Instituto Federal Do Piauí, Campus Teresina Central .In: V Congresso Internacional das Licenciaturas. COINTER PDLV, 2018.
SILVA, M. R. I. et al. Processo de Acreditação das Escolas Promotoras de Saúde em âmbito mundial: revisão sistemática. Ciência & Saúde coletiva., v 21, n.2, p.475-486, 2016.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Cadernos de Escolas Promotoras de Saúde. Departamento Científico de Saúde Escolar, 2005.
VIEIRA, A. G. et al. A Escola Enquanto Espaço Promotor Da Saúde De Seus Alunos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 2, p. 916- 932, 2017.
WORD ART. Word cloud art creator Disponível em http: www.Wordart.com. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino, Saude e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.