Paulo Freire and the political revolution of the decolonial thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a52513

Keywords:

decolonial context, freedom, education, culture, hope

Abstract

We argue in this essay that Paulo Freire's work can be read as a decolonial text and that progressive educators must radically engage in transgressing boundaries to reconstruct Freire's work in the specificity of its historical and political context. This means highlighting the problematic of a colonization policy situated in the privilege and power of the West to discuss how the ideological issue of such a position can propose a distorted reading of Freire's work. At the same time, we emphasize that Freire becomes a revolutionary frontier-crosser engaged in productive dialogue with the authors of his time, producing a critical work in which dominant social relations, ideologies, and practices that erase the specificity of colonized peoples' voices can be challenged and overcome. In his fight for freedom, the author makes education and culture central elements for politics and proposes utopian ideas capable of breaking with conservative tradition and restoring hope in the ability of human beings to transform reality and rewrite the story.

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Author Biographies

Henry Armand Giroux, McMaster University

Estudioso e crítico cultural americano. Um dos primeiros teóricos da pedagogia crítica nos Estados Unidos, é  conhecido por seu trabalho pioneiro, em  pedagogia, estudos culturais, estudos de juventude, educação superior, estudos de mídia e a teoria crítica.

Gustavo de Oliveira Figueiredo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor e Pesquisador da Universidade Federal do Rio de Janeiro e Professor Visitante na McMaster University (Canada). Experiência na interseção das áreas de Ciências Humanas, Ciências Sociais e Ciências da Saúde com ênfase nos campos de Educação, Saúde e Cultura. Credenciado no programa de pós-graduação do Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde. Interesses de pesquisa: i) Políticas Públicas de Educação e Saúde; ii) Trabalho e Educação em Saúde: Teorias, Métodos e Práticas; iii) Ensino na Educação Superior em Saúde; iv) Avaliação e Qualidade da formação em saúde e; v) História de Vida e Identidade Profissional de professores e profissionais de saúde; vi) Práxis Educativa, Transdisciplinaridade e Promoção da Saúde: Ação Coletiva Intersetorial, Educação Popular em Saúde, Vulnerabilidade Social, Autonomia dos sujeitos e Empoderamento Comunitário; vii) Psicologia da Comunicação: intersubjetividade, Interação Social e Desenvolvimento Humano; viii) Trabalho Docente, Práticas de Ensino e Formação de Professores; ix) Métodos de Pesquisa em Educação, Pesquisa-ação e Pesquisa-participativa; x) Epistemologia Social e Teorias do Pensamento Crítico e pós-crítico na América Latina.

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Published

2021-12-14

How to Cite

Giroux, H. A., & Figueiredo, G. de O. (2021). Paulo Freire and the political revolution of the decolonial thinking. Ensino, Saude E Ambiente, 14(esp.), 01-21. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a52513