Basic Sanitation and Quality of Life as a Generating Theme of a Proposal for the Insertion of Critical Environmental Education in Mathematics Teaching in Youth and Adult Education (EJA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a54026

Keywords:

mathematics education, social and environmental issues, teaching mathematics at EJA

Abstract

The present research aimed to understand how the proposition of didactic strategies in Environmental Education (EE), having as a methodological basis the generating themes, proposed by Paulo Freire, in the teaching of Mathematics in Youth and Adult Education (EJA) can contribute to a critical and potentially transformative training. For this purpose, we developed a qualitative research, characterized as a case study, with students of Mathematics - Elementary School at EJA. It were developed Didactic Sequences (SD), based on the generative theme “Basic Sanitation and Quality of Life”, where we approached the mathematical knowledge inserted in activities contextualized in the students’ daily life under a critical point of view. When we analyzed the implementation of the SD, we found a dependence of younger students on technology and the influence of the knowledge of colleagues, with greater life experience, during the carrying out their activities In addition, it was evident that students interacted, defended their point of view and were aware of their individual responsibility in relation to basic sanitation. We also observed the students’ immense difficulty with mathematical operations involving decimals and textual interpretation, as well as with performing calculations with or without a calculator. Therefore, we conclude it is relevant for EJA students that more interventions with this approach are carried out, because associating socio-environmental aspects to the teaching of Mathematics in EJA, the teaching and learning process becomes much more significant and transformative.

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Author Biographies

Cíntia Cristiane de Andrade, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Paraná, Brasil

Cíntia Cristiane de Andrade (andrade-cintia@hotmail.com), Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática (UEM - Universidade Estadual de Maringá). Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR - Campus de Paranavaí). Possui graduação em Ciências (Licenciatura Plena) pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR-Campus de Paranavaí) e Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR-Campus de Paranavaí), possui Especialização em Gestão Ambiental pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR-Campus de Paranavaí), Especialização em Educação do Campo pela Faculdade São Braz e Especialização em Educação-Métodos e Técnicas de Ensino pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR-Campus Medianeira, Polo Paranavaí). Coordenadora Geral da Revista Científica Monumenta. Docente PSS da Rede Estadual de Educação Básica (SEED/PR) e Docente Colaboradora do Colegiado de Matemática da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR-Campus de Paranavaí).

Ana Tiyomi Obara, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Paraná, Brasil

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (1987), Mestre em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (1992) e Doutora em Ciências pela UFSCar (1999). Foi docente colaboradora no Departamento de Tecnologia Ambiental na Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR (1999-2000). É Professora Associada do Departamento de Biologia da Universidade Estadual de Maringá - UEM, na área de Ensino, de 2000 até o presente. Desenvolve estudos e pesquisas nas áreas de Educação Ambiental e Ensino de Ciências, atuando, principalmente, com os seguintes temas: formação de professores, didática no ensino de Ciências e Biologia e Educação Ambiental em escolas, unidades de conservação e comunidades. Em 2003, criou o Grupo de Estudo, Pesquisa e Disseminação do Ensino de Ciências e Biologia e da Educação Ambiental - SEMINARE. Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática - PCM/UEM no biênio 2011-2013 e Pró-Reitora de Ensino na UEM na gestão 2014-2018. Pesquisadora Associada, desde dezembro de 2018, do Centre de recherche en éducation et formation relative à l'environnement et à l'écocitoyenneté da Universidade do Quebéc em Montreal - UQAM.

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Published

2024-11-08

How to Cite

Andrade, C. C. de, & Obara, A. T. (2024). Basic Sanitation and Quality of Life as a Generating Theme of a Proposal for the Insertion of Critical Environmental Education in Mathematics Teaching in Youth and Adult Education (EJA). Teaching, Health and Environment, 17, Publicado em 08/11/2024. https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a54026

Issue

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Articles