Digital activities during the pandemic and its repercussions for health education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a54143

Keywords:

Health Education, Remote Teaching, Digital Technologies

Abstract

The COVID-19 pandemic caused structural changes in various spheres of Brazil and the world. From the adoption of social isolation, higher education institutions (IES) in the country were forced to suspend practical classes, being adapted for emergency remote teaching. Thinking about the importance of identifying the effects of these remote activities during the pandemic and their repercussions for the 'post-pandemic', the present work aimed to analyze the repercussions of digital activities and technologies on health education during the pandemic. This is a qualitative and exploratory study, appropriating the integrative review method to search for works in the literature that present experiences and critical reflections on the use of digital tools during emergency remote teaching. A search was carried out in the databases SciELO, LILACS and Portal de Periódicos CAPES, which resulted in the final sample of seven articles to compose the review. Most of the experiences presented used video platforms for virtual classes and meetings, virtual learning environments, virtual seminars, lives, digital portfolios and other activities to supply and/or replace face-to-face activities as an emergency. The relevance of several factors that influenced the choice and elaboration of these activities is highlighted, such as the time for planning, socioeconomic conditions of students, differences between private and public education, period of insertion of these tools. With all these data, it became evident that emergency remote teaching in health courses was a multifactorial reality, which could have positive repercussions for the future of health education in universities.

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Author Biographies

Fernanda dos Santos Nascimento, Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, BA, Brasil

Licenciada em Biologia pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia ?UFRB; Mestra em Recursos Genéticos Vegetais pela mesma instituição; Atualmente é Doutoranda em Biotecnologia pela Universidade Estadual de Feira de Santana, desenvolvendo a pesquisa na Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária - Mandioca e Fruticultura - Embrapa/CNPMF; Exerce atividades na área de fitopatologia, biologia molecular, cultura de tecidos e micropropagação.

Lucas Novais Barros, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil

Mestrando em Saúde Coletiva pela Universidade Federal da Bahia (ISC-UFBA). Pós-graduando nos cursos de Psicologia da Saúde (UniBF) e Docência em Ciências da Saúde (UniBF). Bacharel em Psicologia pela Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública (EBMSP). Foi estagiário em psicologia hospitalar no Hospital Humberto Castro Lima (HHCL), ligado ao Instituto Brasileiro de Oftalmologia e Prevenção da Cegueira (IBOPC). Foi bolsista de iniciação científica CNPq com projeto associado a estratégias de enfrentamento de pessoas LGBTQIA+. Também fez duas iniciações científicas como bolsista e como voluntário, pela EBMSP, associadas a prática da psicologia no contexto da saúde mental e RAPS e suas relações com arte e arteterapia em cidades da Bahia. Participa atualmente do grupo de pesquisa Psicologia, Diversidade e Saúde (EBMSP), linha Memória, Cultura e Subjetividade e de atividades da linha de pesquisa em Psicologia Clínica e Hospitalar. Tem interesse em temas como psicologia da saúde e hospitalar, saúde mental, saúde coletiva e temáticas associadas a interseccionalidade (raça, classe, gênero e sexualidade).

Manassés dos Santos Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, BA, Brasil

Bacharel em Biotecnologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Licenciado em Biologia pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), Mestre em Recursos Genéticos Vegetais pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Doutor em Biotecnologia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) com pesquisa desenvolvida na Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária - Mandioca e Fruticultura (EMBRAPA/CNPMF). Especialista de Pesquisa e Desenvolvimento (P&D) | Docente | Orientador de Trabalho de Conclusão de Cursos de Graduação e Pós-graduação | Editor | Revisor de Periódicos Nacionais e Internacionais | Ampla Experiência em Laboratórios | Vivência dentro de empresas de grande porte | Desenvolve ensino, pesquisa e extensão nas áreas da Biotecnologia, Bioquímica, Biossegurança, Biologia, Educação, EaD, Meio ambiente e Saúde.

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Published

2023-06-22

How to Cite

Nascimento, F. dos S., Barros, L. N., & Silva, M. dos S. . (2023). Digital activities during the pandemic and its repercussions for health education in Brazil . Ensino, Saude E Ambiente, 15(3), 738-754. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a54143

Issue

Section

Artigos