Social Support and the Academic Experience of Black Students at the University of São Paulo: A Qualitative Analysis
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a58774Keywords:
social support, university, black students, academic success, intersectionalityAbstract
The permanence of black students is a significant challenge, as they face various social barriers, such as prejudice and ethnic-racial discrimination; financial difficulties; lack of emotional support, among other factors. This qualitative study analyzed social support for black students at a public university. We interviewed 51 black students from the University of São Paulo (USP) between 18 and 41 years old, 25 men, 25 women and 01 non-binary. The results revealed that USP's permanence policy offers limited social support, especially due to the low value of financial assistance. However, black student collectives are seen as a satisfying social support, providing a sense of belonging and resistance. The academic experience of black women suggests more importance for affective support, while black men, instrumental support, such as access to tangible resources. The only non-binary student demonstrated a complex interaction with the available social supports, as well as the other participants, exhibiting ambivalence towards institutional support and actively seeking informational and emotional support in academic collectives. The results indicate the importance of different types of social support (emotional, instrumental, informative) for the well-being and academic success of black men, women, and non-binary students.
Downloads
References
ARTES, Amélia; UNBEHAUM, Sandra. As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira. Revista Educação e Pesquisa, v. 47, e228355, 2021. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147228335.
BIAZZI, Renato, et al. Com cotas, USP quadruplica número de estudantes negros e indígenas em 10 anos. G1, São Paulo, 24 jan. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/educacao/noticia/2020/01/24/com-cotas-usp-quadruplica-numero-de-estudantes-negros-e-indigenas-em-10-anos.ghtml. Acesso em: 23 maio 2023.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. 2010a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em: 1 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa nº 25, de 28 de dezembro de 2010. Diário Oficial da União, n. 249, p. 36, 2010b. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=29/12/2010&jornal=1&pagina=36&totalArquivos=136. Acesso em: 3 jul. 2024.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 30 jun. 2024.
BURKE, Moura; KRAUT, Robert. The relationship between Facebook use and well-being depends on communication type and tie strength. Journal of Computer-Mediated Communication, v. 21, n. 4, p. 265-281, 2016. https://doi.org/10.1111/jcc4.12162
CARLOMAGNO, Marcio C.; ROCHA, Leonardo Caetano da. Como criar e classificar categorias para fazer análise de conteúdo: uma questão metodológica. Revista Eletrônica de Ciência Política, [S.l.], v. 7, n. 1, p. 173-188, jul. 2016. http://dx.doi.org/10.5380/recp.v7i1.45771.
CRENSHAW, Kimberlé Williams. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista estudos feministas, v. 10, n. 1, p. 171-188, 2002. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100011
CRENSHAW, Kimberlé Williams. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. Cruzamento: raça e gênero, p. 7-16, 2004. Disponível em: https://static.tumblr.com/7symefv/V6vmj45f5/kimberle-crenshaw.pdf. Acesso em: 30 jun. 2024.
FERNANDES, Claudia Monteiro. Ações afirmativas como política de combate às desigualdades raciais e de gênero na educação superior brasileira: resultados das últimas décadas. Novos Olhares Sociais, v. 5, n. 1, p. 8-39, 2022. Disponível em: https://www3.ufrb.edu.br/index.php/novos-olhares-sociais/article/download/4661/2424. Acesso em: 30 maio 2023.
FÓRUM NACIONAL DOS PRÓ-REITORES DE ASSUNTOS COMUNITÁRIOS E ESTUDANTIS. Revista Comemorativa 25 anos: histórias, memórias e múltiplos olhares. Uberlândia: UFU, PROEX, 2012. Disponível em: http://www.fonaprace.andifes.org.br/site/wp-content/uploads/2016/05/1_fc3b3rum-nacional-dos-prc3b3-reitores-de-assuntos-estudantis-e-comunitc3a1rios-25-anos3.pdf. Acesso em: 4 maio 2023.
GOTTARDO, Luziene Francisca da Silva; FERREIRA, Maria Cristina. Suporte social, avaliações autorreferentes e bem-estar de profissionais de saúde. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 67, n. 1, p. 146-160, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672015000100011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 mar. 2023.
GRANOVETTER, Mark. The strength of weak ties. American Journal of Sociology, v. 78, n. 6, p. 1360-1380, 1973. Available at: https://snap.stanford.edu/class/cs224w-readings/granovetter73weakties.pdf. Accessed on: July 4, 2024.
GRIEP, Rosane Harter. Confiabilidade e validade de instrumentos de medida de rede social e de apoio social utilizados no Estudo Pró-Saúde. 2003. Tese (Doutorado)_ Escola Nacional de Saúde Pública, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2003. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/4487
GUARNIERI, Fernanda Vieira; MELO-SILVA, Lucy Leal. Cotas universitárias no Brasil: análise de uma década de produção científica. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 2, p. 183-193, 2017. https://doi.org/10.1590/2175-3539201702121100
GUIMARÃES, Antonio Sérgio A.; RIOS, Flavia; SOTERO, Edilza. Coletivos negros e as novas identidades raciais. Novos Estudos CEBRAP, v. 39, n. 2, p. 309-327, maio-ago. 2020. https://doi.org/10.25091/s01013300202000020004.
MARSHBURN, Christopher; CAMPOS, Belinda. Seeking Just Us: A Mixed Methods Investigation of Racism-Specific Support Among Black College Students. Journal of Black Psychology, v. 47, n. 1, p. 67-99, 2021. https://doi.org/10.1177/00957984211034961.
MELO, Carlos Vinicius Gomes et al. The subjective well-being of students at the University of São Paulo at the intersection of race-color, sex, and income in times of the covid-19 pandemic. International Journal of Human Sciences Research, v. 3, n. 5, p. 01-19, 2023. https://doi.org/10.22533/at.ed.558352325015
MENESES, María Piedad Rangel; CASTELLÁ SARRIERA, Jorge. Redes sociais na investigação psicossocial. Aletheia, Canoas, n. 21, p. 53-67, jun. 2005. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942005000100006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 5 abr. 2023.
MODESTO, João Gabriel et al. Racismo e políticas afirmativas: evidências do modelo da discriminação justificada. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 33, e3353, 2017. https://doi.org/10.1590/0102.3772e3353
MOTERLE, Nathalia et al. Fatores associados à depressão em acadêmicos de Medicina. Anais de Medicina, n. 1, p. 103-106, 2018. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/anaisdemedicina/article/view/19021. Acesso em: 23 abr. 2023.
OLIVEIRA, Eduardo de Oliveira e. Uma Quinzena do Negro. In: ARAÚJO, Emanuel (Curadoria). Para nunca esquecer: negras memórias, memórias de negros. Brasília: Ministério da Cultura/Fundação Cultural Palmares, 2001. p. 75-82.
ORNELAS, José. Suporte social: origens, conceitos e áreas de investigação. Análise psicológica, v. 12, n. 2/3, p. 333-339, 1994. https://repositorio.ispa.pt/handle/10400.12/3103
RODRIGUEZ, Mario S.; COHEN, Sheldon. Social support. Encyclopedia of mental health, v. 3, n. 2, p. 535-544, 1998. Available at: https://mhttcnetwork.org/wp-content/uploads/2021/01/Rodriguez.Cohen_1998.pdf. Access on: July 4, 2024.
SANTOS, Sales Augusto. Coquetel de violências contra estudantes universitárias temperado com doses de racismo. In: ALMEIDA, Tânia Mara Campos de; ZANELLO, Valeska (Org.). Panoramas da violência contra mulheres nas universidades brasileiras e latino-americanas. Brasília: OAB, 2022. p. 259-290.
SIQUEIRA, Mirlene Maria Matias. Construção e validação da escala de percepção de suporte social. Psicologia em Estudo, v. 13, n. 2, p. 381-388, 2008. https://doi.org/10.1590/S1413-73722008000200021
TORRES-PATIÑO, Isabel Cristina; ROJAS-HERNANDEZ, Cristhiam Mauricio; GARCÍA-PERDOMO, Herney Andres. Barreiras de acesso e permanência na universidade: um olhar. Einstein (São Paulo), v. 19, eED6447, 2021. https://doi.org/10.31744/einstein_journal/2021ED6447
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Pró-Reitoria de Inclusão e Pertencimento. ©2024. Disponível em: https://prip.usp.br/. Acesso em: 23 mar. 2023.
VALÉRIO, Ana Cristina de Oliveira et al. Racismo e participação social na universidade: experiências de estudantes negras em cursos de saúde. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 29, 2021, e3007. https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO2278.
YAMAMOTO, Erika. Maior programa de permanência do Brasil concede suporte financeiro a 15 mil estudantes. Jornal da USP, São Paulo, 4 jul. 2023. Disponível em: https://jornal.usp.br/institucional/maior-programa-de-permanencia-do-brasil-concede-suporte-financeiro-a-15-mil-estudantes/. Acesso em: 4 jul. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carlos Vinicius Gomes Melo, Mariana Martha Cerqueira Silva, Karen Cristine Matos Santana, Alessandro de Oliveira dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.