Macroalgae’s guide for teaching Botany

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2023.v16.a59539

Keywords:

biology teaching, botany teaching, biological sciences, field practical class, algae class

Abstract

The planning, execution, and evaluation of practical classes in rocky shores of marine beaches along the Brazilian coast is a challenging teaching activity for educators when it comes to addressing botanical content. The development and validation of taxonomic photographic guides of marine flora can facilitate the pedagogical work of the instructor. The objectives of the article are: a) to present the "Guide to Green (Chlorophyta), Brown (Ochrophyta), and Red Algae (Rhodophyta) from Saco de Dois Rios, Ilha Grande, Rio de Janeiro, Brazil"; b) to validate the guide with students from the mandatory Botanical Diversity I course, from the Biological Sciences program at the State University of Rio de Janeiro; c) to evaluate its didactic adequacy. The guide is portable, submersible, and printed on a PVC plate with 29 cm in length, 20.9 cm in width, and 0.2 cm in thickness. It has 48 color illustrations: 10 Ochrophyta, 11 Chlorophyta, and 27 Rhodophyta. Students between 19-21 years old, (72%), and from the Bachelor's program (66%) approved the guide with a significant difference (a<1%) of favorable observations (76%). The tested guide proved to be a reliable tool as didatical product for students regarding macroalgae content to be adopted during practical classes in rocky shores of marine and estuarines beaches.

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Author Biographies

Alexandre de Gusmão Pedrini, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Biólogo. Mestre e Doutor. Professor Associado (Aposentado) do Departamento de Biologia Vegetal,
Instituto de Biologia Roberto Alcântara Gomes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro; Professor
Colaborador no Programa de Mestrado em Formação em Ciências para Professores da Universidade
Federal do Rio de Janeiro.

Patricia Domingos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Bióloga. Mestre e Doutora. Professora Associada do Departamento de Biologia Vegetal, Instituto de
Biologia Roberto Alcântara Gomes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro; E-Mail:
patvitesse@gmail.com.

Marcelo Manzi Marinho, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Biólogo. Mestre e Doutor. Professor Associado do Departamento de Biologia Vegetal, Instituto de
Biologia Roberto Alcântara Gomes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Daniel Shimada Brotto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Biólogo. Mestre e Doutor com proficiência em ecossistemas aquáticos. Pesquisador. Ex-Professor
universitário (Universidade Veiga de Almeida), Guia de turismo cadastrado.

Gabriel Guarino, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Professor de Ciências e Biologia. Foi Bolsista de Estágio Interno Complementar da Pró-Reitoria de
Graduação da UERJ. Ex-Estagiário do Departamento de Biologia Vegetal, Instituto de Biologia Roberto
Alcântara Gomes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

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Published

2023-11-11

How to Cite

Pedrini, A. de G., Domingos, P., Marinho, M. M., Brotto, D. S., & Guarino, G. . (2023). Macroalgae’s guide for teaching Botany. Teaching, Health and Environment, 16, Publicado em 11/11/2023. https://doi.org/10.22409/resa2023.v16.a59539

Issue

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Articles