Creation and authorship in the traditional cultures from Historical-Cultural Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v31i_esp/29002

Keywords:

creation, education, authorship, traditional cultural expressions, cultural-historical theory

Abstract

The traditional cultural expressions are constantly subalternized by the colonialism and eurocentrism, that delegitimizes their knowledges, cosmologies and ways of being and living. One of this subalternizing practices is the impossibility of claiming intellectual property rights and copyrights, once these laws are based on the hegemonic idea of individual authorship. The hegemonic understanding of creation comes from the modern idea of individual. The objective of this paper is to propose, through the cultural-historical theory of Vigotski, a different approach of the creation process, outlining the perspective that a person and the social medium are an indivisible unity. The paper is a fragment of a theoretical doctoral thesis in Education, and focuses the discussion on the asymmetries between the individual authorship and the collective aspect of the creation act. It concludes that the review of laws is not enough, but there’s the necessity of inverting the logic of the hegemonic paradigm. The text proposes another way to understand creation and education, one that recognizes the authentic expression of the traditional cultural expression’s holders.

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Author Biographies

Saulo Pequeno, Universidade de Brasília, Brasília, DF

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da Universidade de Brasília - UnB. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília. Bacharel em Ciências Sociais com habilitação em Antropologia pelo Departamento de Antropologia - DAN/ICS da Universidade de Brasília. Pesquisador do GEPPE/FE/UnB - Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas (Grupo de Pesquisa certificado pelo CNPq). Pesquisador do Grupo de pesquisa Educação, Saberes e Decolonialidade (Grupo de Pesquisa certificado pelo CNPq).

Daniela Barros, Universidade de Brasília, Brasília, DF

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília - PPGE/FE/UnB. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília - PPGE/FE/UnB. Pedagoga pela Faculdade de Educação da Universidade de Brasília - FE/UnB. Integrante pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas - GEPPE/PPGE/FE/UnB (Certificado pelo CNPq). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Educação, Saberes e Decolonialidades - GPES-Decolonialidades/PPGE/FE/UnB (Certificado pelo CNPq). Possui trabalhos realizados no campo da Educação, a partir da Teoria Histórico-Cultural e do Pensamento Decolonial.

Patricia Lima Martins Pederiva, Universidade de Brasília, Brasília, DF

Licenciatura em Música pela Universidade de Brasília (1987); Especialização em Execução Musical pela Universidade de Brasília (2000); Mestrado em Educação (Ensino-aprendizagem) pela Universidade Católica de Brasília (2005); Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (2009/ Escola, Aprendizagem e Trabalho Pedagógico); Pós-Doutorado no Departamiento de Psicologia Evolutiva y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid, España; Professora do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília; Professora do PPGE- Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB na Linha de Pesquisa EAPS (Ensino, Aprendizagem, Desenvolvimento e Subjetividade na Educação), no Eixo de Pesquisa de Processos de Escolarização; Coodenadora do GEPPE- Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas(Certificado pelo CNPq); Pesquisadora de Teoria Histórico-Cultural de Lev Semionovich Vigotski

References

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Published

2019-09-04

How to Cite

PEQUENO, S.; BARROS, D.; PEDERIVA, P. L. M. Creation and authorship in the traditional cultures from Historical-Cultural Theory. Fractal: Journal of Psychology, v. 31, p. 208-213, 4 Sep. 2019.

Issue

Section

Dossiê Psicologia e Epistemologias contra-hegemônicas