Literary text reading like subversion of the language of power

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/42215

Keywords:

experience, lecture, literary text, subversion, language of power

Abstract

This essay proposes notes on the specificities of reading literary texts as an experience, potentially forming new meanings for the reader, and subversive to the language of power, with its normative and normative discourses of daily life. To this end we conducted a narrative literature review on the subject, and divided this text into four central axes: in the first, we present some conceptions about literature, literary text and literary reading; in the second, we discuss about individual and listening reading, assuming that such modality allows the reader a creative and critical experience from the production of meanings derived from the encounter with the text. This point is closely related to the third, literary reading as an experience; and finally, we present interpretations about literary reading as an experience of subversion of the watchword and the language of power. This dialogue led us to conclude that literary reading may represent a resistance to the naturalizations of the daily institute, because it reveals itself as a scope for the production of singularities, prompting the reader to question the concrete world around him and his hegemonic discourses.

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Author Biographies

Marlo Lopes, Faculdade Vidal de Limoeiro, Limoeiro do Norte, CE

Mestre em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (2016-2018). Graduado em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (2016). Professor do curso de Psicologia da Faculdade Vidal (Limoeiro do Norte-CE). Membro egresso do Laboratório de Estudos sobre Ócio, Trabalho e Tempo Livre (Otium), do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade de Fortaleza (2012-2018). Bolsista PIBIC/CNPq (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico) entre 2012 e 2013; bolsista PROBIC/FEQ (Fundação Edson Queiroz) entre 2013 e 2014; e bolsista FUNCAP (Fundação Cearense de Apoio à Pesquisa) entre 2016 e 2018 (bolsas vinculadas ao projeto de pesquisa cadastrado no CNPq intitulado “Recriando-se nas temporalidades livres da velhice: um estudo sobre experiências potencializadoras da vida com idosos do nordeste brasileiro”, do Laboratório Otium). Pesquisador e coorientador do Laboratório de Investigações em Análise do Comportamento (LINAC - Unifor). Possui trabalhos publicados no âmbito nacional e no exterior sobre os temas Ócio, Experiência de Ócio, Lazer, Trabalho e Tempo Livre na sociedade contemporânea.

Francisco Welligton de Sousa Barbosa Jr., Universidade de Fortaleza, Fortaleza, CE

Doutorando em Estudos Culturais na Universidade de Aveiro/Portugal. Mestre em Psicologia (2020). Mestre em Literatura pela Universidade de Évora/Portugal (2018). Graduado em Psicologia pela Universidade de Fortaleza/Brasil (2016). Membro e Pesquisador Assistente do Laboratório Otium - Laboratório de Estudos Sobre Ócio, Trabalho e Tempo Livre, do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade de Fortaleza. Membro do Núcleo de Estudos em Cultura e Ócio (NECO), do Programa Doutoral em Estudos Culturais da Universidade de Aveiro. Bolsista FASUE (2016/2017) na Universidade de Évora/Portugal. Bolsista IC PIBIC/CNPq (2015/2016) no projeto “Recriando-se nas temporalidades livres da velhice: um estudo sobre experiências potencializadoras da vida de idosos do nordeste brasileiro”.

José Clerton Martins, Universidade de Fortaleza, Fortaleza, CE

Doutor e mestre em Psicologia pela Universitat de Barcelona (Espanha). Pós-doutorado em Estudos Culturais (2018-2019), realizado na Universidade de Aveiro (Portugal). Pós-doutorado em Estudos sobre Ócio e Desenvolvimento Humano (CAPES 2005-2006) realizado na Universidad de Deusto/UD (Espanha). Pós-graduação em Gestão de Recursos Humanos (UFC/Brasil), Gestão do Marketing (UECE/Brasil) e em Cultura Folclórica Aplicada (IFCE/Brasil). Psicólogo e historiador com graduações realizadas em IES no Brasil. Formação em Dinâmica Energética do Psiquismo (ICDEP/SP) e Psicologia Integral (CDH). Professor Visitante do Programa de Doutoramento em Estudos Culturais das Universidades de Aveiro e do Minho (Foundation Calouste Gulbenkian/Portugal (2012-2013). Coordena o OTIUM/Grupo de Estudos sobre Ócio, Trabalho e Tempo Livre do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade de Fortaleza, onde é professor titular. É vice-coordenador do GT AION - Interdisciplinaridade da pesquisa em Psicologia Analítica no Brasil da ANPPEP - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia. É membro fundador da Asociación Iberoamericana de Estudios de Ocio/OTIUM e da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-graduação em Estudos do Lazer/ANPEL.

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Published

2022-12-05

How to Cite

LOPES, M.; BARBOSA JR., F. W. DE S.; MARTINS, J. C. Literary text reading like subversion of the language of power. Fractal: Journal of Psychology, v. 34, p. Publicado em 05/12/2022, 5 Dec. 2022.

Issue

Section

Articles