Intervention-research, cartography and supervised training program in the teacher’s formation

Authors

  • Rosimeri de Oliveira Dias Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

intervention-research, cartography, supervised trainee program, inventive teacher’s formation, cognitive politics

Abstract

The aim of this study is to give visibility to the construction of a conceptual cartography, in which it is possible to analyse the movement of the supervised training program as a teachers’ formation politics, as well as to make evident the contributions of the intervention-research and cartography for the teachers’ formation area. For this purpose, a conceptual and methodological construction are presented in the discussion by means of the cartography and the intervention-research; the analysis of the log books, both from the teacher as the students, and the notes created during the school semester. Within this context of analysis, the inventive formation is discussed by means of existence aesthetics constitution and the political problem of supervised training during teacher’s formation, taking this problem under a micropolitical dimension. It can be concluded that these are tools for facing the complexity of the school, taking it as the constitution of a territory in movement, that struggles to be a factory and user of a living knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosimeri de Oliveira Dias, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Psicologia UFRJ, Professora Adjunta do Departamento de Educação  da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro -

References

CASARES, A. B. A invenção de Morel. 3. ed. São Paulo: C. Naify, 2006.

DELEUZE, G. O que é um dispositivo? In:______. O mistério de Ariana. Lisboa: Veja, 1996. p. 83-96.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, G. Lógica da sensação. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2007.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Rizoma. In:______. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: 34, 1995. v. 1. p. 7-37.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: 34, 2002. v. 4.

DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. Lisboa: Relógio D’Água, 2004.

DIAS, R. O. Deslocamentos na formação de professores: aprendizagens de adultos, experiência e políticas cognitivas. 2008. 224 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

DIAS, R. O. Formação inventiva de professores e políticas de cognição. Informática na Educação: teoria e prática, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 164-174, jul./dez. 2009. Disponível em: <http://www.seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica>. Acesso em: 30 nov. 2010.

FOUCAULT, M. História da sexualidade: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 1985. v. 3.

FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FOUCAULT, M. Uma estética da existência. In: ______. Ética, sexualidade, política. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006a. v. 5, p. 288-293. Coleção Ditos e Escritos.

FOUCAULT, M. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: ______. Ética, sexualidade, política. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006b. v. 5, p. 264-289. Coleção Ditos e Escritos.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolíticas: cartografias do desejo. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

KASTRUP, V. O método da cartografia e os quatro níveis da pesquisa-intervenção. In: CASTRO, L. R.; BASSET, V. L. (Org.). Pesquisa-intervenção na infância e juventude. Rio de Janeiro: Nau, 2008. p. 465-481.

KASTRUP, V. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Campinas: Papirus, 1999.

KASTRUP, V.; TEDESCO, S.; PASSOS, E. Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina, 2008.

KASTRUP, V.; BARROS, R. B. Movimentos-funções do dispositivo na prática da cartografia. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 76-91.

LARROSA, J. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LOURAU, R. Análise Institucional e práticas de pesquisa. Rio de Janeiro: UERJ, 1993.

PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

PÉLBART P.P. Elementos para uma cartografia da grupalidade. In: SAADI, F.; GARCIA, S. (Org.). Próximo ato: questões da teatralidade contemporânea. São Paulo: Itaú Cultural, 2008. Disponível em: <http://www.itaucultural.org.br/proximoato/pdf/textos/textopeterpelbart.pdf>. Acesso em 24 maio 2010.

ROCHA, M. L. A formação como acontecimento: solidão, pensamento e autogestão. In: MACHADO, A. M.; FERNANDES, A. M. D.; ROCHA, M. L. (Org.). Novos possíveis no encontro da psicologia com a educação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007. p. 37-48.

ROCHA, M. L.; AGUIAR, K. F. Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, v. 23, n. 4, p. 64-73, out./dez. 2003.

ROCHA, M. L.; AGUIAR, K. F. Entreatos: percursos e construções da psicologia na rede pública de ensino. Revista Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, UERJ, ano 10, n. 1, p. 68-84, 2010. Disponível em: <http://www.revispsi.uerj.br/v10n1/artigos/pdf/v10n1a06.pdf>. Acesso em: 10 maio 2010.

ROCHA, M. L.; UZIEL, A. P. Pesquisa-intervenção e novas análises no encontro da psicologia com as instituições de formação. In: CASTRO, L. R.; BASSET, V. L. (Org.). Pesquisa-intervenção na infância e juventude. Rio de Janeiro: Nau, 2008. p. 532-558.

ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, 2006.

VARELA, F. Conhecer: as ciências cognitivas, tendências e perspectivas. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

VARELA, F. J.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2011-08-31

How to Cite

DIAS, R. DE O. Intervention-research, cartography and supervised training program in the teacher’s formation. Fractal: Journal of Psychology, v. 23, n. 2, p. 269-290, 31 Aug. 2011.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)