Reading: between the reader and the text

Authors

  • Betina Hillesheim UNISC
  • Lílian Rodrigues da Cruz Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) Endereço: Av. Independência, 2293 Bloco 35 - Departamento de Psicologia Bairro Universitário Santa Cruz do Sul (RS) CEP: 96815-900
  • Karen Cristina Cavagnoli Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
  • Virgínia da Silva Marquetto Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

Keywords:

reader, reading, subjectivation ways

Abstract

The article intends to discuss the senses that the reading action assumes, approaching the different understandings about reading and the relationship between the reader and the text. The reading here is understood as an experience that cancels the borderline between what we know and what we are. We intend to think over the issue of this meeting between reader and text: what happens between these worlds? Considering that as the text built in the meeting with the reader, in the relationship between each other, it is not possible dissociates text and reader; so, besides an exchange notion, we face new combinations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lílian Rodrigues da Cruz, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) Endereço: Av. Independência, 2293 Bloco 35 - Departamento de Psicologia Bairro Universitário Santa Cruz do Sul (RS) CEP: 96815-900

Doutora em Psicologia (PUC-RS), docente do departamento de Psicologia na Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC).

Karen Cristina Cavagnoli, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

Acadêmica do curso de Psicologia da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Bolsista de Iniciação Científica do CNPq.

Virgínia da Silva Marquetto, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

Acadêmica do curso de Psicologia da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Bolsista do Programa UNISC de Iniciação Científica (PUIC)

References

AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa, 2001.

BARTHES, R. O prazer do texto. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

BENJAMIN W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Coleção Espírito Crítico. Rio de Janeiro: Editora 34, 2002.

BLANCHOT, M. A literatura e o direito à morte. In: ________. A parte do fogo. Rio de Janeiro: Rocco, 1997, p. 291-330.

CERVANTES, M. Dom Quixote. Rio Janeiro: Ediouro, 2005.

CHARTIER, R. Do livro à leitura. In: _______ (Org.) Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996, p. 77-105.

DARNTON, R. A leitura rousseauista e um leitor “comum” no século XVIII. In: CHARTIER, R. (Org.) Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996, p. 143-176.

DASCAL, M. Interpretação e compreensão. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2006.

DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, G. Uma conversa, o que é, para que serve? In: DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Editora Escuta, 1998, p. 9-28.

DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia. v.1. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

ECO, U. Interpretação e superinterpretação. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

ECO, U. Lector em Fabula: A cooperação interpretativa nos textos narrativos. São Paulo: Perspectiva, 1986.

FLÔRES, Onici Claro. Compreender e interpretar. In: FLÔRES, O.C. (Org.). Linhas e entrelinhas. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2008.

GOULEMOT, J. M. Da leitura como produção de sentidos. In: CHARTIER, Roger (Org.). Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996, p. 107-116.

ISER, W. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. v.1. São Paulo: Ed. 34, 1996.

LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

MACHADO, R. Foucault, a filosofia e a literatura. 2.ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

MORAIS, J. de F. S. Histórias e narrativas na educação infantil. In: GARCIA, R. L. (Org.) Crianças, essas conhecidas tão desconhecidas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 81-102.

NEVES, R. Inventando uma outra psicologia social. In: FONSECA, T. M. G.; KIRST, P. G. (Org.) Cartografias e devires: a construção do presente. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003, p. 177-190.

PALO, M. J.; OLIVEIRA, M. R. D. Literatura infantil: voz de criança. 3.ed. São Paulo: ed. Ática, 1998.

PAULINO, G. et al. Tipos de texto, modos de leitura. Belo Horizonte: Formato, 2001.

PILLAR, A. D. Leitura e releitura. In: _________. A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, 2001, p. 9-21.

ZILBERMAN, R. Fim do livro, fim dos leitores? São Paulo: SENAC, 2001.

Published

2011-08-31

How to Cite

HILLESHEIM, B.; CRUZ, L. R. DA; CAVAGNOLI, K. C.; MARQUETTO, V. DA S. Reading: between the reader and the text. Fractal: Journal of Psychology, v. 23, n. 2, p. 305-316, 31 Aug. 2011.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)