Thus spoke Barbie: a doll for all and for none

Authors

  • Michelle Brugnera Cruz Cechin Instituto Educacional do Rio Grande do Sul
  • Thaise da Silva Instituto Educacional do Rio Grande do Sul

Keywords:

toy, childhood, gender relations social inclusion

Abstract

Shrouded in a world of beauty, wealth and adventure, the Barbie doll is immersed in a cultural pedagogy, with the intent to teach the supremacy of a body type, ethnicity and behavior. This article aims to discuss the representations of the Barbie doll in ludic culture and how it has affected the construction of children’s identities, especially in relation to gender identity and to cultural diversity. It analyzes what specific studies have revealed about the cultural representations of the doll. For such, cultural studies were taken as referential, using as theoretical framework the post-structuralism analysis approach, treating the doll as a cultural artifact. We highlight their effects produced in the media and in the discourse of childhood configuration.

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Author Biographies

Michelle Brugnera Cruz Cechin, Instituto Educacional do Rio Grande do Sul

Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica (FAPA). Licenciada em Pedagogia (FAPA). Está cursando a especialização em Neuropsicopedagogia e Desenvolvimento Humano (IERGS) e em Educação Especial: Inclusão na Educação (IERGS) Foi brinquedista do Programa de Extensão Universitária “Quem quer Brincar?” (UFRGS). Atualmente é professora de anos iniciais da rede municipal de ensino de Porto Alegre.

Thaise da Silva, Instituto Educacional do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação (UFRGS). Mestre em Educação (UFRGS). Especialista em Alfabetização (FAPA). Professora do curso de pós-graduação no Instituto Educacional do Rio Grande do Sul (IERGS) e da rede municipal de ensino de Porto Alegre.

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Published

2012-12-31

How to Cite

CECHIN, M. B. C.; SILVA, T. DA. Thus spoke Barbie: a doll for all and for none. Fractal: Journal of Psychology, v. 24, n. 3, p. 623-638, 31 Dec. 2012.

Issue

Section

Articles