Shutdown process between researchers and participants in action research

Authors

  • Alciane Barbosa Pereira Universidade de Brasília
  • Maria Inês Gandolfo Conceição Universidade de Brasília

Keywords:

Shutdown process, Action Research, Implication

Abstract

The aim is to discuss theoretically the issue of the disconnection process in the context of action research. A theoretical study about it was conducted in the works of Rene Barbier, Michel Thiollent, David Tripp, André Morin and Hugues Dionne. The analyses reveal the importance given to the starting point of the research as well as to the involvement and bonding among participants and researchers rather than to the final process. It was observed that the authors discuss less about the separation process between researchers and participants. Furthermore, it was observed that the phase towards the end of the research is characterized as a stage of results evaluation, theorizing, group writing the final report, publication, and results releasing, in which the participants remain in active status.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alciane Barbosa Pereira, Universidade de Brasília

Psicóloga, especialista em Psicologia Escolar e aluna de mestrado do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura da Universidade de Brasília.

Maria Inês Gandolfo Conceição, Universidade de Brasília

Possui graduação em Psicologia pelo Centro de Ensino Unificado de Brasília (1987), especialista em Psicologia Hospitalar, psicodramatista didata supervisora, mestre em Psicologia pela Universidade de Brasília (1994) e doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília (2000). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade de Brasília e coordena o Laboratório de Família, Grupos e Comunidades do Departamento de Psicologia Clínica do Instituto de Psicologia da UnB.

References

BARBIER, R. A Pesquisa-ação na instituição educativa. Tradução de Estela dos Santos Abreu. Colaboração de Maria Wanda Maul de Andrade. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BARBIER, R. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Dibio. Brasília: Liber Libro, 2007.

COSTA, L. F. et al. O desafio da supervisão e pesquisa-ação em casos de abuso sexual: os professores e suas questões. Paidéia, Ribeirão Preto (SP), v. 18, n. 40, p. 355-370, 2008.

BRANDÃO, C. R. Participar-Pesquisar. In: ______. Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 7-14.

DEMO, P. Elementos metodológicos da pesquisa participante. In: BRANDÃO, C. R. (Org.). Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 104- 130.

DEMO, P. Pesquisa Participante: saber pensar e intervir juntos. Brasília: Liber Livro, 2004.

DIONNE, H. A Pesquisa-ação para o Desenvolvimento Local. Tradução de Michel Thiollent. Brasília: Liber Livro, 2007.

FRANCO, M. A. S. Pedagogia da Pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez. 2005.

MIRANDA, M. G. de; RESENDE, A. C. A. Sobre a pesquisa-ação na educação e as armadilhas do praticismo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 33, p. 511- 518, set./dez. 2006.

MORIN, A. Pesquisa-ação integral e sistêmica: uma antropedagogia renovada. Tradução de Michel Thiollent. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

THIOLLENT, M. Notas para o debate sobre pesquisa-ação. In: BRANDÃO, C. R. (Org.). Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 82-103.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1996.

THIOLLENT, M. Prefácio. In: DIONNE, H. A Pesquisa-ação para o Desenvolvimento Local. Tradução de Michel Thiollent. Brasília: Liber Livro, 2007.

THIOLLENT, M.; SILVA, G. de O. Metodologia de pesquisa-ação na área de gestão de problemas ambientais. RECUS- Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 93-100, jan./jun. 2007.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3. p. 443-466, set./dez. 2005.

UDE, W. Redes Sociais: possibilidade metodológica para uma prática inclusiva. In: CARVALHO, A.; SALLES, F.; GUIMARÃES, M.; UDE, W. (Org.). Políticas Públicas. Belo Horizonte: UFMG, 2002. p.127-139.

Published

2013-04-30

How to Cite

PEREIRA, A. B.; CONCEIÇÃO, M. I. G. Shutdown process between researchers and participants in action research. Fractal: Journal of Psychology, v. 25, n. 1, p. 109-126, 30 Apr. 2013.

Issue

Section

Articles