Shutdown process between researchers and participants in action research
Keywords:
Shutdown process, Action Research, ImplicationAbstract
The aim is to discuss theoretically the issue of the disconnection process in the context of action research. A theoretical study about it was conducted in the works of Rene Barbier, Michel Thiollent, David Tripp, André Morin and Hugues Dionne. The analyses reveal the importance given to the starting point of the research as well as to the involvement and bonding among participants and researchers rather than to the final process. It was observed that the authors discuss less about the separation process between researchers and participants. Furthermore, it was observed that the phase towards the end of the research is characterized as a stage of results evaluation, theorizing, group writing the final report, publication, and results releasing, in which the participants remain in active status.Downloads
References
BARBIER, R. A Pesquisa-ação na instituição educativa. Tradução de Estela dos Santos Abreu. Colaboração de Maria Wanda Maul de Andrade. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
BARBIER, R. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Dibio. Brasília: Liber Libro, 2007.
COSTA, L. F. et al. O desafio da supervisão e pesquisa-ação em casos de abuso sexual: os professores e suas questões. Paidéia, Ribeirão Preto (SP), v. 18, n. 40, p. 355-370, 2008.
BRANDÃO, C. R. Participar-Pesquisar. In: ______. Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 7-14.
DEMO, P. Elementos metodológicos da pesquisa participante. In: BRANDÃO, C. R. (Org.). Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 104- 130.
DEMO, P. Pesquisa Participante: saber pensar e intervir juntos. Brasília: Liber Livro, 2004.
DIONNE, H. A Pesquisa-ação para o Desenvolvimento Local. Tradução de Michel Thiollent. Brasília: Liber Livro, 2007.
FRANCO, M. A. S. Pedagogia da Pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez. 2005.
MIRANDA, M. G. de; RESENDE, A. C. A. Sobre a pesquisa-ação na educação e as armadilhas do praticismo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 33, p. 511- 518, set./dez. 2006.
MORIN, A. Pesquisa-ação integral e sistêmica: uma antropedagogia renovada. Tradução de Michel Thiollent. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
THIOLLENT, M. Notas para o debate sobre pesquisa-ação. In: BRANDÃO, C. R. (Org.). Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 82-103.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1996.
THIOLLENT, M. Prefácio. In: DIONNE, H. A Pesquisa-ação para o Desenvolvimento Local. Tradução de Michel Thiollent. Brasília: Liber Livro, 2007.
THIOLLENT, M.; SILVA, G. de O. Metodologia de pesquisa-ação na área de gestão de problemas ambientais. RECUS- Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 93-100, jan./jun. 2007.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3. p. 443-466, set./dez. 2005.
UDE, W. Redes Sociais: possibilidade metodológica para uma prática inclusiva. In: CARVALHO, A.; SALLES, F.; GUIMARÃES, M.; UDE, W. (Org.). Políticas Públicas. Belo Horizonte: UFMG, 2002. p.127-139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.