The cartographer’s work from the activity’s point of view

Authors

  • Maria Elizabeth Barros de Barros Universidade Federal do Espírito Santo
  • Fabio Hebert da Silva Universidade Federal Fluminense, Campos, RJ

Keywords:

research methodology, method of cartography, activity, clinics of labor

Abstract

In this article are guidelines to think the work of the researcher cartographer, from the activity’s point of view, from contributions of Clinics of Labor. The unfold of these guidelines leads to the proposition of a gender researcher cartographer. From a research with teachers in private higher education institutions in Greater Vitória, shares some thoughts about the complexity of relations that constitute this researcher cartographer gender. On this track of cartographic method is considered that the activity of the cartographer is the establishment of gender always styling amid learning processes and interventions reciprocal. This gender always takes as an object the activity and its methodological bet problematize the activity of the researcher, which calls for dialogue researchers engaged in a way of doing research that considers the experience located with its irregularities and unexpected.

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Author Biographies

Maria Elizabeth Barros de Barros, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1975), mestrado em Psicologia Escolar pela Universidade Gama Filho (1980), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1995) e pós doutorado em saúde pública pela ENSP/Fiocruz (2001). Atualmente é professora titular da Universidade Federal do Espírito Santo. Tem experiência na área de Psicologia, Educação e Saúde Coletiva com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, escola, análise institucional, saúde coletiva, saúde do trabalhador, subjetividade e micropolítica.

Fabio Hebert da Silva, Universidade Federal Fluminense, Campos, RJ

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2004); especialização em Transdisciplinaridade e Clínica (2005); mestrado em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense (2008), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2011). Docente da Universidade Federal Fluminense (Campos/RJ), Psicologia. Tem experiência na área de Psicologia e coordenação de processos de formação de trabalhadores da saúde, pelo Ministério da Saúde, com ênfase em análise institucional e saúde coletiva, atuando principalmente nos seguintes temas: processos de trabalho, psicologia institucional, políticas públicas, gestão em saúde, ética, formação, Educação.

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Published

2013-08-29

How to Cite

BARROS, M. E. B. DE; SILVA, F. H. DA. The cartographer’s work from the activity’s point of view. Fractal: Journal of Psychology, v. 25, n. 2, p. 339-356, 29 Aug. 2013.

Issue

Section

Dossiê Cartografia

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