The notion of radical alterity and its importance for the teacher’s action
Keywords:
Lévinas, alterity, desireAbstract
This article gives some steps towards the ethics direction of the teaching and learning process with the help of Emanuel Lévinas›thought. The notion of radical alterity makes us think the desire of learning as a kind of desire which depends of what many times we try to supress: the contact through speech with the things that happen as surplus of sense and that, for this reason are strange and inassimilable. The ideals of planning and estimation of the content to be taught favor such suppression. Thus, it is possible to think that these ideals also account for the weakening of the desire to learn.Downloads
References
BAUMAN, Z. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
BLUM, V. L. Sujeito psicanalítico e emancipação: é possível uma educação bem sucedida? Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 16, n. 32, p. 89-101, set./dez. 2007.
COELHO JUNIOR, N. E.; FIGUEIREDO, L. C. Figuras da intersubjetividade na constituição subjetiva: dimensões da alteridade. Interações, v. IX, n. 17, p. 9-28, jan.-jun. 2004.
DESCARTES, R. Meditações (1641). In: Obra Escolhida. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1962.
FABRI, M. Fenomenologia e cultura. Husserl, Lévinas e a motivação ética do pensar. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.
FIGUEIREDO, L. C. A ética da pesquisa acadêmica e a ética da clínica em psicanálise: o encontro possível na pesquisa psicanalítica. In: QUEIROZ, E. F.; SILVA, A. R. (Org.). Pesquisa em psicopatologia fundamental. São Paulo: Escuta, 2002. p. 129-142.
FIGUEIREDO, L. C. Psicanálise: elementos para a clínica contemporânea. São Paulo: Escuta, 2003.
FREUD, S. Sobre o narcisismo: uma introdução (1914). In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1974. v. 14, p. 89-119. Edição Standard Brasileira.
FREUD, S. O instinto e suas vicissitudes (1915). In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1974. v. 14, p. 137-162. Edição Standard Brasileira.
LÉVINAS, E. Totalidade e infinito. Lisboa: Edições 70, 1980.
LÉVINAS, E. Humanismo do outro homem. Petrópolis: Vozes, 1993.
LÉVINAS, E. Ética e Infinito. Lisboa: Edições 70, 2007.
MRECH, L. M. Psicanálise e Educação: novos operadores de leitura. São Paulo: Pioneira, 1999.
SOUZA, M. P. R. Prontuários revelando os bastidores do atendimento psicológico à queixa escolar. Estilos da clínica, v. 10, n. 18, p. 82-107, jun. 2005. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/estic/article/view/45995/49620>. Acesso em: 12 fev. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.