The notion of radical alterity and its importance for the teacher’s action

Authors

  • Vera Lúcia Blum Universidade Federal de Mato Grosso

Keywords:

Lévinas, alterity, desire

Abstract

This article gives some steps towards the ethics direction of the teaching and learning process with the help of Emanuel Lévinas›thought. The notion of radical alterity makes us think the desire of learning as a kind of desire which depends of what many times we try to supress: the contact through speech with the things that happen as surplus of sense and that, for this reason are strange and inassimilable. The ideals of planning and estimation of the content to be taught favor such suppression. Thus, it is possible to think that these ideals also account for the weakening of the desire to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vera Lúcia Blum, Universidade Federal de Mato Grosso

Psicóloga, mestre em lógica e Filosofia da Ciência pela UNICAMP e doutora em Psicologia Clínica pela PUC-SP.

Professora adjunta do Departamento de Psicologia do Instituto de Educação da UFMT

 

References

BAUMAN, Z. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

BLUM, V. L. Sujeito psicanalítico e emancipação: é possível uma educação bem sucedida? Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 16, n. 32, p. 89-101, set./dez. 2007.

COELHO JUNIOR, N. E.; FIGUEIREDO, L. C. Figuras da intersubjetividade na constituição subjetiva: dimensões da alteridade. Interações, v. IX, n. 17, p. 9-28, jan.-jun. 2004.

DESCARTES, R. Meditações (1641). In: Obra Escolhida. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1962.

FABRI, M. Fenomenologia e cultura. Husserl, Lévinas e a motivação ética do pensar. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.

FIGUEIREDO, L. C. A ética da pesquisa acadêmica e a ética da clínica em psicanálise: o encontro possível na pesquisa psicanalítica. In: QUEIROZ, E. F.; SILVA, A. R. (Org.). Pesquisa em psicopatologia fundamental. São Paulo: Escuta, 2002. p. 129-142.

FIGUEIREDO, L. C. Psicanálise: elementos para a clínica contemporânea. São Paulo: Escuta, 2003.

FREUD, S. Sobre o narcisismo: uma introdução (1914). In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1974. v. 14, p. 89-119. Edição Standard Brasileira.

FREUD, S. O instinto e suas vicissitudes (1915). In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1974. v. 14, p. 137-162. Edição Standard Brasileira.

LÉVINAS, E. Totalidade e infinito. Lisboa: Edições 70, 1980.

LÉVINAS, E. Humanismo do outro homem. Petrópolis: Vozes, 1993.

LÉVINAS, E. Ética e Infinito. Lisboa: Edições 70, 2007.

MRECH, L. M. Psicanálise e Educação: novos operadores de leitura. São Paulo: Pioneira, 1999.

SOUZA, M. P. R. Prontuários revelando os bastidores do atendimento psicológico à queixa escolar. Estilos da clínica, v. 10, n. 18, p. 82-107, jun. 2005. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/estic/article/view/45995/49620>. Acesso em: 12 fev. 2008.

Published

2014-04-30

How to Cite

BLUM, V. L. The notion of radical alterity and its importance for the teacher’s action. Fractal: Journal of Psychology, v. 26, n. 1, p. 123-136, 30 Apr. 2014.

Issue

Section

Articles