Research on childhood, teacher education and languages: dialogues with the cultural-historical perspective
Keywords:
cultural-historical perspective, childhood, training of teachers, languagesAbstract
This article discusses the relationships between the concepts of subject and education based on studies conducted by the researchgroup LEFoPI/UFJF. This is from the historical-cultural approach, based on the ideas of Vygotsky and Bakhtin that discussesthe processes of construction of subjectivity that emerge in relations between adults and children and among children mediatedcultural productions of these subjects in contexts of early childhood education and early years of elementary school, having thelanguage as central subject. These processes are investigated through two projects: (1) research-intervention in critical perspectiveof collaboration with day care professionals in continuous formation; (2) longitudinal study, which seeks to understand theexperience of a group of children in the transition from the stage of early childhood education and elementary school, focusing,especially, reading. The studies point to the importance of reflection on practice and the practice of reflection in a circumscribedmovement to the historical-cultural context of each subject.Downloads
References
AGUIAR, W. M. J. Apreensão dos sentidos: a busca do método. In.: MAGALHÃES, M. C. C.; FIDALGO, S. S. (Org.). Questões de método e de linguagem na formação docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
BARRETO, R. G. Formação de professores, tecnologias e linguagens: mapeando novos e velhos (des)encontros. São Paulo: Loyola, 2002.
BERNSTEIN, B. Prefácio. In: DANIELS, H. (Org.), Vygotsky em foco: pressupostos e desdobramentos. Campinas: Papirus, 1998. p. 9-22.
ENGESTRÖM, Y. Learning by expanding: an activity-theoretical approach to development research. Helsinki: Orienta-Konsultit, 1999.
FREITAS, M. T. A. Bakhtin e Vygotsky: um encontro possível. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin, dialogismo e construção de sentidos. Campinas: Unicamp, 1997. p. 311-330.
FUGA, V. P. O movimento do significado de grupos de apoio na cadeia criativa de atividades no Programa Ação Cidadã. 2009. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem)__Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
HOLZMAN, L. Schools for growth: radical alternatives to current education models. Lawrence Erlbaum, 1996.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 3ª Ed. São Paulo: Perspectivas, 1992.
LIBERALI, F. C. Formação crítica de educadores: questões fundamentais. Taubaté: Cabral, 2008.
MAGALHÃES, M. C. C. Teacher and researcher dialogal interactions: learning and promoting literacy development. In: ALVAREZ, A.; DEL RIO, P. (Ed.). Education as social construction. Madrid: Infância y Aprendizaje, 1994. p. 199-206.
MAGALHÃES, M. C. C. (Org.).A linguagem na formação de professores como profissionais reflexivos e críticos. In: ______. A formação do professor como um profissional crítico. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 59-85.
MAGALHÃES, M. C. C. Seminário de Pesquisa. Exposição Oral. São Paulo: PUC-SP, 2006.
MAGALHÃES, M. C. C. A Pesquisa Colaborativa em Linguística Aplicada. In: FIDALGO, S. S.; SHIMOURA. A. S. (Org.). Pesquisa Crítica de Colaboração: um percurso na formação docente. São Paulo: Ductor, 2007. p. 148-157.
MAGALHÃES, M. C. C.; FIDALGO, S. S. The Role of Methodological Choices in Investigations Conducted in School Contexts: Critical Research on Collaboration in Continuing Teacher Education. In: ALANEN, R.; PÖYHONEN, S. (Org.). Language in action: Vygotsky and Leontievian Legacy Today. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2007. v. 01, p. 329-352.
MAGALHÃES, M. C. C.; FIDALGO, S. S. O método para
Vygotsky: a zona proximal de desenvolvimento como zona de
colaboração e criticidade criativas. In: SCHETTINI, R. et al.
(Org.). Vygotsky: uma revisita no início do século XXI. São
Paulo: Andross, 2009. p. 53-58.
NEWMAN, F.; HOLZMAN, L. Lev Vigotski: cientista
revolucionário. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Loyola,
PINO, A. As marcas do humano: as origens da constituição
cultural da criança na perspectiva de Lev. S. Vigotski. São
Paulo: Cortez, 2005.
PINO, A. O conceito de mediação semiótica em Vygotsky e seu
papel na explicação do psiquismo humano. Cadernos CEDES,
[S.l.], n. 24, p. 38-51, 2000.
PRESTES, Z. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de
Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas, SP: Autores
Associados, 2012.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente (1930). São
Paulo: Martins Fontes, 1991.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem.
São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.