Interactions, practices, policies and methods of management: the benchmark in cultural history of theses and dissertations in INFOC group 2003-2013

Authors

  • Alexandra Pena Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Maria Leonor Pio Borges de Toledo Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Silvia Néli Falcão Barbosa Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Keywords:

Vigotski, scientific publication, research

Abstract

The researcher who intends to investigate children as subjects must consider who they are, how do they participate of theknowledge production process and which meanings do they produce about reality. In this perspective, this paper presents asurvey of Vigotski’s appearance in the academic production of INFOC - Infância, Formação e Cultura, between 2003 and2013. Considering thirty thesis and dissertations, in eight we found Vigotski as a reference to analize interactions and practicesbetween children and between children and adults in kindergartens and pre-schools. One study takes place in a museum and two are about policies for Early Education and teacher´s training. This paper also analizes which of Vigotski’s books and conceptswere taken as theorical sources. This survey focused on how the ideas of Vigotski, as an reference author of INFOC group, ispresent in each of the individuals researches.

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Author Biographies

Alexandra Pena, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Graduada em Psicologia pela USU , Especialista em Educação Infantil pela PUC-Rio e Mestre pelo Instituto de Psicologia da UFRJ.Cursando o Doutorado em Educação na PUC-Rio. Integrante do Grupo de Pesquisa INFOC (Infância, Formação e Cultura). Professora do Curso de Especialização em Educação Infantil: perspectivas de trabalho em creches e pré-escolas da PUC-Rio. Experiência nas áreas de Educação Infantil, Formação de Professores e Pesquisa.

Maria Leonor Pio Borges de Toledo, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Graduada em Psicologia, Especialista em Educação Infantil e Mestre em Educação na PUC-Rio. Doutora em Educação nesta mesma instituição e participante do grupo de pesquisa INFOC - Infância, Formação e Cultura. Professora do Curso de "Especialização em Educação Infantil: Perspectivas de trabalho em creches e pré-escolas"/PUC-Rio. Experiência na área de Educação Infantil e Formação de Professores.

Silvia Néli Falcão Barbosa, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Possui graduação em Fonoaudiologia (1978) pela Universidade Católica de Petrópolis; Mestrado em Educação Pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2004); Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2013). Atualmente é professora do curso de Especialização em Educação Infantil e pesquisadora do Grupo INFOC Infância Formação e Cultura, na PUC-Rio. É professora do curso de Extensão A creche e o trabalho cotidiano com crianças de 0 a 3 anos, na PUC-Rio. Trabalha com a Formação Continuada de Professores no Centro de Educação Infantil Jabuti (RJ), desde 2001. Tem experiência na área de Educação com ênfase em Métodos e Técnicas de ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, infância, institucionalização, políticas públicas e formação de professores.

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Published

2015-01-31

How to Cite

PENA, A.; TOLEDO, M. L. P. B. DE; BARBOSA, S. N. F. Interactions, practices, policies and methods of management: the benchmark in cultural history of theses and dissertations in INFOC group 2003-2013. Fractal: Journal of Psychology, v. 27, n. 1, p. 61-67, 31 Jan. 2015.