Critique, reason and society: convergence and parallelism between Foucault and Adorno & Horkheimer
Keywords:
Critical Theory, Frankfurt School, Foucault, Adorno, HorkheimerAbstract
This article starts from the point of view held by Axel Honneth, in which Foucault and Habermas are understood as rival developments of the problematic fields open by Frankfurt School, Adorno and Horkheimer in particular. We propose that is the conduct in face of the Enlightenment that departs Habermas and Honneth from Foucault and also from Adorno and Horkheimer. We draw up, thus, a rapprochement between Foucault and the first generation of the Frankfurt School, which lean on initially on Honneth’s criticism toward one and the other one, then to overcome it, showing, at the same time, the common points – centered in the radical criticism of reason – and the reasons for consider them as responsible for distinct philosophical enterprise.Downloads
References
ASSOUN, P-L. A escola de Frankfurt. São Paulo: Ática, 1991.
ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. A Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1985.
BECK, U. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. São Paulo: Ed. 34, 2010.
BOUDON, R. Dicionário de Sociologia. Lisboa: Dom Quixote, 1990.
BUTLER, J. Mecanismos psíquicos del poder. Madrid: Cátedra, 2001.
BUTLER, J. O que é a crítica? Um ensaio sobre a virtude de Foucault. Imprópria: política e pensamento crítico, Lisboa, n. 1, p. 81-98, 1º sem. 2012.
DEWS, P. Adorno, pós-estruturalismo e a crítica da identidade. In: ZIZEK, S. (Org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. p. 51-70.
DUARTE, R. Expressão como fundamentação. In: ______. Adornos: nove ensaios sobre o filósofo frankfurtiano. Belo Horizonte: UFMG, 1997a. p. 161-184.
DUARTE, R. Notas sobre a “carência de fundamentação” na filosofia de Theodor W. Adorno. In: ______. Adornos: nove ensaios sobre o filósofo frankfurtiano. Belo Horizonte: UFMG, 1997b. p. 131-144.
DUARTE, R. Notas sobre modernidade e sujeito na Dialética do Esclarecimento. In: ______. Adornos: nove ensaios sobre o filósofo frankfurtiano. Belo Horizonte: UFMG, 1997c. p. 45-64.
CUIN, C-H. História da Sociologia. São Paulo: Ensaio, 1994.
ERIBON, D. A impaciência da liberdade (Foucault e Habermas). In: ______. Michel Foucault e seus contemporâneos. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1996. p. 169-181.
EWALD, F. Foucault, a norma e o direito. Lisboa: Vega, 1993.
FOUCAULT, M. El polvo y la nube. In: LEONARD, J. La imposible prisión: debate con Michel Foucault. Barcelona: Anagrama, 1982. p. 37-53.
FOUCAULT, M. História da Sexualidade: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal, 1998. v. 2.
FOUCAULT, M. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: MOTTA, M. B. da. (Org.). Ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. p. 264-287.
FOUCAULT, M. Estruturalismo e Pós-estruturalismo. In: MOTTA, M. B. da. (Org.). Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitaria, 2008a. p. 307-334.
FOUCAULT, M. O que são as Luzes? (1984). In: MOTTA, M. B. da. (Org.). Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008b. p. 335-351.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.
FOUCAULT, M. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982-1983). São Paulo: Martins Fontes, 2010a.
FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. (Org.). Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010b. p. 273-295.
FOUCAULT, M. Conversa com Michel Foucault. In: MOTTA, M. B. da. Repensar a Política. Rio de Janeiro: Forense Universitaria, 2010c. p. 289-347.
FOUCAULT, M. O que é a crítica? (Crítica e Aufklärung) (1978). Imprópria: política e pensamento crítico, Lisboa, n. 1, p. 57-80, 1º sem. 2012.
GARCÍA, F. V. Foucault: la historia como crítica de la razón. Barcelona: Montesinos, 1995.
HABERMAS, J. O conservadorismo e a crise capitalista. In: SADER, E. (Org.). Vozes do século: entrevistas da New Left Review. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997. p. 111-123.
HABERMAS, J. Teoria do Agir Comunicativo. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
HIGUERA, J. de. Estudio preliminar. In: FOUCAULT, M. Sobre la Ilustración. Madrid: Tecnos, 2011. p. IX-LXVII.
HILÁRIO, L. C.; CUNHA, E. L. Michel Foucault e a Escola de Frankfurt: reflexões a partir da obra crítica do poder, de Axel Honneth. Trans/Form/Ação, Marília , v. 35, n. 3, p. 157-188, dec. 2012a.
HILÁRIO, L. C.; CUNHA, E. L. Possibilidades éticos-estéticas da perversão: a sexualidade perverso-polimorfa como prática de liberdade em Marcuse. Psicol. USP, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 303-326, jun. 2012b. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65642012000200004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 20 dez. 2012.
HONNETH, A. Teoria Crítica. In: GIDDENS, A.; TURNER, J. H. (Org.). Teoria social hoje. São Paulo: UNESP, 1999. p. 503-552.
HONNETH, A. Crítica del poder: fases en la reflexión de una Teoria Crítica de la sociedad (1985). Madrid: Machado, 2009a.
HONNETH, A. Una fisonomía de la forma de vida capitalista. Bosquejo de la teoría social de Adorno. In: ______. Patologías de la razón: historia y actualidad de la teoría crítica. Madrid: Katz, 2009b. p. 65-84.
HONNETH, A. Una patología social de la razón. Sobre el legado intelectual de la Teoría Crítica. In: ______. Patologías de la razón: historia y actualidad de la teoría crítica. Madrid: Katz, 2009c. p. 27-51.
JAMESON, F. O Marxismo Tardio: Adorno, ou a persistência da dialética. São Paulo: Unesp, 1997.
JAY, M. As idéias de Adorno. São Paulo: Cultrix, 1988.
JAY, M. A imaginação dialética 25 anos depois. In Contemporaneidade e educação: revista semestral de Ciências Sociais e Educação. Rio de Janeiro: IEC, Ano I, n 0, p. 8-21, set. 1996.
KANT, I. Resposta à pergunta: Que é “Esclarecimento”? (Aufklärung) In: Immanuel Kant: textos seletos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005. p. 100-118.
KELLY, M. (Org.). Critique and power: recasting the Foucault/Habermas debate. Cambridge, MA: MIT, 1994.
LEONARD, J. El historiador y el filosofo. A propósito de: Vigilar y castigar; nascimento de la prisión. In: ______. La imposible prisión: debate con Michel Foucault. Barcelona: Anagrama, 1982. p. 5-36.
LEVINE, D. N. Visões da tradição sociológica. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1997.
MACHADO, R. Foucault, a ciência e o saber. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2006.
MAESTRE, A. (Comp.). Estudio preliminar: notas para uma nueva lectura de la Ilustración. In: ______. ¿Que és ilustración? Madrid: Tecnos, 1988. p. XI-XLIX.
MAIA, A. C. Foucault e Adorno: mapeando um campo de convergências. In: RAGO, M. et al. (Org.). Imagens de Foucault: ressonâncias nietzschianas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 63-84.
MCCARTHY, T. Filosofía y teoría crítica en Estados Unidos. Foucault y la Escuela de Francfort. Isegoria, n. 1, p. 49-84, maio 1990.
MCCARTHY, T. The Critique of Impure Reason: Foucault and The Frankfurt School. In: KELLY, M. (Org.). Critique and power: recasting the Foucault/Habermas debate. Cambridge, MA: MIT, 1994. p. 243-282.
NOBRE, M. A Teoria Crítica. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2004.
ORTEGA, F. Amizade e estética da existência em Foucault. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
VITULLO, G. O lugar do conflito na teoria democrática contemporânea. Tomo, São Cristóvão – SE, n. 10, p. 61-83, jan./jun. 2007.
REALE, G.; ANTISERI, D. História da filosofia: do humanismo a Kant. São Paulo: Paulus, 1990.
WIGGERSHAUS, R. A Escola de Frankfurt: história, desenvolvimento teórico, significação política. Rio de Janeiro: DIFEL, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.