Thinking outside: the criticism exposed to the risk of experimentation

Authors

  • Eduardo Aníbal Pellejero Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Keywords:

experimentation, critics, aesthetic experience, contemporary art.

Abstract

Experimentation in arts constitute a refractory object for critics, whom see their concepts in question. Beyond the consecrated forms of history of art, their philosophical presuppositions and academic compromises, any critic that approaches artistic experimentation tests the culture of his time, exposing his subjectivity to the multiplicity of senses and the drives of his desire, without preconceived ideas of any kind of knowledge, truth or reason to conquer. This paper aims to explore the tensions that, at the level of aesthetic experience, are produced in our subjectivities every time we appreciate, interpret or critic experimental art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Aníbal Pellejero, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Filosofia Contemporânea pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, professor da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN - Brasil.

References

BENJAMIN, Walter. O Narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov (1936). In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221.

BLANCHOT, M. O espaço literário. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

BOLAÑO, R. El gaucho insufrible. Barcelona, Anagrama, 2001.

BOLAÑO, R. Entre paréntesis: ensayos, artículos y discursos (1998-2003). Barcelona: Anagrama, 2005.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante do Tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Tradução. de Alberto Pucheu. Paris: Minuit, 2000. Disponível em: <http://revistapolichinelo.blogspot.com.br/2011/03/georges-didi-huberman.html>. Acesso em: 21 jun. 2014.

DIDI-HUBERMAN, G. Inquietar-se diante de cada imagem. Entrevista realizada por Mathieu Potte-Bonneville & Pierre Zaoui. Revista Vacarme, n. 37, p. 4-12, 11 oct. 2006. Disponível em: <http://www.vacarme.org/article1210.html>. (Tradução de Vinícius Nicastro Honesko, disponível em: < http://flanagens.blogspot.com.br/2011/05/inquietar-se-diante-de-cada-imagem.html>. Acesso em: 12 maio 2014.

DIDI-HUBERMAN, G. Ante la imagen: pregunta formulada a los fines de uma história del arte. Múrcia: Cendeac, 2010.

FOUCAULT, M. L’arrière-fable. In: ______. Dits et écrits. Paris: Gallimard, 1994a. p. 506-513.

FOUCAULT, M. Distance, aspect, origine. In: ______. Dits et écrits. Paris: Gallimard, 1994b. p. 272-285.

FOUCAULT, M. Linguagem e literatura. In: MACHADO, R. A filosofia e a literatura. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2000. p. 137-174 .

GOMPERTZ, W. Isso é arte? 150 anos de arte moderna. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2013.

MANGUEL, A. Lendo imagens. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

PELLEJERO, E. Política de autores y muerte del hombre: notas para una genealogía de la crítica cinematográfica. Sesión no numerada, Madrid, v. 2, p. 29-53, 2012.

PEREIRA, N. Modos de ler, formas de escrever: a literatura enquanto objeto da ficção de Enrique Vila-Matas. 2014. Dissertação (Mestrado)__Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.

ROSENBERG, H. Objeto ansioso. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

SAER, J. J. La narración-objeto. Buenos Aires: Seix Barral, 1999.

SAER, J. J. El concepto de ficción. Buenos Aires: Seix Barral, 2004.

SAER, J. J. Trabajos. Buenos Aires: Seix Barral, 2006.

STEINER, G. Lenguaje y silencio: ensayos sobre la literatura, el lenguaje y lo inhumano. Barcelona: Gedisa, 2003.

VILA-MATAS, E. Chet Baker piensa en su arte. Barcelona: Debolsillo, 2011.

Published

2014-10-10

How to Cite

PELLEJERO, E. A. Thinking outside: the criticism exposed to the risk of experimentation. Fractal: Journal of Psychology, v. 26, n. 4, p. 509-522, 10 Oct. 2014.

Issue

Section

Dossiê Arte, Narrativas e Subjetividade - artigos