Corporal and artistic practices, inventive learning and the care of the self
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/v29i2/2163Keywords:
corporal practices, professional education in health, care of the self, inventive learning, aesthetic experienceAbstract
In the last years we have worked with corporal and artistic practices with students and communities, in institutions of health and spaces of artistic production, understanding that these practices promote the production of care, the encounter and the increase of the potency of life, according to an ethics which resists prescriptive, normative and exclusive models, focusing on the processes of subjectivation. Here we present experimentations with the body - involving dance, music, arts and writing - and discuss the relationships between Inventive Learning, aesthetic experience and the care of the self, taken as conceptual references to think bodies in a state of presence, producing connections, inventiveness and a turning to oneself with collective, political, clinical and aesthetic implications that move thought, bodies and life.
Downloads
References
ALVES, F. S.; CARVALHO, Y. M. A Educação Física no plano da experiência: implicações na pesquisa e na intervenção profissional e docente. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 1, p. 223-233, jan./mar. 2015. doi.org/10.5216/rpp.v18i1.28873.
ALVES, F. S.; CARVALHO, Y. M.; DIAS, R. A “escrita de si” na formação em Educação Física. Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 239-258, 2011. Disponível em: <http://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/20214/13140>. Acesso em: 22 out. 2016.
BAREMBLITT, G. F. Compêndio de Análise Institucional e outras correntes: teoria e prática. Rio de Janeiro: Rosa dos Ventos, 1992.
BARROS, R. D. B. Dispositivos em ação. Cadernos de subjetividade [Dossiê: Gilles Deleuze], São Paulo, v. 4, n. 1, p. 97-106, 1996.
CALLE, S. Prenez soin de vous. Exposition mise en scène par Daniel Buren. Bibliothèque nationale de France, 2008. Disponível em: <http://www.bnf.fr/documents/dp_calle.pdf>. Acesso em :10 nov. 2016.
CARVALHO, Y. M. Apresentação. In: JUNQUEIRA, S. R.; CARVALHO, Y. M. Formação em saúde: experiências nos serviços e inovações coletivas. São Paulo: Yendis, 2016. p. 9-10.
DELEUZE, G. O Abecedário de Gilles Deleuze, A de animal. Transcrição integral do vídeo. Disponível em: <http://stoa.usp.br/prodsubjeduc/files/262/1015/Abecedario+G.+Deleuze.pdf>. Acesso em :10 nov. 2016.
DELEUZE, G. Crítica e Clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.
DELEUZE, G. Michel Foucault. In: ______. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 2000. p. 103-147.
DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
DEWEY, J. A arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
FAVRE, R. Presença. Laboratório do Processo Formativo, 2012. Disponível em: <http://www.laboratoriodoprocessoformativo.com>. Acesso em: 10 nov. 2016.
FOUCAULT, M. História da Sexualidade: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 1985. v. 3.
FOUCAULT, M. A ética do cuidado de si como prática de liberdade. In: MOTTA, M. B. da (Org.). Ética, Sexualidade e Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. Coleção Ditos & Escritos, v. 5, p. 264-287.
FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografia do desejo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1986.
KASTRUP, V. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 6, n. 1, p. 17-27, jan./jun. 2001. doi.org/10.1590/S1413-73722001000100003.
KASTRUP, V. Cartografias Literárias. Revista do Departamento de Psicologia - UFF, Niterói, v. 14, n. 2, p. 23-38, 2002.
KASTRUP, V. A aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicologia & Sociedade, Porto Alegre, v. 16, n. 3, p. 7-16, set./dez. 2004. doi.org/10.1590/S0102-71822004000300002.
KASTRUP, V. O devir-consciente em rodas de poesia, Revista do Departamento de Psicologia - UFF, Niterói, v. 17, n. 2, p. 45-60, jul./dez. 2005.
KASTRUP, V. O Funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. Psicologia & Sociedade, Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 15-22, jan./abr. 2007. doi.org/10.1590/S0102-71822007000100003.
KASTRUP, V. Experiência estética para uma Aprendizagem Inventiva: notas sobre acessibilidade de pessoas cegas a museus. Informática na educação: teoria e pratica, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 38-45, jul./dez, 2010.
KELEMAN, S. Anatomia emocional. São Paulo: Summus, 1992.
LARROSA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003.
LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autentica, 2010.
LIBERMAN, F. Delicadas coreografias: instantâneos de uma terapia ocupacional. São Paulo: Summus, 2008.
LIBERMAN, F.; MAXIMINO, V. (Org.). Planos grupais e experiência estética: friccionando ideias, emoções e conceitos. In: ______. Grupos e Terapia Ocupacional, formação, pesquisas e ações. São Paulo: Summus, 2015. p. 115-127.
LIMA, E. M. F. A. Por uma arte menor: ressonâncias entre arte, clínica e loucura na contemporaneidade. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 10, n. 20, p. 317-329, jul./dez. 2006. doi.org/10.1590/S1414-32832006000200004.
PASCUAL, J. G., JUSTA, R. A Aprendizagem Inventiva no ensino de psicologia. Arq. bras. psicol., Rio de Janeiro, v. 61, n. 3, p. 23-34, dez. 2009. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672009000300004&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 22 out. 2016.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCOSSIA, L. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2010.
ROLNIK, S. Pensamento, corpo e devir: uma perspectiva ético/ estético/ política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 241-251, 1993.
ROLNIK, S. Uma insólita viagem à subjetividade: fronteiras com a ética e a cultura. 1997. Disponível em: <http://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/suely%20rolnik.htm>. Acesso em: 10 nov. 2016.
ROLNIK, S. Una conversación con Suely Rolnik (Universidad católica de Sao Paulo). [2015]. Re-visiones, Madrid, n. 5, 2015. Entrevista concedida a Aurora Fernández Polanco e Antonio Pradel. Disponível em: <http://www.re-visiones.net/spip.php%3Farticle128.html>. Acesso em:10 nov. 2016.
SANCOVSCHI, B.; KASTRUP, V. Práticas de estudo contemporâneas e a aprendizagem da atenção. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 25, n. 1, p. 193-202, 2013. doi.org/10.1590/S0102-71822013000100021.
SILVA, F. L. Por que filosofia no segundo grau. Estudos Avançados. São Paulo, v. 6, n. 14, p. 157-166, jan./abr. 1992. doi.org/10.1590/S0103-40141992000100010.
SPINOZA, B. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.