Between enclosures, truths and resistances: academic knowledge production in the contemporary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v31i3/5627

Keywords:

truth, knowledge, university

Abstract

This study discusses some elements to think the relations between the production of the academic discourse and the place of the University starting from the problematization of the modern episteme and the notion of science and cientific knowledge. To do so, it seeks, in the foucaultian theory, subsidies to build the notion of cientific knowledge as truth about the world and life, produced in relations of power and conflicting forces. Therefore, discipline and control transversalize the modern episteme and take roots not only in asylums and prisions, but also in institutions of formal education, producing different kinds of enclosure. If, in disciplinary societies, enclosure acts over bodies, one can say that in controled societies, the control over bodies makes them reproduce diverse forms of enclosure. Upholding practices of resistance, stemming from ethic thought, to confront such enclosure becomes a contemporary necessity.

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Author Biographies

Diego Drescher de Castro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Psicólogo, graduado pelo Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional (UFRGS). Atualmente cursando doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional (UFRGS). Tem experiência nas áreas da Psicologia Social, Análise Institucional, Acompanhamento Terapêutico, Educação Popular, Segurança Pública, Desinstitucionalização, Clínica Ampliada, Filosofia da Diferença.

Jaqueline Tittoni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1986), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1992) e doutorado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999). Realizou estágio de pós-doutorado no master em Psicologia Social da Universidade Autônoma de Barcelona (2005-2006) Atualmente é professora adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Fatores Humanos no Trabalho, atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho, subjetividade, saúde mental e fotografia.

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Published

2019-10-31

How to Cite

CASTRO, D. D. DE; TITTONI, J. Between enclosures, truths and resistances: academic knowledge production in the contemporary. Fractal: Journal of Psychology, v. 31, n. 3, p. 298-304, 31 Oct. 2019.

Issue

Section

Articles